0
registrerede
20
gæster og
1436
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: RoseMarie
Emne: Re: Mellemrummet
|
Hej Simon
I dagens sidste time i aften har vi vintersolhverv, og det skal fejres med lys i stager og hjerte ... :))
Jule-Solhverv
Ind under Julens Dage den kære Sol blev født paany, og Vinterhimlen mindes sin Sommers hvide Sky.
Skønt evig som vor Verden genfødes Solen Aar for Aar og genopvækker Livet af Livet, som forgaar.
De mørke Nætters Kvide med frosne Hjerters dybe Kval begynder alt at ane den fjerne Nattergal.
Snart vokser Solens Evne, dens Straaler styrkes Dag for Dag, den vrister snart vor Verden af Vintrens Favnetag.
Ved Foraarsjævndøgnstide den naar det skæve Kors, som staar, hvor Dyrekredsen krydser Ækvator ind mod Vaar.
Saa følger Paaskesejren. Opstanden fra Ækvator brat dens Lys besejrer Mørket, og Dag besejrer Nat.
Og Markens nye Grøde den vækker op af Døde snart, mens højere den stiger i salig Himmelfart.
Derfor som Børn vi hilser i Jesu Navn den nye Sol, som spejder fra sin Krybbe imod sin Kongestol.
Og vore Hjerter grønnes, og Haabet søger Hi og Læ, naar Haand i Haand vi synger omkring vort Juletræ.
Thøger Larsen
En Klokke runger. Hult genlyd svarer fra Vinternatten.Og Jordens Skarer staar vendt forstummet mod Verdensrummet. Et svangert Nu over Jorden gaar – i Mulmet synker det gamle Aar.
Et Aar i Ring, som de andre, hastet, med Jordens Synder og Savn belastet, Fortræd og Taarer, og Larm af Daarer; med Løgn og Glam det i Graven gaar og for sin Eftermand ilde Spaar.
Dog Solen vender. Og Dag vil længes. Og alle Sjæle som indestænges bag Husfacader i lange Gader Faar Øjet op, i den sorte By – Nu føder Dagene Lys paany!”
Johannes V. Jensen
Solhvervssang
Vor sol er blevet kold, vi er i vinter vold og dunkle dage. Men nu er nedgang endt og håbet tændt -- ja håbet tændt, for nu er solen vendt, nu kommer lyset og den lange dag tilbage.
Det grønne, skønne træ forjætter sommerlæ og søde skove. I julelysets skær som stjerners hær, ja, stjerners hær, er solens under nær og alle gule blomstresole små, som sove.
I granens brændte duft får svundne somre luft og de, der kommer. Det danske, svale år i ringgang går, ja ringgang går, omkring en evig vår. Syng alle sjæle med om Danmarks fagre sommer.
Johannes V. Jensen
Lys
Ørkenen blomstrer opad evighedshedens hjul som du smyr rundt om den fugl der letter fra dine hænder når du kvæles med decemberlys frost og blå læber når vi deler blå kys med blå kærtegn i en piruet nedad mine drømmes ruchebaner med udspilet iris der brænder mens din glød bliver hvid som tung sne og jeg bliver sneblind
Vi løber og løber og løber tør for luft i en metallisk støvregn over et utopisk metropolis fuld af sved og rust men hvor skal vi løbe hen
Som mørt og banket kød er vi et anker på dyb dyb bund i et astronomisk ocean som altid udvider sig med et ekkolod som kompas Hvem ved hvor vi ender blot vi ender med et brag
Lad os være mørket der drukner i lys Lad os være lyset som kvæles af farver
Michael Juhl Svendsen
På maleriet fører alle døre ud til det samme, ligesom vores fem sanser er indgange til samme krop, ofte vil alle døre netop stå åbne samtidig, alle sanserne være modtagelige.
Pia Tafdrup
Så falder solen ind gennem ruden i mit rum jeg ligger her med solen i hånden lukker min varme hånd/hver dag skal gribes for ikke at forsvinde mellem fingrene på os.
Pia Tafdrup
Glædelig vintersolhverv RoseMarie
|
|
|
|