0
registrerede
31
gæster og
1527
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: RoseMarie
Emne: Re: Mellemrummet
|
Go'morgen Simon
At gå tur i poesien for så at mødes og slå følge med en yndlingsdigter er helt genkendeligt ... bl.a. også med denne herre:
Du sidder i haven med notesbogen, et stykke mad, klukflasken og piben. Det er nat men så stille at lyset brænder uden at flakke, spreder et genskær over bordet af rå brædder og skinner i flaske og glas.
Du tager dig en slurk, en bid, du stopper og tænder din pibe. Du skriver en linje eller to og tager dig en pause og grunder over striben af aftenrøde der skrider mod morgenrøde, havet af vild kørvel, grønhvidt skummende i sommernatsmørket, ikke en sommerfugl omkring lyset men kor af myg i egen, bladene så stille mod himlen … Og aspen der rasler i vindstillet: Hele naturen stærk af kærlighed og død omkring dig.
Som var det sidste aften før en lang, lang rejse: Man har billetten i lommen og endelig alting pakket. Og man kan sidde og mærke de fjerne landes nærhed, mærke hvordan alt er i alt, på én gang sin slutning og sin begyndelse, mærke at her og nu er både ens afrejse og hjemkomst, mærke hvor død og liv er stærke som vin i en!
Ja være ét med natten, ét med sig selv, med lysets lue som ser mig i øjnene stille, uudgrundeligt og stille, ét med aspen som bævrer og hviisker, ét med blomsternes flokke som læner sig ud af mørket og lytter til noget jeg havde på tungen men aldrig fik sagt, noget jeg ikke ville røbe om jeg så kunne. Og at det klukker i mig af reneste lykke!
Og flammen stiger … Det er som om blomsterne trængte sig nærmere, nærmere og nærmere lyset i skinnende regnbuepunkter. Aspen skælver og spiller, aftenrøden skrider og alt hvad der var uudsigeligt og fjernt er uudsigeligt og nært.
Jeg synger om det eneste der forsoner, det eneste praktiske, for alle lige.
Gunnar Ekelöf
... og apropos oplevelsesrummet, så ta' lige med mig et smut derud :)))
https://vimeo.com/116650731
https://www.carstendahl.dk/kopi-af-about
Bedste hilsner RoseMarie
|
|
|
|