annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15788205
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2392572
Et andet syn 1998883
Åndelig Føde 1558769
Jesu ord 1530152
Galleri
Hønsegården
Hvem er online?
0 registrerede 50 gæster og 224 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 14 af 18 < 1 2 ... 12 13 14 15 16 17 18 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#43501 - 25/04/2024 20:17 Re: Min ”religion” [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7216
Sted: Sydsjælland
Hanskrist, du skriver:
Citat:
Vi taler ikke om 100% ærlighed - vi taler om at du hævder at historiske Jesus Kristus stod for det stik modsatte af de der fulgte Jesus Bevægelserne Vejen.
Mit svar:
Nej, nej og atter nej! Det er noget du digter!
Jeg kunne aldrig få den idé at påstå noget sådant.
Arne.
Top Svar Citer
#43503 - 25/04/2024 21:22 Re: Min ”religion” [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3680
Sted: Nørresundby
Citat:
Arne:


Og de mange religioner, der hver på deres måde påstår at have viden om det guddommelige, det åndelige, er for mig hovmodige og lidet troværdige.
Dét, at de gør mennesket til verdens centrum, finder jeg naivt og snæversynet.
Idéen om en menneskelignende superfader hævet over barndommens far - i matriarkalske samfund en supermoder - opfatter jeg som en primitiv og nærsynet ønskedrøm.
Jeg forstår godt længslen efter en guddommelig menneskelignende almægtig og kærlig person, som man trygt kan bede til, men for mig er det guddommelige noget langt, langt højere, som det er håbløst for os mennesker at søge at fatte, og som jeg heller ikke tror er meningen med menneskelivet.


Hvad du skriver gang på gang og som jeg citerer dig for i citationsboksen ovenfor er 100% det stik modsatte af hvad Jesus bevægelserne hævder Jesus Kristus stod for - repræsenterede og havde præsenteret dem for. Det ikke bare afviger 50% det afviger 100% hvad du skriver.

Og dine udtalelser ovenfor i citationsboksen er et storstilet angreb imod enhver form for gnosticisme (du kalder ligefrem dig selv for agnostiker) - så du går fuldstændig galt i byen når du insinuerer at Thomas Evangeliet skulle komme dig til hjælp da dette evangelium næsten er lige så gnostisk som Paulus Breve.

Sæt farten ned Arne og bevar overblikket.

Rolig ellers går det galt for dig.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#43505 - 25/04/2024 22:22 Re: Min ”religion” [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7216
Sted: Sydsjælland
Hanskrist, du skriver om mig:
Citat:
Hvad du skriver gang på gang og som jeg citerer dig for i citationsboksen ovenfor er 100% det stik modsatte af hvad Jesus bevægelserne hævder Jesus Kristus stod for - repræsenterede og havde præsenteret dem for. Det ikke bare afviger 50% det afviger 100% hvad du skriver.
Mit svar:
Jeg er ikke enig med dig.
Jeg tror, at i hvert fald nogle af, hvad du kalder "Jesus-bevægelserne", med tiden vil forholde sig til nutidens kosmologiske/astrofysiske indsigt.
Det er jo sket før i kristendommens historie, som hos Paven i Rom, da forholdet mellem Solen og Jorden var på dagsordenen blinker
Og her på Trosfrihed.dk dyrker vi jo netop retten til frit at tro og tænke smiler
Arne.
Top Svar Citer
#43507 - 25/04/2024 22:54 Re: Min ”religion” [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3680
Sted: Nørresundby
Jeg opgiver

Du forholder dig ikke til hvad vi drøfter

Og for hver gang du svarer har du blot flyttet fokus over på noget vi overhovedet ikke drøfter


Du skriver:

"Jeg tror, at i hvert fald nogle af, hvad du kalder "Jesus-bevægelserne", med tiden vil forholde sig til nutidens kosmologiske/astrofysiske indsigt".


Et spørgsmål vi overhovedet ikke har drøftet og som ingenting har at gøre med hvad du her skriver:



Citat:
Arne:


Og de mange religioner, der hver på deres måde påstår at have viden om det guddommelige, det åndelige, er for mig hovmodige og lidet troværdige.
Dét, at de gør mennesket til verdens centrum, finder jeg naivt og snæversynet.
Idéen om en menneskelignende superfader hævet over barndommens far - i matriarkalske samfund en supermoder - opfatter jeg som en primitiv og nærsynet ønskedrøm.
Jeg forstår godt længslen efter en guddommelig menneskelignende almægtig og kærlig person, som man trygt kan bede til, men for mig er det guddommelige noget langt, langt højere, som det er håbløst for os mennesker at søge at fatte, og som jeg heller ikke tror er meningen med menneskelivet.





-0-0-0-


Hvorfor fanden du pludselig skriver efterfølgende som vi overhovedet ikke har drøftet med hinanden i den her omgang og som INTET - intet overhovedet - har at gøre med det vi drøfter - fatter jeg ikke en skid af:

"Jeg tror, at i hvert fald nogle af, hvad du kalder "Jesus-bevægelserne", med tiden vil forholde sig til nutidens kosmologiske/astrofysiske indsigt".

Det samme med Thomas Evangeliet som ej heller overhovedet var et argument for noget som helst da det netop er gnosticismen du bekæmper allermest og Thomas Evangeliet er næsten lige så Gnostisk som Paulus Brevene.


-0-0-

Ved du overhovedet hvad det er vi drøfter eller forsvinder det for dig?

Nå men jeg gentager:

Vi drøfter at hvad du skriver i citationsboksen ovenfor er direkte i modstrid med alt hvad Jesus Bevægelserne tillægger Jesus Kristus.

Kunne det tænkes at Jesus egne startede bevægelser ville skrive det stik modsatte af hvad Jesus Kristus stod for???

Nej selvfølgelig ikke

Om de gengiver den historiske Jesus 100% er jo nærmest en umulighed for nogen at gøre uanset hvor meget de efterstræbte dette, men ihvertfald ville de aldrig skrive det stik modsatte af hvad den historiske Jesus Kristus stod for. Som fx hvad du skriver i citationsboksen ovenfor.

Som du i din forvirring hævder du mener er i overensstemmelse med Jesus Kristus


-0-0-

Når man taler om Jesus bevægelserne er det de disciple og tilhængere der sluttede op om den historiske Jesus både mens han levede og også de første år efter hans død

Jesus Bevægelserne er de tidligste tilhængere og følgere af Jesus

Og refererer ikke til nutiden - vor tid idag
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#43511 - 26/04/2024 12:15 Re: Min ”religion” [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7216
Sted: Sydsjælland
Hanskrist.
Min fornemmelse er, at du er plaget af vrede og irritation, og at jeg er nærliggende at skyde på.

Reelt er sagen jo, at du angriber min trosfrihed og min ytringsfrihed, samtidig med at du afviser at se på de perspektiver, jeg præsenterer.

Som jeg ser det, er kristendommen stivnet og meget langsomt døende - på trods af dens mange gode kvaliteter.

Det ville være dejligt, hvis jeg ikke havde ret, men foreløbig finder jeg desværre intet, der tyder på det.

Vores dialog har ikke just været inspirerende, og inspiration - i gensidig respekt - er efter min mening, dét, som Trosfrihed.dk inviterer til.

Der er "fri bane" nu - efter at det værste spam ser ud til at være fjernet.

Mvh. Arne.
Top Svar Citer
annonce
Side 14 af 18 < 1 2 ... 12 13 14 15 16 17 18 >


Seneste indlæg
Min ”religion”
af Arne Thomsen
05/05/2024 18:44
Hilsner
af Hanskrist
05/05/2024 14:48
Kristendommens ABChristus
af Hanskrist
03/05/2024 15:09
Vigtige præciseringer
af somo
03/05/2024 12:20
FRI SEX?
af Anonym
30/04/2024 05:12
Nyheder fra DR
Danske Saba mødte op til Eurovision-åb..
05/05/2024 21:09
Kinas præsident vil løse Ukraine-krige..
05/05/2024 19:35
Politikere rystede over hærværk mod j..
05/05/2024 19:16
Enhedslisten forkaster Gaza-forslag på ..
05/05/2024 18:43
Israels forsvarsminister: En militærak..
05/05/2024 18:08
Nyheder fra Religion.dk