0
registrerede
5
gæster og
222
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
#44868 - 09/12/2024 22:36
Troens frihed
|
veteran
|
Registeret: 16/04/2008
Sted: Sydsjælland
|
|
Troens frihed, de gejstlige aristokratier og vi menneskers fremtid. Mon det nu også passer, at de gejstlige skal bestemme den enkeltes tro? Ja, det ser det faktisk ud til! Menighedsrådene i folkekirken i Danmark diskuterer ikke teologi med deres præst, det er de mig bekendt ikke bemyndiget til. Og dét er jo egentlig gejstligt aristokrati – ikke demokrati. Det kalder man en folkekirke Dette naturligvis ikke ment som kritik af elitær tro og mystik. Nylig har det jo også vist sig, at det kniber med at finde medlemmer af folkekirken, der vil deltage i kirkens lavt bemyndigede menighedsråd. Meget forståeligt
Sådan er det i Danmark, men langt værre ser det ud globalt. Kun meget få religioner accepterer anden tro end deres egen. Eneste eksempel på tolerance jeg kommer i tanke om er sufismen. Men hvad religions-aristokratiernes intolerance globalt har kostet – og stadig koster – af menneskeliv, lidelser og forfølgelser og ensretning, finder jeg forfærdeligt og dybt, dybt, deprimerende at tænke på. Netop derfor er en hjemmeside som Trosfrihed.dk for mig et kulturelt lyspunkt, hvor alle former for tro – også mistro – også ny tro – frit kan komme til orde.
Det religiøse, det åndelige, de mange livsanskuelser er der ikke megen plads til i vor tids hektiske materialisme – selv om det vel netop er dét, vi nu har allermest brug for.
Trosfrihed.dk kunne udvikle sig til det ”lys i mørket”, der kunne hjælpe os til en bedre fremtid end den, vi i øjeblikket har udsigt til. Hvordan det kan ske, er nok ikke så ligetil, men mange indlæg – også dem, der ”går horisonten rundt” – og dertil måske en ”trosfrihedens støtteforening” – det er, hvad jeg umiddelbart kan forestille mig. Andre idéer? Mvh. Arne
|
|
Svar
|
|
|
#44871 - 10/12/2024 18:51
Re: Troens frihed
[Re: Anonym]
|
veteran
|
Registeret: 16/04/2008
Sted: Sydsjælland
|
|
Hej Anonym. Du er inde på, hvad der står i Grundloven (klik og læs) om Folkekirken. Det er jo egentlig lidt af en "rodebutik", men det reelle er jo, at Folkekirken er en statskirke, som kun tre ud af hver fire danske statsborgere tilslutter sig - og tilslutningen er konstant dalende gennem mange år - ned mod de afgørende 50 %, hvilket ingen synes at reagere på.
Hvor stor en del af "Stats-folkekirkens" medlemmer, der er seriøst troende, og hvor stor en del, der blot følger traditionen og alene er kulturkristne, er der vist ingen, der ved, men at de kulturkristne er langt den største gruppe, er der vist ingen tvivl om.
Når vi nu i Danmark har grundlovssikret religionsfrihed - og Folkekirken er svindende - så kan det da undre, at vi danskere generelt er så trosfattige og så lidet engagerede i tro og livsanskuelser - multireligiøsitet er vel totalt fraærende.
Mangler der et forum for drøftelser heraf? Er der for få, der kender til et internetforum, der hedder Trosfrihed.dk Mvh. Arne
|
|
Svar
|
|
|
annonce
|
|