annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 20959472
Åndelig Føde 2726320
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2646563
Så er der linet op... 1981641
Jesu ord 1677655
Galleri
Limfjorden Nørresundby siden
Hvem er online?
0 registrerede 5 gæster og 143 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 4 af 5 < 1 2 3 4 5 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#45051 - 29/03/2025 18:55 Re: Den religiøse spirituelle dimension [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Sted: Nørresundby
Citat:
Arne:

Hej Tikka og Hanskrist.
Hvis jeg forstår jer begge ret, så opnår den kristne "visdom givet af Gud" via Helligånden, og hvad dét er, kan man kun forstå, hvis man - i Paulinsk forstand - er "åndelig" - hvordan man så bliver dét.

nej Helligånden er Guds Ånd. Og Åndelig i paulinsk forstand bliver et menneske gennem Åbenbaringer af Gud og Guds Ånd. Fx som Åbenbaringerne af Gud Fader igennem Sønnen, Guds Kærlighed Kristus udgydt i vore HJERTER gennem Guds Ånd, gennem Helligånden.

Det er Åbenbaringerne af Gud og Guds Ånd, der gør os Åndelige. Alene Gud kan dette. Paulus og undertegnede og Jung og Rudolf Steiner og Paul Tillich og millioner af kristne er kun Åndelige i paulinsk forstand igennem at vi erfarer Gud og Guds Ånds nærværelse og tilstedeværelse i vores liv, og hvordan dette føder og forvandler os og gør os til helt nye skabninger.
#45052 - 29/03/2025 19:02 Re: Den religiøse spirituelle dimension [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
ja det er korrekt, de erfaringer du har haft i dit liv er som du selv skriver "totalt blottet for visdom"

også derfor vi ikke kan drøfte tingene med dig

det er så totalt blottet for visdom (indsigt) - at ingen bliver klogere af hvad du skriver

og ja det skyldes at dine oplevelser har været totalt blottet for visdom = indsigt,, du har ingen INDSIGT i tingene, hvilket jeg har revet mig i hårene over i årevis,,

dog må jeg sige du er en ærlig mand når du selv ligefrem fortæller os at du ingen indsigt har i tingene. Agnostiker i svær grad er du.

for Jesus Kristus og Paulus og ja de første kristne, ja alle kristne, er omdrejningspunktet: indsigten i hvem Gud er og hvem vi er i Gud. Dette er hvad Jesus Kristus er kendt for: Sønnens Åbenbaring af hvem Gud er og hvem vi er i Gud (som Guds Børn).

Det er denne indsigt og religiøse visdom kristendommen bygger på.

Ikke så mærkeligt at du så ofte har skrevet at du ikke er kristen, for du nægter alt det Jesus Kristus er og var i verden. Du siger og skriver det modsatte. Også derfor din Jesus Kristus Ikon er din egne vildfarelser der intet har at gøre med Jesus Kristus.

du har jo så også lige skrevet at hvad du har erfaret er totalt blottet for visdom, og det må vi sørme give dig ret i

i Jesus Kristus møder vi Gud, hvem Gud er - hvad der bor i Gud og ikke mindst hvem vi er i Gud, som Guds Børn. Dette er hævet over enhver tvivl og alle er enige herom, at dette er kristendommens essens. Selv ateister ved dette er hvad sagen drejer sig om i nøddeskal. Men ateisterne hævder så at de ikke har mødt Gud i Jesus Kristus og hvem de er i Gud, som Guds Børn, og Arne siger det samme, og det er jo en ærlig sag.

kristendommen er grundlagt på Jesu Kristi Åbenbaring og Indsigt i hvem Gud er (Jesu Kristi Gud Fader) og hvem vi er i Gud - i Kristus som Guds Børn med Gud Helligånden.

Jesus Kristus gjorde alt for at vi mennesker skulle 1): lære Gud at kende og 2): hvem vi selv var i Gud.

Derfor blev kristendommen den verdensreligion den er og den verdensrevolution den blev.

pludselig gennem Jesus Kristus forstod mennesket hvem Gud er og hvem det selv var i Gud. Så såre simpelt og enkelt kan det siges.
Og 1 Kor 2 siger det så smukt så smukt. Ingen skal længere være uvidende om hvad der bor i Gud og hvem vi er i Gud.

-0-0-0-0-

Jesus Kristus gjorde alt for at vi mennesker skulle 1): lære Gud at kende og 2): hvem vi selv var i Gud.

kristendommens storhed og radikale anderledeshed, altså originalitet er punkt 2) hvem vi er i Gud, hvem vi er i Kristus, de Nye Skabninger vi er i Gud, vi er i Kristus

deri består frelsen eller forløsningen - vi blev os selv - som Guds Børn

Citat:
Nicolai Berdyaev:

The Mystics taught the mystery of God's birth in man. But there is another mystery, that of man's birth in God. There is a summons, a call in man, for God to be born in him. But there is also God's call that man be born in him. This is the mystery of Christianity, the mystery of Christ.

There must be revealed in me not only God and the Divine but man as well, my human nature --- this means that man must be born in God.

Revelation is always the revelation both of God and of man.

In Christ the God-Man there is a revelation not only of God but also of his other-self, that is to say, of man - of a new SPIRITUAL and ETERNAL MAN. Citater slut

Albert Schweitzer:

Paul's mysticism was not like the mysticism elsewhere described as a soul being at one with God. In the mysticism he felt and encouraged, there is no loss of self but an enriching of it; no erase of time or place but a comprehension of how time and place fit within the eternal.

"THERE IS NO LOSS OF SELF BUT AN ENRICHING OF IT"

Zizioulas claims that Baptism constitutes an ontological change in the human, making them an ecclesial hypostasis, or a person. This rebirth 'from above' gives new ontological freedom as it is not constrained by the limits of biological existence.

Karl Barth:

Gud har i sin evige nådesudvælgelse, som er åbenbaret i Jesus Kristus, inklusivt for alle (gældende for alle), bragt det sande, det trofaste, det radikalt frie menneske på bane. Guds evige valg har her fundet sit analoge menneskelige modbillede i verden – og disse to er ét. Som indeholdt, udvalgt i ham, genfinder det enkelte menneske sig selv – her frisættes menneskets menneskelighed med baggrund i Guds evige valg. (siger Karl Barth, teologiens Einstein).

Nicolai Berdyaev:

The Mystics taught the mystery of God's birth in man. But there is another mystery, that of man's birth in God. There is a summons, a call in man, for God to be born in him. But there is also God's call that man be born in him. This is the mystery of Christianity, the mystery of Christ.

There must be revealed in me not only God and the Divine but man as well, my human nature --- this means that man must be born in God.

Revelation is always the revelation both of God and of man.

In Christ the God-Man there is a revelation not only of God but also of his other-self, that is to say, of man - of a new SPIRITUAL and ETERNAL MAN.
#45053 - 29/03/2025 22:29 Re: Den religiøse spirituelle dimension [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Sted: Sydsjælland
Ja, Hanskrist, du kører videre i det sammw spor, som du hele tiden har gjort, hvilket jeg naturligvis respekterer.

Jeg lægger så mærke til, at du ikke respekterer alternative holdninger til - og oplevelser af - hvad jeg - i mangel på et højere ord - må nøjes med at kalde: Det guddommelige, og som for mig er så langt højere hævet over vi mennesker og alt andet på denne planet, at der ikke findes ord derfor, men som jeg visuelt oplever foran "min" Kristus Ikon - og hvor "grundtonen" er: Kærlighed heart

Mkh. Arne heart
Top Svar Citer
#45054 - 30/03/2025 01:38 Re: Den religiøse spirituelle dimension [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Citat:
Arne:

Ja, Hanskrist, du kører videre i det sammw spor, som du hele tiden har gjort, hvilket jeg naturligvis respekterer.

Jeg lægger så mærke til, at du ikke respekterer alternative holdninger til - og oplevelser af - hvad jeg - i mangel på et højere ord - må nøjes med at kalde: Det guddommelige, og som for mig er så langt højere hævet over vi mennesker og alt andet på denne planet, at der ikke findes ord derfor, men som jeg visuelt oplever foran "min" Kristus Ikon - og hvor "grundtonen" er: Kærlighed

Din Kristus Ikon oplevelse kan umuligt have noget at gøre med Jesus Kristus - fordi det fører til afvisning af at vi møder Gud i Jesus Kristus. Du bekæmper og afviser at der i Jesus Kristus er en Åbenbaring af hvem Gud er - at Gud nu ikke længere er en fjern og ukendt Gud vi intet kan sige eller vide noget om - og du afviser hvem vi er i og med Gud i Kristus Jesus, Guds Børn - de Nye Skabninger vi er i Guds Kærlighed Kristus udgydt i vore Hjerter gennem Helligånden.

Af en eller anden grund har du fået den ide at bekæmpe og afvise alt det Jesus Kristus bragte i spil i verden. Hvorfor må guderne vide.

Når du ligefrem afviser at der er en Åbenbaring og et møde med Gud i Sønnen (Jesus Kristus) gennem Helligånden så må din Kristus Ikon oplevelse være en Anti Jesus Kristus oplevelse.

Hvilket det jo også sagtens kan være - fordi vi jo bliver nødt til at tro på hvad du skriver. Det er jo dig der vil fortælle os andre at der ikke er skyggen af en Åbenbaring af hvem Gud er i Jesus Kristus eller hvem vi er i Gud - i Kristus Jesus - de Nye Skabninger vi er i Kristus Jesus.

Du vil ikke have med Gud at gøre i Jesus Kristus for vi mennesker. Jesus Kristus vigtigste anvisning på igennem Bøn at høre Gud til og være Lydhør overfor Gud i dit liv afviser du stolt. Ja du har utallige gange gjort grin med at der skulle foregå en gensidig kommunikation mellem Gud og mennesker. Som læser er jeg gang på gang blevet noget så rystet over dine angreb på alt det Jesus Kristus bragte i spil i verden - gav sig selv og sit liv for - ikke for sin egen skyld men for vores skyld.

-0-0-0-

Citat:
Arne:

Jeg lægger så mærke til, at du ikke respekterer alternative holdninger til - og oplevelser af - hvad jeg - i mangel på et højere ord - må nøjes med at kalde: Det guddommelige, og som for mig er så langt højere hævet over vi mennesker og alt andet på denne planet, at der ikke findes ord derfor,

Jo men så har det bare ikke en hujende fis at gøre med Jesus Kristus.

I Jesus Kristus er det guddommelige ikke højt hævet over vi mennesker og alt andet på denne planet. I Jesus Kristus er det himmelske og jordiske forenet - det guddommelige og menneskelige forenet - Gud og mennesket uløseligt forenet. Intet kan skille os fra Guds Kærlighed Kristus der er udgydt i vore Hjerter gennem Helligånden.

Kærlighed er altid forening to der hører sammen for at være fuldkommen og sådan er det med Gud og mennesket. Gud kan ikke være Gud uden sin elskede anden mennesket.

Gud er ikke i Jesus Kristus højt hævet over dig som menneske - tværtimod. Ja tværtimod er det her Gud kommer til dig som det sker i Jesus Kristus dengang og nu gennem Helligånden.

Dine skriverier og påstande er Anti Jesus Kristus.

Så der er vel ingen som undertegnede her der påtaler og respekterer at dette er din position.

Det er jo mig der ser dig og opfatter dig og afslører hvad du står for. Nemlig at dette intet har at gøre med Jesus Kristus hvad du har oplevet foran et Kristus Ikon.

Så et Kristus Ikon er ingen garanti for at Jesus Kristus (Gud i Jesus Kristus) her er på spil - hvilket du med dine hovmodige skriverier er et godt eksempel på. Ihvertfald finder vi ingen ydmyghed hos dig - for hårdnakket hovmodig afviser du alt det helt væsentlige Jesus Kristus bragte i spil i verden.

Ydmyg er du på ingen måder - og har du bestemt ikke været gennem årene.

Et ydmygt sind ville have nemmere ved at se og finde og erkende Gud i Jesus Kristus.

Retfærdigvis og til din fordel skal jo siges at du aldrig har skjult for os at du bestemt ikke er kristen. Hvilket dine skriverier jo også vidner om med al tydelighed og som ikke kristen og med hvad du skriver er det ihvertfald ikke Jesus Kristus du har mødt foran "dit" så ofte omtalte Kristus Ikon oplevelse for mange år tilbage.

Dine tilkendegivelser af at du ikke er kristen - understøttes af hvad du skriver - også om din Kristus Ikon oplevelse.
#45055 - 30/03/2025 13:04 Re: Den religiøse spirituelle dimension [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Sted: Sydsjælland
Ja, Hanskrist, du har jo ret i, at jeg ikke er kristen - i hvert fald ikke af den slags, der brænder anderledes troende på kætterbål - og som er modstandere af trosfrihed smiler
Arne heart
Top Svar Citer
annonce
Side 4 af 5 < 1 2 3 4 5 >

Seneste indlæg
Den religiøse spirituelle dimension
af Arne Thomsen
30/03/2025 18:01
Eid-Al-Fitr
af somo
29/03/2025 07:50
Ramadan
af somo
23/03/2025 14:33
Lys
af Arne Thomsen
18/03/2025 15:58
Hvad er meningen?
af Hanskrist
05/03/2025 10:46
Nyheder fra DR
17-årig svensker idømt otte års fæng..
01/04/2025 14:32
Finland vil trække sig fra landminekonv..
01/04/2025 13:54
Højesteret blåstempler tilbageholdelse..
01/04/2025 13:48
Nye tal viser, at ulven er fast etablere..
01/04/2025 13:44
44-årig mand varetægtsfængsles for dr..
01/04/2025 12:36
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Peter Olesen: Hæslige og skæmmende ski..
01/04/2025 12:47
Svensk dreng får otte år for skud ved ..
01/04/2025 12:26
Britisk retsudvalg dropper krav om milde..
01/04/2025 12:06
17 kommuner er med i forsøg der skal ne..
01/04/2025 12:00
750.000 pensionskunders penge kan ende i..
01/04/2025 11:37