1
registreret Arne Thomsen
10
gæster og
140
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
#45040 - 25/03/2025 14:49
Re: Den religiøse spirituelle dimension
[Re: Hanskrist]
|
veteran
|
Registeret: 16/04/2008
Sted: Sydsjælland
|
|
Hej Hanskrist. Efter mange år, hvor jeg forgæves har søgt at opfatte din Paulinske kristendom, tror jeg, at jeg har gjort et lille fremskridt. Det skete, da jeg i går igen mindedes beretningen om Paulus' Kristus-åbenbaring på vejen til Damaskus og nu så den som af samme art, som da Moses mødte Gud ved den brændende tornebusk. Når jeg så sammenholder med Paulus' Første brev til korintherne Kapitel 2 og læser om "Guds skjulte visdom"
Et sjæleligt menneske tager ikke imod det, der kommer fra Guds ånd; det er en dårskab for sådan et menneske, og det kan ikke fatte det, for det bedømmes kun efter Åndens målestok. Det åndelige menneske derimod bedømmer alt, men selv bedømmes det ikke af nogen; for »hvem kender Herrens tanker og kan belære ham?« Men vi har Kristi tanker. (Udtrykket: Kristi tanker uddybes ikke, og Jesus har jo ikke selv skrevet noget, så det må vel være citater fra ham, det menes)
I det her citerede ser jeg mig selv som "sjælelig" - og jeg formoder, at du ser dig selv som "åndelig".
Jeg er "den arme sjæl", mindre end et fnug i "skaberværkets" miliarder af galaksers galaksehobe, men dog en del af dette sandhedens mirakel, som jeg elsker.
Og jeg tillader mig ikke at vurdere, hvad Paulus kalder: Det åndelige.
Mvh. Arne
|
|
Svar
|
|
|
annonce
|
|