annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 20831250
Åndelig Føde 2690980
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2638427
Så er der linet op... 1952620
Jesu ord 1651361
Galleri
Rødhus hedeklit
Hvem er online?
0 registrerede 236 gæster og 60 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#44884 - 27/12/2024 13:24 Nyt politisk parti?
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Sted: Sydsjælland
Dagbladet Information bringer i dag en kronik:
Citat:
Der er brug for en ny venstrefløj til venstre for Enhedslisten
hvor der også henvises til en hjemmeside: Den nye Venstrefløj
Meget centralt er, at der sættes fokus på begærlighed.

I kristendommen kender vi jo til fordømmelsen af Mammon, omend det i vore dage nærmest synes glemt.
Hvad er det, der fejres i Julen?
Er det Kristus, eller er det Mammon?
Vågn op, du danske kristne folkekirke!
Mvh. Arne heart
Top Svar Citer
#44885 - 28/12/2024 12:12 Re: Nyt politisk parti? [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015

Dit indlæg ,, stritter,, i flere retninger, men jeg vælger, at svare ud fra det jeg ser som fællesnævneren. Nemlig begær.

Begær som jo netop var årsag til det der kaldes syndefaldet - når du nu vil há kristendommen med ind i tanker om et ny politisk parti - så hvad forventer du af kirken - folkets kirke som understøttes af de folkevalgte?

Hvorfor du hiver eventyret om Jesusbarnet ind i dit indlæg, forstår jeg ikke.

Der er vel ikke mange der tror på det, og langt mindre fejre en fødselsdag man ikke kender.

Få venter på Jesu komme, men de der gør går stille med dørene, hvis de kommer fra folkekirken, men ellers er tanken om et nyt politisk parti vel også en form for begær selv om ministerbiler skal reduceres... For er der ikke tale om, de ønsker en magt, de ikke pt har.

Slutteligt har de kristne vel valgt parti -?- de har/bør vel stille sig på Guds side?

De skal leve i verden som lovlydige borgere, men venter på Jesu komme.

Det er jo 2 forskellige livsanskuelser, selv om statskirken mere indretter kirken for at være populære og derved ha medlemmer som er kulturkristne, der vel blot viser, at kirken har verdens ånd.

I øvrigt mener jeg, begær er iboende i menneskets natur. Både i forhold til kærlighed, som er livsnødvendig - men også til fremdrift, som begge forhold kan misbruges ... og i forhold til fremdrift prioriteres profit ofte selv om tanken bagved var god

Godt nytår smiler
Top Svar Citer
#44886 - 28/12/2024 15:39 Re: Nyt politisk parti? [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.
Når det som Her (klik) forsøges ad verdslig vej at inspirere til, hvad jeg opfatter som livskvalitet: Fred-Fællesskab-Forskellighed i en verden, hvor der er styr på vores medfødte begærlighed, så kan jeg kun sympatisere med og beundre et sådant initiativ.

Det er så her, jeg fik den følelse: Er dette her ikke netop kristendom?
Historien om en ung ugift kvinde, der indvilligede i at blive gjort gravid af Helligånden, er naturligvis væsentlig for kristne.
Men er budskabet: "For således elskede Gud verden -" ikke langt mere væsentligt?
Er Fred-Fællesskab-Forskellighed i en styret Begærlighed ikke netop den rette måde at tage imod den guddommelige kærlighed?
Og er det ikke netop vores begærlighedens amokløb, der lige nu er på vippen til at gøre denne klode ubeboelig for mennesker og meget andet levende.
Det undrer mig at de statsansatte præster ikke griber dette budskab, som jo også kunne sige de kulturkristne noget.
Hvorfor dog smadre det hele, når vi ret enkelt kan undgå det?
Måske vi endda kunne opnå en højere livskvalitet i en styret begærlighed.
Mvh. Arne heart

Redigeret af Arne Thomsen (28/12/2024 15:48)
Top Svar Citer
#44887 - 28/12/2024 21:31 Re: Nyt politisk parti? [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Citat:
Måske vi endda kunne opnå en højere livskvalitet i en styret begærlighed.

Denne sætning fik mig til at se et Taliban styre, med moral politi og tildækkede kvinder for mig.

… men måske det nye partis tanke og evt. fremgangsmåde, er at tildele en slags kvoter til den enkelte dansker, så man selv bestemmer om man vælge mellem flyrejser eller oksekød ect.

DET tror jeg nu ikke, de bliver populære på, og populære skal de jo være for at komme til magten.

Ang. dit bibelcitat mm

Syntes ikke kristendommen fokuserer på at begrænse begærlighed, men på tro, og dit bibelcitat står jo i en kontekst om at blive avlet på ny – Få guds forvandlende ånd ind i sig og få evigt liv, og som jo ikke har noget med jomfru fødsel at gøre, som Johannes slet ikke omtaler, men derimod taler om Logos – Guds plan …

… om det er en styreform der holder begæret i ave, skal jeg ikke kunne sige, men man ,,retter vel ind,, fordi man elsker gud, som et guds barn.

Det tror jeg ikke, du kan overføre til et politisk parti, selv om nogle vil syntes, de har super holdninger.

Det er trods alt først og fremmest folket, der skal give dem sin stemme, og ser man på alle de partier vi har, er det tvivlsomt, hvor meget indflydelse de kan få, om nogen, men det da udmærket nogle vil gøre noget for de svage, undertrykte og udnyttede i verden,

- men tro mig.

Mange vil ikke give slip på deres privilegier, luksus og ubekymrede liv, hvor det er pengene der styrer.

… men kirken kunne jo starte med at afgive noget af al den jord de ejer, hvorpå der kunne bygges skæve boliger ect. - og så kunne man tænke på om politikernes lønninger skulle være mindre, og militær udgifter mm kunne bruges til bedre formål.

… men da begærligheden er global, er det nok op ad bakke med gode intentioner, og magt korrumperer.

.
Top Svar Citer
annonce

Seneste indlæg
Helligånden
af Anonym
29/12/2024 05:06
Nyt politisk parti?
af Tikka
28/12/2024 21:31
Vigtige præciseringer
af somo
27/12/2024 12:55
Træers skønhed
af Hanskrist
18/12/2024 23:29
Troens frihed
af Arne Thomsen
10/12/2024 18:51
Nyheder fra DR
I Nuuk er strømmen på vej tilbage efte..
29/12/2024 03:58
Med æresport, taler og klapsalver runde..
29/12/2024 03:41
Haj dræber 40-årig mand i Australiens ..
29/12/2024 01:05
Strømsvigt i Nuuk trækker ud - Grønla..
28/12/2024 21:13
Sveriges socialdemokrater vil have Nato-..
28/12/2024 20:46
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Tre ud af fire ønsker at leve sundere i..
29/12/2024 04:00
Fugle og vejr er formentlig skyld i sydk..
29/12/2024 03:52
Politiet søger mistænkt efter tumult o..
29/12/2024 03:34
Efterforskning af strømafbrydelse på G..
29/12/2024 03:01
35.000 elbiler i Danmark er en del af et..
29/12/2024 02:31