0
registrerede
19
gæster og
1327
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Simon
Emne: Re: Poetisk fryd..
|
Hej RM..
Som barn, forlod vi sjældent bassinet, på kanten ku’ tørlagte kvinder kalde sig hæse på os poder, vi der kort for inden havde svømmet trygt i deres indre. Stadig er vandet hinden vi må iføre os, trods en forfærdelig smag af klor, helst salt. Også regnen må vi mærke, til sidste strofe skyller os ud i glemsel, hvad Nordbrandt igen beregner smukt:
Botticelli kunne ikke
Botticelli kunne ikke have gjort det bedre: Du går ud i aftenens regn og mister langsomt dine farver til jorden og næste dag.
Bagefter sniger du dig ind i min drøm og for den fremkaldt på ny af klavermusikkens rustne toner. Lyset blafrer i trækken. Det øser ned.
O, skumfødte! Vandets forestilling om vand! Du skal forsvinde mellem fingrene på mig inden jeg finder dit hjerte – og gå ud og finde dit eget leje.
*
Violinbyggernes by
Hver gang du kommer tilbage kunne jeg dræbe dig for det – af misundelse over den udsigt jeg ikke fik set, floden der slyngede sig gennem byen og ud i et blomstrende landskab med mindre det var en strøm af blå heste bjergenes sne og de indfødtes sprog, de indforståede vittigheder de fortalte om deres konge. „Violinbyggernes by” har jeg ofte døbt det sted, hvor jeg leder efter din sjæls foretrukne tilholdssted din melankolis skovbund, og den særlige tone i lyset over din kind den som gør mig gal sidst på vinteren eller med andre ord: Om døden ved jeg intet men en sådan afmagt tillægger jeg de døde en sådan genstandsløs længsel at intet billede kan gøres på trods af rammen, som altid er der: Hele natten ned ad floden lå vi ikke desto mindre vågne på dækket og lyttede til strygermusikken der blev båret ud mod os fra usynlige bredder.
- Henrik Nordbrandt.
mvh & sov godt Simon P.s.: og så brokker jeg mig over mangel på sne! ;)
|
|
|
|