Tikka:
Hørte jeg nyligt i podcast ”Biblen Leth fortalt” på dr lyd - altså at han var fundamentalist, det andet står jo i bibelen, men ja, jeg læser også skriften at Paulus trods lidt slinger i forklaring af opstandelsen dog mener, det han siger er sandt. Han har det jo fra den opstandne Kristus.
"Hørte jeg nyligt i podcast ”Biblen Leth fortalt” på dr lyd - altså at han var fundamentalist"jeg var dybt rystet, og Kristian Leth som jeg ellers havde haft som min helt store helt, havde store forventninger til, også fordi han var så fascineret af Paulus, men lige der i forbindelse med hvad der blev sagt i den udsendelse blev jeg så skuffet at jeg ikke mere gider høre hans udsendelser,,, jeg blev også "uvenner" med Michael Falch, der blokerede mig, selv om Kristian Leth forsøgte at gyde olie på de oprørte vandene, - så lykkedes det ikke at få en fornuftig samtale op at stå før MF
(han tålte ingen debat om Paulus (Paulus var fundamentalist som alle flipper typer mener, også Tikka og VML folket)) havde blokeret mig.
jeg er virkelig ikke enig med hvad Kristian Leth fik sagt om Paulus i en af udsendelserne og ja jeg er ej heller enig med dig Tikka, i hvordan du læser og fortolker Paulus,,,, og det er altså ej heller den moderne Paulus forskning,, de siger det stik modsatte af hvad du hævder,,,,
"det andet står jo i bibelen", men ja, jeg læser også skriften at Paulus trods lidt slinger i forklaring af opstandelsen dog mener, det han siger er sandt. Han har det jo fra den opstandne Kristus."det andet står jo i bibelen" -- det kommer jo sørme an på hvordan vi opfatter det vi læser i bibelen, det vi læser hos Paulus. Paulus kan forstås bogstaveligt og han kan forstås ud fra den stærke Guds Ånds Åbenbarings Spiritualitet han hævder vi alle har del i, hvor han efter Jesus død forlanger os alle at tænke videre over tingene da vi alle har Kristi Tanker direkte fra Gud.
Intet kan være mere udogmatisk og mindre fundamentalistisk, ingen dogmer og trostvang og ufrihed vil han godkende, for hvor Ånden er der er også altid Friheden og Troen er altid virksom i kærlighed og gør ikke næsten noget ondt. Ja man kunne blive ved, "tænk dog selv om hvad jeg siger til jer", og vi skal lovsynge med vores forstand om tingene. Manden var ufatteligt rummelig og tolerant og han satte/skattede tydeligvis kvinderne højere end mændene er der noget der kunne tyde på i Romerbrevet.
Der hvor vi kan sige at han bliver højrystet er når nogen forsøger at tage den Frihed vi har i Kristus fra os (ting der ikke er fra Gud men som er menneskeværk). At der hvor Ånden er der er også altid Friheden ser ud til at have været der hvor han vil sætte hele sin person anseelse og autoritet på spil. At nogle fjoller rundt i forståelsen af dette at være i Kristus tar han med et smil, siger han nå pyt med det, vi klarer os nok til trods og vi må sørme sige at han for al fremtid har sikret friheden (åndsfriheden) og tænkningen og hvidglødende ekstatisk entusiasme og begejstring - glæde og jubel og sang og musik en hel central stilling i kristendommen for altid - såvel som kærligheden mellem mennesker - som er hvad han altid vil bøje sig for i sin iver efter at beskrive vores i Kristus Væren og åbenbare for os Guds Hemmelighed Kristus.
Paulus arver eller overtager apokalyptiske forestillinger om at Jesus vender tilbage og han arver eller overtager det med opstandelsen,,, begge dele løser han på en for os moderne menneskers videnskabelige forståelse tingene på en meget tilfredsstillende måde,,,,,,
Paulus vil gerne drøfte opstandelsen, hvordan det skal forstås og han gør det. Vi kan sige han fornærmer ingen, men han løser også problemet, da Kristus Virkeligheden, den Gud Helligåndens Ny Væren og Virke/Virkelighed der ret for alvor tog sin begyndelse med mennesket Jesus forsætter med uformindsket styrke efter Jesus død, så den Inkarnations Virkelighed med Gud, i kraft af Gud - der med mennesket Jesus brød igennem i verden og tog sin begyndelse forsætter fra menneske til menneske, så hvad der gjaldt Jesus gælder alle os der er i Kristus. Ifølge Paulus kan vi ikke projicere det med Gud og mennesket ud og over i Jesus, det er i os, det gælder os mindst lige så meget. Det er en lang historie, men var hvad der væltede mig, bjergtog mig, da jeg som voksen begyndte at læse Paulus, jeg blev blæst bagover af en Spiritualitet jeg aldrig havde mødt før lignende nogen andre steder og guderne skal vide jeg var meget vel orienteret i alle spirituelle miljøer i Danmark hvor jeg nød stor anseelse hvis det var frit og kreativt og udogmatisk, mindre populær var jeg i de overtroiske fundamentalistiske guru bevægelser. Men Paulus slog alt hvad jeg hidtil havde kendskab til (i Frihed og Ånd og Healing og Kærlighed) og sådan en vækkelse gælder også Luther og Albert Schweitzer og Karl Barth og Paul Tillich og David Suchet (Hercule Poirot) og Alain Badiou med millioner af andre mennesket gennem alle generationer de sidste to tusinde år.
Iørigt når Kristus er blevet alt i alle for at Gud kan være alt i alle, da er Jesus Kristus tilbage hos os i form af Gudsriget oprettet. Dette var Paulus' geniale og forstandige korrekte løsning at Jesus Kristus ville vende tilbage. Og det er så sandt som det er sagt, for der findes nemlig kun kærlighed der kan oprette Gudsriget som aldrig kan oprettes ved hjælp af magt og tvang. Gudsriget vil aldrig igennem magt og underkastelse og tvang og lovreligion og askese, ideer om rent og urent, kunne oprettes. Hvis man først får øjnene op for hvad der findes om hjertet og kærligheden hos Paulus bliver man rørt, bevæget, til tårer, ja det skete for mig, jeg troede faktisk ikke manden havde så stærkt denne side af sagen i sin forkyndelse.
at jeg er så vældig bjergtaget og begejstret for Paulus skyldes at han blev mit livs turning point, livs omvendelse, han blev virkelig far til mig i Kristus, det var ham der iklædte mig Kristus. Fra den dag af, var jeg ikke længere overtroisk, eller søgte jeg ikke længere vildfarelse og overtroiskhed, alt dette religiøse pjat blev afløst af hvidglødende Spiritualitet, ekstatisk begejstring glæde og højt humør og entusiasme, spontanitet og engagement --- spiritualitet og det religiøse var ikke noget mærkeligt noget men hørte vores liv eksistens og entreprenante hverdag til,,,,, den paulinske spiritualitet var bedre end alle psykologer og psykiatere tilsammen og ikke mindst var den paulinske spiritualitet så fyldt med Healing Power, Helbredelse at lægerne blev uinteressante at henvende sig til - Gud Helligånden klarer jo tingene
egentlig har jeg aldrig troet, ikke engang som dreng ville jeg tro, og da jeg så endelig møder Paulus hvor vi overhovedet ikke skal tro noget som helst i den forstand vi moderne mennesker forstår tro, ja så var det jo bare skønt og befriende at jeg ikke skulle vogte mig for at han ville tvinge mig til at tro noget,,,
hader tro, ja min hjerne skal bruges til at tænke med, ikke til at tro noget (ikke til en million milliard bibelkonkordantiske trosforestillinger), og at tro Bibelen fra a - z har jeg altid været dybt rystet over nogle mennesker kunne finde på at gå igang med,,, hvis man gør det så har man jo overhovedet ikke TRO som Abraham og Paulus og ja Luther og Paul Tillich og R Otto retteligen forstår TROEN
min hjerne skal være fri og ikke tynget af en million milliard bibelkonkordantiske trosforestillinger,,, min hjerne skal være fri til at kunne tænke kritisk om alting
min tålmodighed bliver virkelig sat på prøve når der snakkes om tro uden at tro overhovedet er defineret, som fx du gør Tikka som vores Jan ABC gør, som de gør i radio og tv,,, jeg kan slet ikke have med dette at gøre,,
det undrer mig at jeg igen skriver på Trosfrihed, havde egentlig tænkt mig at det var et afsluttet kapitel for altid,,, og der kunne gå uger imellem at jeg var inde og kigge, og det var ret tilfældigt jeg lige gik ind en dag hvor du Tikka havde skrevet dit indlæg om bevidstheden og at Jesus var super troende,,, hvis TRO omgøres til et bevidsthedsprodukt mennesket selv skaber gennem at de forestiller sig hvad der står i bibelen er sandt,,, så reagerer jeg
iøvrigt alt hvad der hører Guds Ånd til har åbenbarings karakter, ellers kommer det jo blot fra vores egen ånd,,,
ja al religiøsitet har ekstatisk åbenbarings karakter over sig, ellers hører det ikke ind under det religiøse spirituelle,,
åbenbaring har ikke nødvendigvis noget at gøre med Johannes Åbenbaring eller apokalyptiske forhold,,,
åbenbaringer har alle mennesker brug for i deres liv,, intet værdigt menneskeliv uden åbenbaringer