1
registreret Arne Thomsen
12
gæster og
79
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Anonym
Emne: Re: ”Den fuldkomne helhed”
|
Hej Simon
”Vi kan ikke afprøve det åndelige.”
- Hvorfor ikke? Det går da fint an at undersøge sammenhængen mellem tanker om og livet selv.
”Dør legemet, så er legemet dødt, og så kan vi ikke opholde os her. Vi er altså begrænset på den måde.”
- Dette er netop idéen troende ønsker at udødeliggøre ved hjælp tro, dvs. at de ka tænke tanken- At de ka tænke afhænger dog af deres biologisk betingede eksistensevne (hjerneaktivitet), ikke af idéer om fx uforgængelig ”ånd”. Idéer om ”ånd” og ”sjæl” er ligesom alle andre tanker observerbar tankeaktivitet. Værdien af tanker må kvalificeres ved tankens relation til det den skal beskrive. Har tanken kun fantasien som referent, er ”ånd” og ”sjæl” m.a.o. betinget af kun menneskets evne til med fantasi at skabe en idé om tankens efterliv som fx ”ånd”. Åndstanker er dog fortrinsvis en sproglig information i skrift og tale, som nogen så ka tillægge en vis værdi mens de er i live. Det er her disse tanker så muligvis ka hjælpe nogen til at holde frygten for døden stangen. Dog vil jeg anse noget sådant som et mere eller mindre bevidst selvbedrag. ”Hvordan ville vi tænke, hvis der ikke fandtes sådanne beretninger? Hvor skal vi gøre af de døde? Ville vi ikke stadigvæk anbringe dem et godt sted?.”
- Her ville jeg anbefale lidt afstand til Arnes kongstanker! ;) Livets indhold er da en tanke eller to værd, ikke sandt? Afdøde som spiller en rolle i nulevende mennesker, har da værdi som mindelse og det er da ikke uværdigt, nærmere et godt sted, ikke sandt? ;)
mvh Simon
Jeg mente bare, at vi ikke kan vende tilbage til vores døde legemer, og gennem disse fortælle om vores oplevelser. På den måde er vi begrænset i vores adgang til oplevelser.
Hvad sker der på den anden side af døden? Her kan vi jo forestille os alt muligt?
I bund og grund kan vi sige, at jeg lægger noget til menneskelegemet, en ånd, og du trækker noget fra menneskelegemet, en ånd. Hvis jeg altså har forstået dig rigtigt?
Kan legemer eksisterer uden en ånd? Det går fint for aberne, så det kan godt lade sig gøre.
Hvad med mennesket? Ville mennesket være andet end en abe, hvis det ikke havde en ånd? Det ville stadigvæk kunne eksisterer, men ville det være som andet end en abe?
Min biologiske eksistensevne er selvfølgelig betinget af min biologiske eksistensevne. Som sådan kan jeg knytte mig til et biologisk legeme, men kun hvis det eksisterer. Lige så snart det stopper med at eksisterer, så forlader jeg det.
Kærlig hilsen
ABC
|
|
|
|