1
registreret Arne Thomsen
12
gæster og
79
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: VÆREN - IKKE-VÆREN
|
Du skriver hvilken Gud
Jamen for pokker der er kun en og samme Gud
Og sådan har det altid været
Og den ene og samme Gud er og har været menneskets Gud til alle tider
Forfalsket af nogle, fx bibelfundamentalisme og islamisk fundamentalisme også med flere andre
Spørgsmålet er hvor klart og ægte mennesket formår at afspejle og beskrive for andre deres liv med Gud.
Gud findes uløseligt forbundet til os selv, Gud er nærmere os end vi er os selv nær. Gudmennesket og det gudmenneskelige er en konkret og suveræn virkelighed vi mennesker frister i et høj dramatisk dynamisk kreativ kærligheds forhold og det er ikke noget afledt, afledt af læsninger i bibelen fx. Kun hvis man har egne spirituelle erfaringer kan man læse hvad der står i bibelen og 1 Kor 2 beskriver hvad jeg her siger enestående klart og smukt.
The mystics thaught the mystery of God's birth in man. But there is a summons, a call in man, for God to be born in him. But there is also God's call that man be born in him. This is the mystery of Christianity, the mystery of Christ, which is unknown to the Hindu mystics, to Plotinus or to any of the abstract-monistic mystics. God and man together are greater than God alone. The substantiel multinomial being revealed in One, is greater than a One undifferentiated. Berdyaev
Der er Guds fødsel i menneskers liv det mystikerne til alle tider især har været beskæftiget med. Berdyaev beskrive hvordan kristendommen, de kristne er gået/nået/kommet et stort skridt videre (selvfølgelig gennem begivenheden Kristus ind i verden) og han taler i den forbindelse om en Kristologisk Antropologi - nemlig menneskets fødsel i Gud (1)*. Altså at vi ikke går op i Gud, opløses i Gud, svækkes i Gud, men vi bliver født påny, nye skabninger, nye mennesker i Gud, hvor vi forløses fra trældom og synd og der sker en forløsning af vores legemlighed (ikke fra vores legemlighed) og vi opnår Friheden og Ånden, til at følge Livets Ånds store gode lovmæssigheder og hvor vores selvaktualisering rigtig blomster.
Albert Schweitzer mener nøjagtig det samme, se her:
Paul's mysticism was not like the mysticism elsewhere described as a soul being at one with God. In the mysticism he felt and encouraged, there is no loss of self but an enriching of it; no erase of time or place but a comprehension of how time and place fit within the eternal. A. Schweitzer.
Luther siger nøjagtig det samme:
Tro derimod er et guddommeligt værk i os, som forvandler og føder os på ny ud af Gud. Den døder den gamle Adam, og gør os af hjerte, sind, tanker og alle kræfter til helt andre mennesker.
-0-0-0-0-
Jeg må slutte af med at hjælpe dig, har fundet hvor du går galt i byen, nemlig at du tror valget er bibelfundamentalisme eller også ikke at tænke og studere, derfor disse ord igen
Paul Tillich: Thinking pervades all the spiritual activities of man. Man would not be spiritual without words, thoughts, concepts. This is especially true in religion, the all-embracing function of man’s spiritual life.
Hold fast i disse ord af Tillich. For jeg tror dit problem er at du tror du skal opgive at være tænkende, men nej, Paulus, denne Tænkningens Skytshelgen, forlangte netop en tænkende og seende tro.
Men at overtro noget fordi det står i bibelen er netop ikke at tænke, ikke en seende og fri tænkning, Vi skal tænke, frit og kritisk om alt også om det der står i bibelen, ikke tro det blindt, ikke overtro det og lære det udenad.
|
|
|
|