1
registreret Arne Thomsen
8
gæster og
154
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Den religiøse spirituelle dimension
|
ja det er korrekt, de erfaringer du har haft i dit liv er som du selv skriver "totalt blottet for visdom"
også derfor vi ikke kan drøfte tingene med dig
det er så totalt blottet for visdom (indsigt) - at ingen bliver klogere af hvad du skriver
og ja det skyldes at dine oplevelser har været totalt blottet for visdom = indsigt,, du har ingen INDSIGT i tingene, hvilket jeg har revet mig i hårene over i årevis,,
dog må jeg sige du er en ærlig mand når du selv ligefrem fortæller os at du ingen indsigt har i tingene. Agnostiker i svær grad er du.
for Jesus Kristus og Paulus og ja de første kristne, ja alle kristne, er omdrejningspunktet: indsigten i hvem Gud er og hvem vi er i Gud. Dette er hvad Jesus Kristus er kendt for: Sønnens Åbenbaring af hvem Gud er og hvem vi er i Gud (som Guds Børn).
Det er denne indsigt og religiøse visdom kristendommen bygger på.
Ikke så mærkeligt at du så ofte har skrevet at du ikke er kristen, for du nægter alt det Jesus Kristus er og var i verden. Du siger og skriver det modsatte. Også derfor din Jesus Kristus Ikon er din egne vildfarelser der intet har at gøre med Jesus Kristus.
du har jo så også lige skrevet at hvad du har erfaret er totalt blottet for visdom, og det må vi sørme give dig ret i
i Jesus Kristus møder vi Gud, hvem Gud er - hvad der bor i Gud og ikke mindst hvem vi er i Gud, som Guds Børn. Dette er hævet over enhver tvivl og alle er enige herom, at dette er kristendommens essens. Selv ateister ved dette er hvad sagen drejer sig om i nøddeskal. Men ateisterne hævder så at de ikke har mødt Gud i Jesus Kristus og hvem de er i Gud, som Guds Børn, og Arne siger det samme, og det er jo en ærlig sag.
kristendommen er grundlagt på Jesu Kristi Åbenbaring og Indsigt i hvem Gud er (Jesu Kristi Gud Fader) og hvem vi er i Gud - i Kristus som Guds Børn med Gud Helligånden.
Jesus Kristus gjorde alt for at vi mennesker skulle 1): lære Gud at kende og 2): hvem vi selv var i Gud.
Derfor blev kristendommen den verdensreligion den er og den verdensrevolution den blev.
pludselig gennem Jesus Kristus forstod mennesket hvem Gud er og hvem det selv var i Gud. Så såre simpelt og enkelt kan det siges. Og 1 Kor 2 siger det så smukt så smukt. Ingen skal længere være uvidende om hvad der bor i Gud og hvem vi er i Gud.
-0-0-0-0-
Jesus Kristus gjorde alt for at vi mennesker skulle 1): lære Gud at kende og 2): hvem vi selv var i Gud.
kristendommens storhed og radikale anderledeshed, altså originalitet er punkt 2) hvem vi er i Gud, hvem vi er i Kristus, de Nye Skabninger vi er i Gud, vi er i Kristus
deri består frelsen eller forløsningen - vi blev os selv - som Guds Børn
Nicolai Berdyaev:
The Mystics taught the mystery of God's birth in man. But there is another mystery, that of man's birth in God. There is a summons, a call in man, for God to be born in him. But there is also God's call that man be born in him. This is the mystery of Christianity, the mystery of Christ.
There must be revealed in me not only God and the Divine but man as well, my human nature --- this means that man must be born in God.
Revelation is always the revelation both of God and of man.
In Christ the God-Man there is a revelation not only of God but also of his other-self, that is to say, of man - of a new SPIRITUAL and ETERNAL MAN. Citater slut
Albert Schweitzer:
Paul's mysticism was not like the mysticism elsewhere described as a soul being at one with God. In the mysticism he felt and encouraged, there is no loss of self but an enriching of it; no erase of time or place but a comprehension of how time and place fit within the eternal.
"THERE IS NO LOSS OF SELF BUT AN ENRICHING OF IT"
Zizioulas claims that Baptism constitutes an ontological change in the human, making them an ecclesial hypostasis, or a person. This rebirth 'from above' gives new ontological freedom as it is not constrained by the limits of biological existence.
Karl Barth:
Gud har i sin evige nådesudvælgelse, som er åbenbaret i Jesus Kristus, inklusivt for alle (gældende for alle), bragt det sande, det trofaste, det radikalt frie menneske på bane. Guds evige valg har her fundet sit analoge menneskelige modbillede i verden – og disse to er ét. Som indeholdt, udvalgt i ham, genfinder det enkelte menneske sig selv – her frisættes menneskets menneskelighed med baggrund i Guds evige valg. (siger Karl Barth, teologiens Einstein).
Nicolai Berdyaev:
The Mystics taught the mystery of God's birth in man. But there is another mystery, that of man's birth in God. There is a summons, a call in man, for God to be born in him. But there is also God's call that man be born in him. This is the mystery of Christianity, the mystery of Christ.
There must be revealed in me not only God and the Divine but man as well, my human nature --- this means that man must be born in God.
Revelation is always the revelation both of God and of man.
In Christ the God-Man there is a revelation not only of God but also of his other-self, that is to say, of man - of a new SPIRITUAL and ETERNAL MAN.
|
|
|
|