1
registreret Arne Thomsen
680
gæster og
191
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
#23545 - 12/08/2017 19:06
Re: Poetisk fryd..
[Re: Simon]
|
bor her
|
Registeret: 02/05/2009
|
|
Hej Simon
La Cour er helt som du skriver ... en drøm om lys til den blikstille nat. Hans ord er som en let pusten på skrammen, som en skulder at læne sig op ad, en favn at falde ind i, ja som man ler, når man lige har grædt.
Lidt mere Suzanne fra "Lotusøje"
Regntræerne spejler sig i trappegangen ned til fiskene
Månen skælver på bunden af vandet, brystet higer efter luft.
Et rødt blad farer vild på vandet, angsten kender ikke vejen.
Ænderne glider på andemanér hen over lysende spejl.
Lysstien ned i vandet kommer fra himlen, kosten i hånden.
Et fnug falder gennem luftens varme duft, min sjæl, hvad vil du mer'?
Ove Abildgaard ... et par strofer eller fler', når jeg nu endelig er igang :)))
Vinternat Fuldmånen stråler, det er lyst som dagen, og gaden er hvid som et nyvasket lagen. Og det skære lys bag min rudes hinde udvider den verden som finde herinde. Ved min side sover en drøm i sne, et bryst der ånder et hjerte som slår. Og uret på bordet, går og går. Den faldende rytme mod ukendte egne vi ikke forstår! Jeg ser mod stjernerne, opdager flere og flere og mens jeg ser dem er de måske ikke mere. Men opfyldt af lyset og lykken herinde blir jeg en dirrende streng mellem himlen og hende.
Blæst
Jeg hørte havet hyle som skrig fra bølgemunde, det skummer hvidt som løbske heste, før de åbner sig som gab der ville sluge stranden hvis de ikke selv blev opslugt af de næste. Huset skælved. Jeg lå vågen selv i oprør, hvirvled op og ned i strømme fra ufrugtbare år, døde som jeg lever med levende, jeg svigter som bølger der forsvinder førend jeg forstår. Men da det stilner høres huset som en cello blæstens bue stryger med sikker hånd. Og jeg har gennemlevet stormen hvori musikken fødes og den ro hvori den tæmmes og blir til ånd.
Tørvejrshilsner RoseMarie
Redigeret af RoseMarie (12/08/2017 19:08)
|
|
Svar
|
|
|
#23546 - 12/08/2017 19:32
[Re: RoseMarie]
|
veteran
|
Registeret: 04/04/2008
|
|
Hej du, sneglenes muse..;)
Godt med lidt mer' fra ham den blikstille, som jeg nu heller aldrig blir færdig med - det var da forøvrigt også en skrækkelig tanke! Og hvad gråden angår, tænkte jeg mig at løfte en smilerynke, simpelthen at stille mig på skydækket og skære igennem med en le'en af meningen. For principielt ku’ meningen med virkeligheden jo være livet, og livet så være værdien der købes med den ubundne tænkning som gangbar mønt – hvis altså ikke hr. og fru snegl straks ville ryste på hovedet og pege op på skyerne, der jo også får alt til glide meget lettere, nåja, med visse forbehold, og et sted i Frans af Assisis’ Solsang hedder det da også:
Lovet være du, Herre, for søster vand, hvilken er såre nyttig og ydmyg og kostelig og kysk.
Hmm, jaja, mon ikke børn i sommerhuse har anset Søster Vand for lidt af en vandhund, der var for from til at bide solen i sig? En del må givet ha' savnet hele uger badet i sol og hadet dryptuden under hætten, havet har tilmed været for koldt for eskimoer at dyppe tåen i. Men det er stadig sommer, tra-la-la, og netop for for at træde lidt mere i det, da vil jeg her slå på tromme for nogle…
Snespor
Stor-mokkasiner i nysneens glitter – de slæber en kende – måske er han træt – her standser han – lytter? – og se hvor han skridter – han løber – han springer – bli’r ung og adræt, og her, hvor det knirker og piber og hviner, her kommer der spor af to nye mokkasiner.
Sikke yndige små! Og de tripper som stikker ved siden af køller i sving mod et skind, og snubler en stikke, slår køllen så sikker som klovene under en fire års hind; – her stopper de op, og een tå står og smiler vis à vis, hvor to pladser i nysneen hviler.
Du kæreste – trommen går vid’re alene; men hvor er den trippende små tamburin? Her bøjer han sig ind under snetunge grene – og her er en rem af en rød mokkasin. – En hytte! – kom Juno! Hvad rager os feen, når vi er forlovet med skoven og sneen.
- Nis Petersen.
Nis’ digt ku’ sagtens være sneglebørnesnak på sengekanten om de snarlige vinterlege i natlampens skær, nu skyerne har slukket stjernerne og det snart også er tid for nisser at glide ind i drømmen. Efterårssolen er nu heller ikke værst, og så er der jo heller ikke langt igen til det blir juuuul…;)
Bedste gonathilsner..;) Nissen
Redigeret af Simon (12/08/2017 19:34)
|
|
Svar
|
|
|
#23551 - 13/08/2017 07:47
[Re: RoseMarie]
|
veteran
|
Registeret: 04/04/2008
|
|
P.s.:
Apropos andemad og sand i håret, tænkte jeg det måske ku’ være rart med et par nyttige råd, den slags ser vi jo så sjældent i disse tider, hvor kvinden er gået fra bog og nål og vi stakler går rundt med hul i sokkerne, ak ak:
Rejer gir tørre hornhinder fedt gir filipenser pandekager ligger for fladt i maven flæsk er ikke godt for hjertet fisk er ikke godt for slagteren kylling er ikke godt for kyllingen frikadeller er ikke godt for noget undgå sagosuppe under svangerskabet undgå løg under ægteskabet sødt er syndigt surt er farligt salt forkorter livet bittert trækker de i landdrag marmelade gir slatne ører labskovs trækker svømmeblæren sammen æg får armene til at sidde skævt ost påvirker lugtesansen peberrod påvirker smagen småkager påvirker hørelsen radiser indskrænker horisonten ærter standser udviklingen blomkål tar udsigten morgenmad tar appetitten natmad skærper den mad er ikke godt for maven livet er usundt haps haps haps
*
Ansigter blir jo så glade i solen, der omvendt er glad i Benny, og det er jo ikke fordi det pædagogiske skelet er uglad i sommeren, men til morgenkaffen sluttelig en…
Vinterbøn
Vinter, gør mig stille at jeg kan høre smerten i de lukkede træer, i de stumme fugle, i vandet der kradser med tynde barnenegle under isens låg. Vinter, gør mig stille at jeg kan høre din smerte.
Vinter, gør mig vågen at jeg kan kende dig. Denne induktionsstrøm der kroger min hånd når jeg vil åbne den, er det dig? Er du bundet et sted og sender nødsignaler ud gennem mine nerver? Vinter, gør mig vågen at jeg kan finde dig.
- Benny Andersen
Go søndagssol Simon
|
|
Svar
|
|
|
annonce
|
|