1
registreret
(1 usynlig),
17
gæster og
183
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
#45046 - 29/03/2025 12:12
Re: Den religiøse spirituelle dimension
[Re: Tikka]
|
veteran
|
Registeret: 30/03/2008
Sted: Nørresundby
|
|
tak for dit indlæg Tikka, og tak til Copilot, der virkelig giver Arne det svar han søger, som HansKrist iøvrigt allerede har givet Arne nøjagtig som Copilot gør det, og ja det viser endnu engang at Arne nægter at læse mine indlæg med forstand og eftertænksomhed. Arne bruger på 20. år aldrig tid på at forstå hvad jeg skriver. Jeg har talt en del med Copilot.
Så her kommer et lille udsnit på svar fra samme, her gengivet og redigeret af mig, som måske giver svar på dit spørgsmål.
*
Paulus’ intention i teksten er ikke at gøre "de sjælelige" til idioter, men at beskrive en forskel i, hvordan mennesker forholder sig til Guds visdom.
Når Paulus taler om det "sjælelige menneske," mener han dem, der udelukkende stoler på menneskelig logik og sansning, uden at være åbne for det, Helligånden kan åbenbare. Han siger ikke, at disse mennesker er dumme eller værdiløse, men at de mangler det åndelige perspektiv, som kun kan gives ved Helligånden.
Når Paulus siger, at "det åndelige menneske bedømmer alt, men selv bedømmes det ikke af nogen," mener han ikke, at åndelige mennesker ikke kan stilles til ansvar. Han understreger, at åndelig indsigt ikke nødvendigvis kan forstås eller vurderes af dem, der kun tænker ud fra menneskelig logik.
Det betyder dog ikke, at åndelige mennesker har frit lejde til at gøre, hvad de vil; de er stadig kaldet til ansvar over for Gud og det fællesskab, de er en del af.
*
Skriftstedet fra Paulus’ første brev til korintherne udfordrer os til at tænke over forskellen mellem det sjælelige og det åndelige menneske.
Paulus beskriver det sjælelige menneske som én, der ikke har modtaget Helligånden og derfor ser Guds visdom som dårskab – noget uforståeligt og fremmedartet.
Det åndelige menneske, derimod, har adgang til "Kristi tanker" og kan dermed forstå og dømme verden med en visdom, der er givet af Gud selv.
Paulus bruger dette som en opmuntring og en vejledning til menigheden i Korinth.
Deres opgave er at leve i overensstemmelse med Åndens vejledning og undgå at falde tilbage til en livsførelse præget af menneskelig visdom alene.
Selvom Paulus skrev disse ord til korintherne for næsten 2000 år siden, er budskabet stadig aktuelt.
Vi lever også i en verden præget af menneskelig logik og selvstændige ambitioner, hvor det ofte kan virke som dårskab at følge en åndelig vej.
Paulus' ord minder os om, at Guds visdom ikke altid giver mening for det sjælelige menneske, men at vi som troende har fået Helligåndens vejledning, der hjælper os med at navigere i en kompleks verden.
Han opfordrer os til at søge dybere indsigt og lade Kristi tanker forme vores beslutninger og liv. På den måde kan vi både forstå og leve ud fra en visdom, der overskrider den menneskelige. jeg har til hensigt at vende tilbage til 1 Kor 2 som er et af de helt store Paulus Kapitler som Jung elskede og forstod. men jeg er og har været meget optaget af haven, hvor jeg har fået plantet: 1 Kirsebær Træ 3 Blommetræer 3 Æbletræer 18 Blåbærbuske 6 Solbærbuske 4 Stikkelsbær buske 3 Ribs buske (2 røde og en gul) 2 Aronia buske 2 Havtorn i forvejen har vi tonsvis af Hindbær buske og verdens smukkeste Pære Træ folk falder i svime over og når de smager pærerne er de solgt derudover har jeg sået alle mulige forskellige grøntsager og rodfrugter,,, og bygget insekthoteller, og bistader har jeg ansøgt om og har en aftale med en biavler så bliver selvforsynende med hensyn til frugt og grøntsager og rodfrugter,, gider ikke kun snakke om naturen og klimakrisen og miljøforurening og biodiversitetskrisen,,, jeg har valgt at gøre en aktiv indsats selv,,, når jeg møder folk fx på Øland golfbanen og jeg fortæller hvilken villa jeg har købt, udbryder folk, åh den villa med den smukkeste have - ja jeg har næsten aldrig set en så smuk have som vi har. Overtog villaen 27 november og hvad har jeg ikke oplevet af erantis og vintergækker og anemoner og tulipaner og vibeæg og blå klokkeblomster (nogle blomsterbeder er farvet i blåt),, og juleroser --- hver eneste dag er en stor åbenbaring af naturens bedårende overvældende skønhed - skaberværket er som kristendommen hævder guddommeligt - Paulus gør alt for at få os tilbage til Livets Træ i Edens Have, naturen som paradisets have,,, vi skal væk fra moral og tilbage til Livets Ånds Love i Kristus,,, livet overtrumfer moral og da især den moralske forargelse Arne konstant er optaget af -0-0-0-0- mit liv har altid været en i verden værens eksistens min fysiske kropslige biologiske sanselige i verden (naturen) værens eksistens, tilværelse (dasein Heidegger) jeg har altid tænkt på mig selv som biolog - og min familie har påstået lige siden dreng at her var den nye Dr Lieberkind verden eller naturen er ikke noget jeg betragter og snakker og teoretiserer om på afstand, fordi min eksistens er en i verden værens eksistens, tilværelse, gennem min fysiske kropslige biologiske sanselige i verden værens eksistens jeg opfordrer Arne, Tikka og Thomas og alle andre også RoseMarie, til at gøre noget ved tingene, naturen, og ikke kun snakke om tingene og pege fingre af andre,, jeg mener at Tikka og RoseMarie er aktive i haven -0-0-0-0- Jung der "elskede" Paulus 1 Kor 2 skriver: Hans [inderens] ønske er at befri sig for naturen og i overensstemmelse hermed gennem meditation at nå frem til en tilstand af billedløshed og tomhed. I modsætning hertil ønsker jeg vedblivende at beholde det levende syn på naturen og de psykiske forestillinger. Jeg ønsker hverken at blive befriet for mennesker, mig selv eller naturen, for alt dette er for mig ubeskrivelige undere. Naturen, sjælen og livet står for mig som synlig guddommelighed, og hvad skulle jeg da ønske mere? (Fra "Erindringer, drømme, tanker" Jung). -0-0-0-0-0- Was C.G. Jung into Ecology? Jung and the World-Soul or Anima Mundi Nature is an incomparable guide if you know how to follow her. She is like the needle of the compass pointing to the North, which is most useful when you have a good man-made ship and when you know how to navigate. Jung (1940)[1] Every man should have his own plot of land so that the instincts can come to life again. To own land is important psychologically, and there is no substitute for it…. The industrial worker is a pathetic, rootless being, and his remuneration in money is not tangible but abstract…. Because the psychological reward is inadequate, the worker rebels against his employer and against “capitalism” as a whole. We all need nourishment for our psyche. It is impossible to find such nourishment in urban tenements without a patch of green or a blossoming tree. We need a relationship with nature. I am just a culture-coolie myself, but I derive a great deal of pleasure from growing my own potatoes…. A captive animal cannot return to freedom. But our workers can return. We see them doing it in the allotment gardens in and around our cities; these gardens are an expression of love for nature and for one’s own plot of land…. I am fully committed to the idea that human existence should be rooted in the earth. Hver mand bør have sit eget jordstykke, så instinkterne kan komme til live igen. At eje jord er psykologisk vigtigt, og der er ingen erstatning for det…. Industriarbejderen er et patetisk, rodløst væsen, og hans aflønning i penge er ikke håndgribelig, men abstrakt... Fordi den psykologiske belønning er utilstrækkelig, gør arbejderen oprør mod sin arbejdsgiver og mod "kapitalismen" som helhed. Vi har alle brug for næring til vores psyke. Det er umuligt at finde sådan næring i bylejemål uden en plet grønt eller et blomstrende træ. Vi har brug for et forhold til naturen. Jeg er selv bare en kultur-coolie, men jeg har stor glæde af at dyrke mine egne kartofler... Et dyr i fangenskab kan ikke vende tilbage til friheden. Men vores arbejdere kan vende tilbage. Vi ser dem gøre det i kolonihaverne i og omkring vores byer; disse haver er et udtryk for kærlighed til naturen og til ens egen jordlod... Jeg er fuldt ud forpligtet til ideen om, at menneskets eksistens skal være forankret i jorden.
|
Svar
|
|
|
#45048 - 29/03/2025 15:51
[Re: Arne Thomsen]
|
bor her
|
Registeret: 05/09/2015
|
|
Arne: Det åndelige menneske derimod bedømmer alt, men selv bedømmes det ikke af nogen - så er "nogen" alene "de sjælelige". Hvorfor det åndelige menneske her ikke bedømmes, er jo fordi de har Kristi sind, er tanken. De har Guds Ånd og om denne oplyses der i skriftstedet som citat. hvem kender Herrens tanker og kan belære ham? Arne:Mit indtryk er herefter, at Paulus dengang udtrykte sig utroligt uklart til korintherne. Jeg syntes, det citerede skriftsted er klart nok. "Et sjæleligt menneske tager ikke imod det, der kommer fra Guds ånd; det er en dårskab for sådan et menneske, og det kan ikke fatte det, for det bedømmes kun efter Åndens målestok. Det åndelige menneske derimod bedømmer alt, men selv bedømmes det ikke af nogen; for »hvem kender Herrens tanker og kan belære ham?« Men vi har Kristi tanker." – 1. Korintherbrev 2:14-16 Det der interesserede mig mest var, hvorfra Paulus havde den i teksten citerede tekst fra, da den ikke er at finde i bibelen, men det har jeg fået svar på. hvem kender Herrens tanker og kan belære ham? - er en almindelig antagelse som vi ser lignende eksempler på i: Esajas 40:12 Hvem kan retlede Herrens ånd, hvem kan være hans rådgiver og belære ham?https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/Es/40#13og Romerne 11:34 For »hvem kender Herrens tanker, eller hvem kan være hans rådgiver? https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/Rom/11#34 * Arne:At det kristne menneske skulle "modtage visdom givet af Gud", det er for mig store ord - alt for store. Jamen i guder! Der ville ikke være en kristendom eller helligånd uden denne forestilling. Ej frelse eller håb om en bedre verden – guds rige på jord – og derved kommer vi tilbage til ,,, Troen er tom, og de der har troet og prædiket Kristi opstandelse har været falske vidner for gud. .
|
|
Svar
|
|
|
#45049 - 29/03/2025 17:59
[Re: Tikka]
|
veteran
|
Registeret: 30/03/2008
Sted: Nørresundby
|
|
Arne:
At det kristne menneske skulle "modtage visdom givet af Gud", det er for mig store ord - alt for store. jamen det er nøjagtig definitionen af det Åndelige, og det sjælelige. Det sjælelige er det mennesket selv kan erfare, indse og tænke sig til via sine naturlige sanser og fornuft, forstand. Men derudover eksisterer også en anden kilde til erkendelse og erfaringer, som ikke stammer fra os selv, men som på Ekstatisk overvældende vis griber og henrykker os i vores center, hjerte, i vores sjæl og eksistens så vi forvandles og genfødes, bliver helt nye mennesker. Jungs lære om det ubevidste har ført klinisk empirisk bevis for alle disse arketyper guddommelige sjælskræfter der gemmer sig i det ubevidste, her findes en Visdom (og HEALING og HERLIGHED)) fra Gud eller det ubevidste vi modtager, er modtager af, og altså ikke selv har skabt gennem vores egen sjælelige forestillingskraft (det er altså ikke hjernespind noget vi selv har forestillet os). Ja det er definitionen på det Åndelige, på Spiritualitet. Paulus's store fortjeneste er sin Kristologiske Antropologi, hvem vi mennesker er i Gud, er i vores ENTUSIASME - er i vores "i Gud Væren", er når vi er i Gud - er når Ånden er over os og griber os - når Glæde og Ekstatisk Begejstring, Engagement og Entusiasme Henrykker os. Nogle mennesker der er født spirituelt begavede har en god kontakt hertil, og de har derfor let ved at forstå andre der har lignende Åndelige Spirituelle Erfaringer, som fx Jung og undertegnende øjeblikkeligt forstod hvad Paulus skriver i 1 Kor 2 fordi det svarer præcist til hvad vi også selv har utallige Erfaringer med.. Det sjælelige mennesker er i sig selv og kan her nyde hvor underfuldt skabt det er og hvor rig en verden det har adgang til via sine naturlige sanser og fornuft, men det Åndelige menneske har evnen til på Ekstatisk vis at Henrykkes og være "ude af sig selv" uden at miste sig selv, for at tidløshed og uendelighed, eller det evige og Gud kan fylde os i hjerte og sjæl, kan gribe og besætte os, fødes i os, komme os nær, så vi lære Gud og det guddommelige at kende, og ja hvem vi mennesker er i Gud, er i Gud Helligånden, er i Sønnen, er i Kristus. Kristendom er at Gud kommer til os igennem Åbenbaringer (og alle Åbenbaringer er EKSTATISKE - fordi hvis ikke, er det hjernespind). Guds Ånd er Visdom og Åbenbarings Ånd, hvor vi lærer Gud at kende og hvem vi er i Gud, som Guds Børn - de nye skabninger vi er i Kristus. Hvorfor foregår Åbenbaringer, og det Åndelige Spirituelle, altid gennem EKSTATISK VIRKSOMHED - jo fordi det pr definition tilhører de erfaringer hvor vi TRANSCENDERER eller "er ude over og af os selv" (uden at miste os selv) for at Gud og Guds Åbenbarings Ånd og Visdoms Ånd, kan fødes i os, for at Evigheden og Evigt Liv Gud kan gennemstrømme og forvandle os, kan overklæde os, vinde skikkelse i os, forme os. Dette er kristendommen i en nøddeskal at Gud og Guds Åbenbarings Ånd, og det guddommelige kan inkarnere os, komme til os, gøre sig gældende i os. Gud der fødes i os hvoraf opstår muligheden for at vi fødes i Gud og af Gud og Guds Ånd, som nye skabninger. "om dette taler vi ikke med ord, som menneskelig visdom har lært os, men med ord, som Ånden har lært os, og vi tolker det åndelige for åndelige" siger Paulus og deri har Paulus ret, jeg kan få en samtale med Jung og Paul Tillich og Nicolai Bedrdyaev og Rudolf Steiner og mange andre herom, men ikke med Arne der ingen Åndelige erfaringer har af Gud og Guds Åbenbarings Ånd eller Gud Helligånden har i sit liv. Og når Arne vil drøfte disse forhold og erfaringer, drøfter han det ud fra sin fornuft alene, og ikke ud fra Åndelige Erfaringer af Gud i sit liv, fra Guds Åbenbarings Ånd i sit liv. Og nu når Arne ikke har disse erfaringer, hvordan skulle han så kunne tale med herom, det er som Paulus siger, en umulighed. Er det ikke bare noget du påstår om Arne??? Nej nej - det er hvad Arne selv påstår og hævder hver gang snakken falder på de Åndelige Spirituelle erfaringer af Gud og Guds Åbenbarings og Visdom og Herligheds Ånd. Ikke bare påstår Arne at han ikke kender nogetsomhelst dertil, han hævder også at det er tomme svulstige intetsigende ord, hvad Jesus og Paulus og HansKrist og Jung og millioner af kristne beretter om. Skal vi ikke bare lade Arne leve i uvidenhed.
|
Svar
|
|
|
#45050 - 29/03/2025 18:41
[Re: Hanskrist]
|
veteran
|
Registeret: 16/04/2008
Sted: Sydsjælland
|
|
Hej Tikka og Hanskrist. Hvis jeg forstår jer begge ret, så opnår den kristne "visdom givet af Gud" via Helligånden, og hvad dét er, kan man kun forstå, hvis man - i Paulinsk forstand - er "åndelig" - hvordan man så bliver dét.
Min oplevelse af verdens væren - universet - som et guddommeligt og totalt ufatteligt mirakel, der føder altomfattende kærlighed i mig, er jo totalt blottet for visdom, men den giver min eksistens mening - sålænge den varer. Og jeg fornemmer at det er den samme kærlighed, som den jeg fik - og får - fra "min" Kristus Ikon
Mvh. Arne
|
|
Svar
|
|
|
annonce
|
|