Arne:
",,Hvis jeg forstår jer begge ret, så opnår den kristne "visdom givet af Gud" via Helligånden, og hvad dét er, kan man kun forstå, hvis man - i Paulinsk forstand - er "åndelig" - hvordan man så bliver dét.,,"
SVAR (Tikka): Bibelsk bliver man åndelig ved man drages eller kaldes af gud.
Er man åben og tror på Jesu opstandelse kan/bør man blive døbt og derved muliggøre Guds ånds virke i ens liv.
Derved bliver man åndelig, da man får en anden målestok og retning for sit liv, da visdommen kommer fra Gud.
"Er man åben og tror på Jesu opstandelse kan/bør man blive døbt og derved muliggøre Guds ånds virke i ens liv".
"Er man åben og tror på Jesu opstandelse"Nej ingen mennesker stirrer ind på Jesus opstandelse og skal tro dette.
Dette er en umulighed for det menneskelige sind.
Det er ej heller hvad Paulus taler om når Jesus Opstandelse er på tale.
Jesus Opstandelse hos Paulus er altid uløseligt kædet sammen med at Gud er kommet til os i og med og ved Jesus - her bliver vores ugudelighed (fjendskab og modstand mod Gud) og vores synder tilgivet - hvorved vores forening og forligelse med Gud kommer i stand.
Der findes ingen Jesus Opstandelse vi skal tro på isoleret fra hvad jeg skriver ovenfor.
Jesus Opstandelse står ikke alene da det er en Guds indgriben i verden - eller Guds kommen til os og ind i vores liv gennem mennesket Jesus.
Jesus Opstandelse kan ikke isoleres fra at Gud er kommet til os som Guds Kærlighed Kristus gennem mennesket Jesus og at vi har fået Nyt Liv i og med og ved Jesus Kristus der stadig lever og virker i kraft af Gud og vi gør ligeså da vi er i Kristus, eller har taget imod Guds Kærlighed Kristus, udgydt i vore Hjerter gennem Helligånden.
Alt hos Paulus drejer sig om at vi ikke er udenforstående der skal tomhjernet stå og tro noget - og det fordi hos Paulus er Gud og vores virkelighed med Gud brudt igennem til os i kraft af Gud igennem mennesket Jesus - da Gud var med Jesus ind i verden til os på en Ny helt enestående måde. Eller Gud er kommet til os igennem Jesus som Guds Kærlighed Kristus udgydt i vore Hjerter gennem Helligånden.
Det er Begivenheden Kristus - OpstandelsesBegivenheden og OpstandelsesVirkeligheden Guds Kærlighed Kristus: den Gud Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus - der fx danner de kristne menigheder og samfund og Kirkerne i verden.
Gud i Kristus, er den helt korte definition.
Læser man Paulus forstår man dette intuitivt også min redegørelse ovenfor - da det er den virkelighed med Gud Jesus bærer ind i verden til os vi som kristne tager imod og forstår gennem Helligånden - Guds Ånd - som vi har.
Gud er ikke længere fjern og uforståeligt - men er kommet os nær i Begivenheden Guds Kærlighed Kristus, den Gud Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus - der danner de kristne menigheder samfund og Kirkerne i verden som vi kristne tilhører.
Vores Gudstjenester er at Gud og vores virkelighed med Gud gennem Helligåndens forunderlige vidunderlige gerninger med os er kommet os nær - gør sig gældende for os.
Gud er gennem Guds Kærlighed Kristus, udgydt i vore Hjerter gennem Helligånden blevet os NÆRVÆRENDE. Gud er ikke fjern og uforståeligt eller en fremmed for os - hvilket alle lignelser der tilskrives Jesus jo også slår fast.
Alt hos Paulus drejer sig om vores "i Kristus Væren". At også vi er døde begravet og døbt
til og
i Kristus og opstået med Jesus til samme virkelighed med Gud Jesus nyder.
Gud er ikke længere fjern og uforståeligt eller ikke eksisterende som Arne og Tikka hævder. Netop dette er kristendommens særkende der gør at den skiller sig ud fra alle andre religiøse retninger.
Gud er en NÆRVÆRENDE konkret virkelighed i vores liv gennem Gud Helligåndens forunderlige vidunderlige gerninger med os.
I Kristus udvirker Gud forunderlige gerninger og energier og kræfter i vores liv gennem sin Ånd - Guds Ånd eller Gud Helligånden.
Og Gud er kommet os nær i et BØNs'Hørende samtalende JEG'DU (FADER'SØN) kommunikation. Vi lever i samme kommunikerende virkelighed med Gud som Jesus gjorde - som Nye Testamente beskriver.
Dette er et af de mange særkender ved den kristne SPIRITUALITET - ja mange forbinder kristendommen med vores JEG'DU (FADER'SØN) kommunikerende virkelighed med Gud gennem Helligånden.
Selv er dette for mig lige så naturligt som det er for mig at drage ånde - trække vejret. Jeg lever i BØN 24/7.
I HJERTET jeg beder hvert sekund for at høre Gud til i Kristus.
Jeg kan gøre dette bevidst og tænksomt men det foregår også ofte som en ubevidst virkende autonomi.
Vores sjæl "sukker" og stønner efter Gud hvorfor vi ofte i Trance Henføres til Gud - saligt liv med Gud - og i Ekstase (i glæde) Henrykkes af Gud og Guds Ånd.