0
registrerede
185
gæster og
1526
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Simon
Emne: Re: Mellemrummet
|
En anden yndlingsdigter, der altid er som oplevelsesrummet der stille vokser frem, ved siden af én på gåturene; en yderst mærkværdig måde at lære et andet menneske at kende på, uenigheder er nærmest ikke existerende:
Alléer om natten
Mange, rigtig mange, vil nødig dø. Mindst lige så mange vil nødig leve. Livs- og dødsangst ligner hinanden.
Forestil dem en kylling som står på ski ned ad en stejl usynlig løjpe en opossum i ridebukser og fosforgrønne plateausko købt i Milano
så har de et billede af hvad jeg mener.
Jeg kunne også forsøge at sige det på en mindre billedlig måde men det er svært.
Uanset hvordan det forholder sig elsker jeg lange tomme alléer som månen skinner på gennem platanernes løv
hvor en skikkelse kommer spadserende uden at ane hvad natten bringer og hvad der venter i næste fodgængerfelt.
*
Længsel efter mørket
Fjerklædte øgler med fistelstemmer hopper rundt fra gren til gren og råber hysteriske skældsord efter naboens kat.
Tulipanerne er fra Edirne. De kom til Europa for længe siden i 1500-tallet så vidt jeg ved.
De første tulipaner var yderst kostbare. En enkelt kunne løbe op i en pris på niveau med et halvt byhus ved en af Amsterdams kanaler.
De som står i bedet derude har kun deres medfødte rigdom at tilbyde.
De frekventeres af bier og andre insekter som beruser sig i deres nektar og flyver derfra i bestøvet tilstand.
Katten dukker sig under de skingre skrig og forsvinder ind bag en busk på udkig efter et fredeligt læ hvor den kan sove uforstyrret og vente på mørket.
*
Stille dage i Svaneke
Dronten lader vente på sig men svalerne er her. Lige nu fouragerer de højt oppe. En
af dagene går de i gang med at tætne deres rede som er blevet hullet i vinterens løb.
En kondiløber forfølges af døden som er usynlig. Hvis det ikke er døden hvem er det så? Angsten for døden forklædt som Hans Højhed selv?
Høreapparater fortæller at batteriet er lavt. Jeg synes godt om hendes saglige tone. Havet er glat son et nyspartlet gulv. Støvet lytter til stilheden under et bordben.
- Peter Poulsen, MÃ¥nens bagsige, 2014.
|
|
|
|