Hvad og hvordan folk forstår tro/vil tro, og vise den må blive den enkeltes sag, hvad de mange trosretninger vel er bevis for, men fakta er, at hvis ikke man tror Jesus er opstået fra de døde, er der ingen kristen tro, og er præcist hvad Paulus mener ifølge skrifterne, og denne tro kommer gennem kristi ord, siger han også … altså forkyndelsen,
"Hvad og hvordan folk forstår tro/vil tro, og vise den må blive den enkeltes sag, hvad de mange trosretninger vel er bevis for"Jeg har skrevet hundredvis af gange hvordan TRO skal forstås i en Ny Testamentlig paulinsk sammenhæng. Men det preller af som vand på en gås uanset om det er dig Tikka eller andre.
Er det virkelig så svært at forstå - måske du skulle læse igen hvad jeg skriver derom og hvad jeg citerer Paul Tillich og Luther og R Otto at have sagt derom. Se nederst
(1)*Så din forståelse tro er stadig lig med menneskelige mentale sindslige trosforestillinger som Paulus intet har til overs for hvilket den store Paulus ekspert Luther selvfølgelig har opdaget som HansKrist og Paul Tillich også har opdaget.
men fakta er, at hvis ikke man tror Jesus er opstået fra de døde, er der ingen kristen tro, og er præcist hvad Paulus mener ifølge skrifterneDu skriver selvfølgelig,
"men fakta er" - fordi du er usikker. Og det halter også straks efter
"at hvis ikke man tror Jesus er opstået fra de døde, er der ingen kristen tro"Jamen et menneske kan ikke og skal ikke tro at Jesus er opstået fra de døde, det er slet ikke noget et menneske skal hverken tro noget om eller spekulere over. Og uanset om et menneske tror det eller ikke tror det hjælper det fanden - det ændrer ikke på noget - stadig er dette menneske helt uden ÅBENBARING og den GUDS ÅND der ÅBENBARER TINGENE FOR OS.
Et menneske kan ikke tro sig kristen. om du så tror hvert et ord Paulus skriver så bliver du ikke kristen af den grund - ej heller hjælper det hvis du tror hele Nye Testamente eller GT med også - dette er og bliver menneskeligt hjernespind uanset hvor meget af det man tror der er korrekt.
Opstandelsesvirkeligheden KRISTUS er en ÅBENBARINGS VIRKELIGHED vi får del i gennem Guds Ånd - Gud Helligånden og denne virkelighed - Gud Helligåndens vidunderlige forunderlige gerninger med os skal vi ERFARE - skal vi have ERFARINGER med og har vi som kristne netop ERFARINGER med ifølge Paulus. 1 Kor 2 og ja 2 Kor 3 slår det ligesom fast en gang for alle.
"hvis ikke man tror Jesus er opstået fra de døde, er der ingen kristen tro, og er præcist hvad Paulus mener ifølge skrifterne, og denne tro kommer gennem kristi ord, siger han også … altså forkyndelsen" Kristi Ord er netop ikke nogen forkyndelse. Hvilken forkyndelse taler du om?
Hvordan Kristi Ord skal forstås kan vi læse i 1 Kor 2.
Hvis der fandtes en Jesus forkyndelse de urkristne havde kendskab til ville at tro denne forkyndelse hverken gøre fra eller til - blot ville det være mentale trosforestillinger som ingen forandringer ville betyde for det stakkels menneske der ledes til at tro en sådan forkyndelse - det er ifølge Luther og Paulus:
menneskeligt tankespind, som er uden virkning på hjertets grund. Derfor virker den heller intet, og det følger ingen forbedring, ny skabelse deraf. Tro er ikke den menneskelige indbildning eller drøm, som nogle anser for at være tro. At nogle opfatter forholdene sådan, skyldes at når de hører evangeliet (det du kalder forkyndelsen), så farer de løs og frembringer ved egen kraft en tanke i hjertet: ”jeg tror”. Dette holder de så for at være en ret tro; men det er menneskeligt tankespind, som er uden virkning på hjertets grund. Derfor virker den heller intet, og det følger ingen forbedring, ny skabelse deraf.
Tro derimod er et guddommeligt værk i os, som forvandler og føder os på ny ud af Gud. Den døder den gamle Adam, og gør os af hjerte, sind, tanker og alle kræfter til helt andre mennesker.
Oh, troen er i sit væsen en så levende, skabende, virkende og mægtig ting, at det er umuligt, at den ikke uafladeligt gør godt. Den spørger heller ikke, om der er gode gerninger at gøre, men inden man når at spørge, har den gjort dem og er altid virksom. Citat slut (hentet fra luthers fortale til Romerbrevet)
At være i TROEN ifølge Paulus er at være i Kristus - de Nye Skabninger vi er i Kristus takket være Gud Helligåndens vidunderlige forunderlige gerninger med os.
Det er en VIRKELIGHED: SPIRITUAL REALITY IN ITSELF og ikke noget vi tror og har fået på hjernen i vores bevidsthed
(det er ikke noget i hovedet på os - det har ikke noget at gøre med et bevidsthedsindhold - noget med mentale trosforestillinger at gøre).
The worth "faith" cannot be applied to the Christ unless it is taken in its biblical meaning of a Spiritual reality in itself.
The faith of the Christ is the state of being grasped unambiguously by the Spiritual Presence.
(1)*:
Tro hos Paulus betyder ikke tro som vi moderne mennesker eller bibelfundamentalister opfatter tro.
TROEN hos Paulus betyder ikke at rende rundt og have Gammel Testamentlige trosforestillinger i hovedet. TROEN er jo også ældre end GT - det er mennesker der har TRO som Guds TRO - TRO på GUDSVÆRK med os gennem at vi har GUDS ÅND - at vi er grebet af ÅNDEN og ÅNDEN er over os og vi er drevet af ÅNDEN.
Hvordan TRO skal retteligen forstås hos Paulus kan vi også læse om hos Paul Tillich og Luther og R Otto:
Paul Tillich:
The worth "faith" cannot be applied to the Christ unless it is taken in its biblical meaning of a Spiritual reality in itself.
The faith of the Christ is the state of being grasped unambiguously by the Spiritual Presence.
Faith is an act of a finite being who is grasped by, and turned to, the infinite.
Faith is being grasped by an ultimate concern, or in the grip of something which is of infinite seriousness for me which surpasses life and death.
TRO er et guddommeligt værk i os, som forvandler og føder os på ny ud af Gud. Den døder den gamle Adam, og gør os af hjerte, sind, tanker og alle kræfter til helt andre mennesker.
Oh, troen er i sit væsen en så levende, skabende, virkende og mægtig ting, at det er umuligt, at den ikke uafladeligt gør godt. Den spørger heller ikke, om der er gode gerninger at gøre, men inden man når at spørge, har den gjort dem og er altid virksom. Citat slut (hentet fra luthers fortale til Romerbrevet)
Faith is further the 'mighty creative thing' in us and the strongest of affects, most closely akin to the Greek 'enthusiasm' It even takes over all the functions which all 'enthusiasts' from Paul onwards have ascribed to the 'the Spirit'; for it is 'faith' that transform us inwardly and brings us forth anew. Rudolf Otto i sin redegørelse for Luther.
Du og ja alle bibelfundamentalister og stort set alle ateister og ja sekulære moderne mennesker I forstår simpelthen ikke begrebet TRO i en Ny Testamentlig paulinsk sammenhæng som ikke betyder hvad vi moderne mennesker forbinder dermed.
Det er ikke noget vi tror. Man skal som kristen overhovedet ikke tro nogetsomhelst. Men man skal have ERFARINGER med Gud Helligåndens vidunderlige forunderlige gerninger med os - som de Nye Skabninger vi er i Kristus.
-0-0-0-
-0-0-0-
-0-0-0-
At tro så meget at noget bliver en virkelig virkelighed er stadig som du selv indrømmer det; lig med hjernespind. Så drop dog den fejlagtige ide at det kristne trosliv og dets SPIRITUALITET skulle være blot trosforestillet hjernespind, som du meget flittigt underviser Arne i og alle andre i - ja som faktisk er dit ærinde her på trosfrihed og som Simon elskede dig for.
Men gør det ikke indtryk på dig hvad Paulus selv siger om tingene - hvad Paul Tillich og Luther (to af de største Paulus kendere som verden har kendt til) og HansKrist siger om tingene.
-0-0-0-
Et menneske kan ikke tro sig kristen og endda uanset man tror alt det der er korrekt.
Det er fløjtende ligegyldigt.
Et menneske kan tro og tro og tro men det bliver man ikke kristen af.
TRO som Jesus og Paulus introducerer TROEN på er gengivet under punkt
(1)* i dette indlæg. Måden vi moderne mennesker har fået TROEN galt i halsen skyldes de trosbekendelser vi kender så godt - en Kirke meget senere end Paulus og Jesus der pludselig blev dogmatisk og begyndte at beskæftige sig med rettroenhed som en lang række trosbekendelser man skulle sige ja og amen til og gjorde man ikke var man ekskluderet fra kristendommen - fra kirken. Men af dette gøjl findes der intet spor af hos Paulus.
Men de dogmatiske trosbekendelser bruger tro på en anden måde end vi finder TROEN skal forstås i en Ny Testamentlig paulinsk sammenhæng.
Bogstaven slår ihjel siger Paulus om en sådan dogmatisk trosbekendelses kristendom.
Det dræber ÅNDEN (dræber enhver SPIRITUALITET) - den GUDS ÅND alene der gør levende - gør fra og til - der alene er tegn på at vi er kristne om Gud Helligåndens vidunderlige forunderlige gerninger er med inde over vores liv.
At det ikke har noget at gøre med højere bevidsthed kan man studere hos Paul Tillich i hans bog Troens Dynamik.
Man kan også læse om det hos HansKrist og den måde han bruger Heidegger (som Paul Tillich iøvrigt var elev af) på at vi er ude over det subjektive og bevidstheds mæssige kun - fordi det er mennesket i det TOTALITET mennesket i dets center - det Hele menneskes EKSISTENS - mennesket i dets fysiske kropslige biologiske sanselige i verden værens TOTALITET - tilstedeværelse eksistens - der er forvandlet og en ny skabning.