0
registrerede
13
gæster og
1464
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Tikka
Emne: Re: Tro
|
Man kan jo ikke tro på noget, hvis ikke man ved det findes.
måske jeg skulle stikke piben ind og ikke more mig så højlydt - for det er kompliceret stof og jeg kunne jo misforstå dig
Men er lidt skeptisk overfor din erklæring af at det hele er hjernespind og altså et produkt af vores mentale trosforestillinger - altså at det er noget vi producerer igennem vores bevidsthed og mentale trosforestillings evner (Paulus siger tydeligt at det netop ikke er sådan fat i 1 Kor 2)
Problemet er nok at der hvor vi andre har givet rum for en Ny Skabelse (Gud Helligåndens levendegørende Nye liv) der har du placeret dig selv og din identitet i bevidstheden. Du vil være bevidst og den klogeste eller Herre i dit eget liv - det Paulus betegner som at være kødeligt sindet og som vi betegner som ateisme.
At du blander tidligere udtalelse sammen med nuværende er dit problem, men ja, jeg har flyttet mig.
Ikke i forhold til det med bevidstheden, for uden den ville jeg ikke vide, jeg var til, men i forhold til hvorfra troen kommer.
Men hvordan skal de påkalde ham, som de ikke er kommet til tro på? Hvordan skal de tro på ham, som de ikke har hørt om? Hvordan skal de høre, uden at nogen prædiker? Og hvordan skal nogen prædike uden at være udsendt? – som der står skrevet: »Hvor herligt lyder fodtrinene af dem, der bringer godt budskab!« Dog var det ikke alle, der adlød budskabet; for Esajas siger: »Herre, hvem troede på det, de hørte af os?« Troen kommer altså af det, der høres, og det, der høres, kommer i kraft af Kristi ord.
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/rom/10
Hvordan skal de tro på ham, som de ikke har hørt om?
Så man skal ha hørt om den/det man tror på – jo logik
Det nye er det med: Kristi ord
Troen kommer altså af det, der høres, og det, der høres, kommer i kraft af Kristi ord.
Det ,,nye,, er, at når Paulus - som den første skriver i NT - aldrig havde mødt Jesus, men kun hørt om ham, og mente han kommunikerede med den opstandne Kristus … som jo talte guds ord så er der tale om overdraget information plus hans egen forestilling/oplevelse af Guds nærvær.
Når der var tale om ,,hjernespind,, var det for mig, når ånden - Jesu ord var at finde i bibelen, selv om det jo også er overdraget information - Lidt kort fortalt.
... men mener nu også, at der er tale om suggestion når man/Paulus er istand til at opleve Ånden.
https://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=suggestion
.
|
|
|
|