annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 20959472
Åndelig Føde 2726320
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2646563
Så er der linet op... 1981641
Jesu ord 1677655
Galleri
Solopgang med flot fuldmåne
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 8 gæster og 184 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 6 af 6 < 1 2 3 4 5 6
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#45064 - 12/04/2025 13:16 Re: Den religiøse spirituelle dimension [Re: Hanskrist]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Sted: Nørresundby
Citat:
HansKrist:

Ja det med på den ene side menneskets fornufts dimension og på den anden side menneskets religiøse Åbenbarings dimension har jeg råbt op om i alle de år jeg har været her - men ingen reagerede og ja tilsyneladende forstod ingen at kunne skelne.

Det er her 1 Kor 2 er et epistemologisk eller erkendelsesteoretisk nøgle kapitel.

Det virker til at du dog har taget dette til efterretning, fordi flere gange på det seneste holder du fast i det som udgangspunkt for at forstå den kristne SPIRITUALITET. Tak for det. Du er også den eneste.

Apropos dette forhold:

Hjernespind tilhører den menneskelige fornufts dimension - under særlige omstændigheder hvor man er små psykotisk og ikke helt klart tænkende og kritisk i hovedet.

Den religiøse EKSTATISKE ÅBENBARINGs Dimension er en Eksistentiel Dimension altid af store affektive sjælskræfter og bevægelser.

Her er vi EKSTATISK kastet ud af hovedet og sindet - det begrænsede menneskelige sind og den begrænsede menneskelige fornuft er på EKSTATISK vis TRANSCENDERET (overskredet/overvundet) og vi er i ramt i vores EKSISTENS - Eksistens Organet HJERTET - vi er ramt i vores CENTER COR HJERTET - ramt i vores i verden værens eksistens og TOTALITET - eller Helhed.

Aldrig er vi så LIVS'BEKRÆFTET og LEVENDE som når vi rammes af de EKSTATISKE ÅBENBARINGS MANIFESTATIONER og ERFARINGER. Her forandres vi (tænk på Paulus's Damaskus Erfaring og HansKrist's Begivenhed Kristus) og disse øjeblikke er uforglemmelige - altså de har EvighedsKarakter disse EKSTATISKE ÅBENBARINGS ERFARINGER - BRUD'ERFARINGER eller TRANSCENDENS ERFARINGER.

Disse EKSTATISKE ÅBENBARINGS ERFARINGER er og bliver vort LIVS UFORGLEMMELIGE EVIGHEDS ØJEBLIKKE.

At sådanne findes fandt Jung ud af i forbindelse med den Jungianske Arketyper forståelse og i dag kan neurovidenskab i deres hukommelses forskning og forståelse HIPPOCAMPUS især forklare disse enestående uforglemmelige øjeblikke - erfaringer og oplevelser der styrer vi menneskers liv - fordi disse alene har styrken og kraften til at gøre os til helt nye skabninger (apropos Paulus: De Nye Skabninger vi er i Kristus).

Jeg takker Paul Tillich og selvfølgelig andre - men især Paul Tillich har været mig til stor hjælp i at forstå disse forhold som altid har spillet en stor rolle i mit liv også før jeg mødte Paul Tillich og det fordi mit liv har været så fyldt med meget store ÅBENBARINGER.

Jeg har skrevet dette lidt principielle indlæg til Tikka i håb om at hun åbner sig og tager imod disse RELIGIØSE EKSTATISKE TRANSCENDENS ÅBENBARINGS ERFARINGER som fx kristendommen er grundlagt på og derfor den kristne SPIRITUALITET og Gudstjeneste er så fyldt med EKSTASE GLÆDE og JUBEL - udtrykt gennem sang og musik - når vi fejrer Guds Konkrete Nærvær gennem sin Ånd - Gud Helligånden.

Altså du siger at Jesus er karismatiker? JA

At Paulus er kan enhver forsikre sig om ved at læse hans Breve i Nye Testamente - de 9 ægte.

Åh kæreste HansKrist som du dog kan skrive om de her forhold - jeg kender ingen som dig - som du kan skrive når Ånden er over dig og griber dig.

Din Ekstatiske Begejstring (glæde og jubel) og Entusiasme - i Gud Væren - er eksemplarisk - i sandhed det er ikke så svært at forstå du elsker Paulus - måske det eneste menneske der overgår dig i disse forhold. Jeg takker min mor og min mormor også herfor - jeg har det fra dem også.

Mange Kærlige Hilsner HansKrist

PS:

Jeg fortalte RoseMarie hvem Simon er hvilket jeg troede RM ville tage imod med stor begejstring og glæde - ja at det ville gøre hende glad.

Men nej - tydeligvis var dette en skuffelse og hun udviste overhovedet ingen begejstring og stor overraskende glæde på nyheden eller denne oplysning. Jeg troede vi ville få en vældig ivrig begejstret snak om denne oplysning - hvem manden Simon var - men RM var tydeligvis skuffet eller desillusioneret. Det forstår jeg simpelthen ikke - hvis det var mig eller enhver anden jeg tror de ville blive meget glædelige overraskede og tage imod oplysningen med stor begejstring. Sådan havde jeg det selv da jeg fandt ud af hvem manden Simon var.

Nå jeg tror ikke Simon kommer igen - men så kan jeg jo følge med i alle de bøger han har skrevet siden han forlod os.

Jeg går og leger med tanken om at invitere Simon på ferieophold i min/vores Airbnb 100 kvm Lejlighedskompleks på Østerbyvej 33 Øland - omgivelserne herover er en naturens paradis. Også noget middelalder katolsk kultur og så selvfølgelig landsby kulturen og idyllen herover - et af verdens Blue Zoner.

Så skulle drillenissen Simon have sin elskede cykel med - som han har fortalt så meget om - at han nyder meget at cykle.
#45066 - 12/04/2025 21:24 Re: Den religiøse spirituelle dimension [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Sted: Sydsjælland
Hanskrist skriver #45063 - 12/04/2025 11:46 i denne tråd - blandt meget andet:
Citat:
Hver dag burde vi fejre at Gud i Kristus Jesus er blevet os NÆRVÆRENDE konkret virkelighed gennem Helligånden.

Dette beskytter os imod ateistiske filosofiske spekulationer som Arne - der ingenting giver os - og slet ikke Gud i Jesus Kristus. At det er her Gud kommer til os som NÆRVÆRENDE virkende konkret virkelighed gennem Helligånden. Til hvert eneste gudstjeneste fejre og priser vi forholdet gennem Helligåndens EKSTASE GLÆDE og JUBEL gennem sang og musik.
Så når jeg i denne tråds #45057 - 30/03/2025 18:01 skrev:
Citat:
Indlæggene fra Hanskrist får mig til nu mere at fokusere på min tro, der er baseret på kristendommens kærlighedsbudskaber - især dette at elske verden.
At blive inspireret hertil kom ikke til mig ved at læse Bibelen, men gennem erkendelsen af "Sandhedens Mirakel": Verdens Væren, der jo både er så ufattelig stort - og samtidig så daglidags enkelt og ligetil.

At elske dette mirakel - det største af alt - som man endda selv i nogle få år er en lille bitte del af - det er for mig livets mening.
Den er så enkel og ligetil, at vist enhver kan forstå den - og den har enorme konsekvenser.

Det var denne kærlighed, jeg oplevede, at jeg fik fra Jesus Kristus - på et tidspunkt, hvor jeg havde sagt farvel til alle religioner.
Miraklets og kærlighedens oprindelse ved jeg intet om - kan kun mærke deres væren - og tror ikke, jeg skal spilde tid og kræfter på alligevel umulige spekulationer.

Nej, det er kærligheden, der skal have opmærksomhed, tid og kræfter, jeg tror på.
Elske alle mennesker - også de lidende - også "de onde", der gennem uheldige arveanlæg og dårligt miljø "kører skævt".
Elske kloden, som vi mennesker er alt for godt i gang med at forgifte.
Finde en bedre livsform - i harmoni med verden omkring os - i glæde, taknemmelighed og lykke engel
så er det blot - ifølge Hanskrist - "ateistiske spekulationer", jeg opfatter - oplever - og søger at efterleve - som livets guddommelige mening smiler
Det er selvfølgelig Hanskrists gode ret at have den mening han her udtrykker, men det ændrer jo ikke noget for mig smiler

Arne heart
Top Svar Citer
#45067 - 12/04/2025 21:36 Re: Den religiøse spirituelle dimension [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Sted: Nørresundby
Citat:
Indlæggene fra Hanskrist får mig til nu mere at fokusere på min tro, der er baseret på kristendommens kærlighedsbudskaber - især dette at elske verden.
At blive inspireret hertil kom ikke til mig ved at læse Bibelen, men gennem erkendelsen af "Sandhedens Mirakel": Verdens Væren, der jo både er så ufattelig stort - og samtidig så daglidags enkelt og ligetil.

At elske dette mirakel - det største af alt - som man endda selv i nogle få år er en lille bitte del af - det er for mig livets mening.
Den er så enkel og ligetil, at vist enhver kan forstå den - og den har enorme konsekvenser.

Det var denne kærlighed, jeg oplevede, at jeg fik fra Jesus Kristus -
på et tidspunkt, hvor jeg havde sagt farvel til alle religioner.

Det er jo ren ateistisk kærligheds humanisme - altså en virkelighed helt uden Gud.

Derfor ved jeg det intet har at gøre med Jesus Kristus da Gud betyder alt for ham og os.
Side 6 af 6 < 1 2 3 4 5 6

Seneste indlæg
Lys
af Anonym
12/04/2025 22:14
Den religiøse spirituelle dimension
af Hanskrist
12/04/2025 21:36
Det bedste ved kristendommen
af Hanskrist
12/04/2025 14:18
Misforståelsen
af somo
08/04/2025 09:34
Eid-Al-Fitr
af somo
29/03/2025 07:50
Nyheder fra DR
Tre fængselsbetjente stukket ned af bro..
12/04/2025 22:23
USA spejler ordlyd fra Iran efter dagens..
12/04/2025 20:32
Stort oppositionsparti udelukkes fra val..
12/04/2025 19:38
Zelenskyj: F16-pilot død i luftkamp i U..
12/04/2025 17:46
Iran efter møde med USA: Der var en pro..
12/04/2025 17:20
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Bror til Manchester-bombemand angriber t..
12/04/2025 20:01
Efterlyst leder dukkede op på en scene ..
12/04/2025 19:27
Mange danskere har fået palmer: ”Der ..
12/04/2025 18:00
Lærke har slettet nyhedsapps fra sin te..
Hvorfor falder påsken på forskellige t..