1
registreret
(1 usynlig),
29
gæster og
1500
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Angst – Tro – Håb – Kærlighed
|
Når jeg bruger ordet/begrebet eksistentiel, så mener jeg kort sagt, hvad Den Danske Ordbog bl.a. siger:
som vedrører eller er afgørende for menneskets eksistens Og her vidner de mange religiøse skabelsesberetninger gennem årtusinder (Shamanismen mere end 40.000 år) jo om et behov for at finde svar på spørgsmål som: Hvorfor er jeg? Hvorfor er verden? Hvad er et meningsfuldt liv?
De forskellige etablerede religioner har hver deres påståede svar - som jo meget let kan betvivles (Hvilket ateisterne jo bruger mange kræfter på).
Og naturvidenskaben - ja den har jo ikke svar overhovedet (Nogle vil sikkert påstå, at den slags ikke hører til naturvidenskabens opgaver, men det fjerner jo ikke menneskers længsel efter svar).
De religiøst troende tilslutter sig svar, der er formet som dogmer, mens alle vi andre står med "tomme hænder"
Det er så hér, jeg får det indtryk, at ateister i deres angreb på "de troende" helt synes at glemme eller fornægte deres egne behov for eksistentielle svar.
Det forekommer mig ret så underligt, hvis det er sandt, at ateister generelt slet ikke savner sådanne svar
M.v.h. Arne
|
|
|
|