0
registrerede
858
gæster og
274
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
#26338 - 03/10/2018 11:50
Re: TRO
[Re: Tikka]
|
veteran
|
Registeret: 16/04/2008
Sted: Sydsjælland
|
|
Hej Tikka.
Vi kommer jo nok ikke rigtig ret meget længere i vores dialog om tro. Jeg kan dog tilføje, at jeg var godt i gang med at blive troende under mine konfirmationsforberedelser som ung, men da så præsten efterfølgende opsøgte mig for nærmest at aftvinge mig en erklæring om, at jeg var troende - hvilket jeg efterkom - da gik det op for mig, at jeg var blevet manipuleret, og jeg mistede enhver respekt for kristendommens danske version. På det tidspunkt - i årene efter den anden verdenskrig - var fænomenet hitlerjugend almindelig kendt - og afskyet - og præstens opførsel overfor mig lignede. Så mit "trosliv" blev meget kort.
Et lille halvt hundrede år senere - under en midtvejskrise - kom jeg til at stå helt alene overfor en Kristus-Ikon og oplevede dér den ortodokse kristne kirkes idé om guddommelig kærlighed - også til et menneske som mig. Den oplevelse greb mig - og gør det stadig - men senere oplevede jeg - via den samme Ikon - budskabet om ikke at tage kristendommens dogmer alvorligt. Jeg er derfor ikke kristent troende, men idéen, budskabet, håbet, længslen, fryden over denne kærlighed fylder meget i mit liv.
Min situation er derfor nu, at jeg har kasseret alle religioner som noget, jeg kan tro på, men jeg kan ikke slippe håbet om/den fornemmelse, at hvad der er bag verdens væren - fuldstændig ukendt - og sikkert også fuldstændig ufatteligt - også rummer kærlighed til det værende - og herunder også mig. Om det kan kaldes en "trosbekendelse", ved jeg ikke, men det er dér, jeg er
Det er i denne situation, jeg er blevet nysgerrig efter, hvordan det er for mennesker at være troende - uanset hvilken religion, det handler om.
Du skriver meget smukt herom:
Den kristne tro kommer udefra gennem Ordet og ånden og bliver levende i samspil med egen ånd og vokser derved. Men jeg må nok erkende min skepsis - som du kalder "forsvarsværker" - overfor dogmerne, som for mig er alt for snævre i forhold til sandheden - den ukendte.
Dette er også et svar til dig, HansKrist. Din trosverden: Gud - Menneske, imponerer mig - men den er desværre udenfor min fatteevne.
Når jeg så nu - i dette øjeblik - spørger mig selv igen - som præsten i sin tid gjorde - om jeg er "troende", så går det op for mig, at jeg nok må svare: Ja - men med den tilføjelse, at jeg ikke ved, hvad det er, dét jeg tror på - og som ligger uendeligt ud over min fatteevne
M.v.h. Arne
|
|
Svar
|
|
|
#26341 - 03/10/2018 16:27
Re: TRO
[Re: Arne Thomsen]
|
veteran
|
Registeret: 16/04/2008
Sted: Sydsjælland
|
|
Tilføjelse. Jeg må selvfølgelig indrømme, at min svage tro på en - bag det universelle værende - kærlighed til det værende - som mange religiøse kaldet skaberværket - meget muligt kan være kun en længsel, et håb, om noget, der i virkeligheden slet ikke eksisterer, og at vi er overladt alene til de barske naturlove, som vi ikke ved hvor kommer fra - åndelig fattigdom - som hos gudsfornægterne, der jo er lige så fattige. Men jeg mærker en fornemmelse af, at denne kærlighed eksisterer. Hvorfor jeg gør det, det ved jeg ikke - men jeg er glad for den - fornemmelsen
M.v.h. Arne
|
|
Svar
|
|
|
#26343 - 04/10/2018 00:10
TRO
[Re: Arne Thomsen]
|
bor her
|
Registeret: 05/09/2015
|
|
Arne: Vi kommer jo nok ikke rigtig ret meget længere i vores dialog om tro. Jeg forstår, at din udtalelse i trådstart: Jeg har ikke før været opmærksom på det, men må omsider helt klart erkende, at jeg selv ikke har nogen tro. alligevel ikke er gældende efter ca. 2 døgn og 15 timer når du slutteligt skriver: Når jeg så nu - i dette øjeblik - spørger mig selv igen - som præsten i sin tid gjorde - om jeg er "troende", så går det op for mig, at jeg nok må svare: Ja - men med den tilføjelse, at jeg ikke ved, hvad det er, dét jeg tror på - og som ligger uendeligt ud over min fatteevne Hvad kaldes det - vægelsind ¨¨¨¨
|
|
Svar
|
|
|
annonce
|
|