Det er klart at jøden Paulus kæmpede for at få ret i sin samtid, og han vandt jo også, så der opstod en ny religion.
Det er også klart, at der med Paulus blev ændret på forståelsen af det at høre til det udvalgte folk, da han indlemmede hedningene i den jødiske religion, hvor de ikke skulle omskæres, så en jødisk retning derved blev til kristendommen.
*
*
Selvfølgeligt ventede Paulus på, at Kristus skulle komme og hente ham - lige om lidt.
Derfor var han nød til, at forklare hedninge kristne om opstandelsen, da Kristus lod vente på sig.
Brødre, vi vil ikke, at I skal være uvidende om dem, der sover hen, for at I ikke skal sørge som de andre, der ikke har noget håb. For så sandt som vi tror, at Jesus døde og opstod, vil Gud også ved Jesus føre de hensovede sammen med ham. For det siger vi jer med et ord af Herren: Vi, der lever og endnu er her, når Herren kommer, skal ikke gå forud for de hensovede. For Herren selv vil, når befalingen lyder, når ærkeenglen kalder og Guds basun gjalder, stige ned fra himlen, og de, der er døde i Kristus, skal opstå først. Så skal vi, der lever og endnu er her, rykkes bort i skyerne sammen med dem for at møde Herren i luften, og så skal vi altid være sammen med Herren. Trøst derfor hinanden med disse ord.
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/1_thess/4*
Paulus mente, at há kontakt med den opstandne Kristus og længtes efter at blive forenet i himlen med ham.
Beviset for den opstandne Kristus, nu er i himmelen ved guds højre hånd, er ifølge troen netop Helligåndens tilstedeværelse og påståede virke.
Verden skulle gå under, og lige om lidt ville Kristus komme, og hente dem der havde ånden. Du ved, det med panten, og hvis sejrskransen var vundet.
,,Vi,, venter stadig på dette - verdens undergang hvor de hellige forinden bliver hentet til himmels.
Bare læs i bibelen.
*
Paulus ønske om det himmelske og indre konflikt gengives i Filipperne da Kristus lod vente på sig:
Thi for mig er livet Kristus, og døden en vinding. Men hvis fortsat liv på jorden betyder frugt af mit arbejde, så ved jeg ikke, hvad jeg helst vil. Der trækkes i mig fra begge sider: Jeg længes efter at bryde op og være sammen med Kristus, for det er langt det bedste; men at blive i live er det mest nødvendige af hensyn til jer.
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/fil/1*
Slutteligt ang. de sidste tider og genkomst, kan du bare Google.
*
Det er ok du ikke vil skrive mere her.
Jeg venter også på svar fra profilen Arne.