annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 20373196
Åndelig Føde 2664607
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2634215
Så er der linet op... 1932118
Jesu ord 1645567
Galleri
Efterårsjævndøgn Rødhus
Hvem er online?
2 registrerede Hanskrist ,(1 usynlig), 632 gæster og 167 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#44873 - 17/12/2024 17:32 Træers skønhed
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Sted: Sydsjælland
For nylig gik det op for mig, at der er forskel på træers skønhed. Det var så betagende, at jeg måtte passe ekstra på at køre sikkert, når jeg fra min bil så på træerne langs vejen.

De står jo alle dér og suger væske op af jorden, mens de med stammers, grenes og kvistes grønne blade løftet op til solens energi suger kulstof (CO2) ud af luften.
Nogle står skævt eller har selv en skæv facon, men der er også dem, der står ret op, og som tillige har en yndefuld form – rene skønhedsdronninger – i fuldkommen harmoni.
Det er dem, de fuldkomne træer, der kan være til fare for trafikken – i hvert fald min – når jeg ser dem, mens jeg kører.

Den første Buddha, Siddhartha Gautama, den nord-indiske prins, der for ca. 2½ årtusind siden forlod hoffets luksus og begav sig ud i almindelige menneskers mere barske verden, oplevede lidelsen – og under et træ i Bodh Gaya under lang tids meditation blev, hvad buddhisterne kalder ”oplyst”.
Og buddhismen blev klodens 3.største religion.
Jo, Bodhi-træet er ikke bare – er slet ikke – blot brænde.

Og går vi til Bibelen, kender vi jo Livets Træ, der også omtales som Visdommens Træ samt til vore ”synder” ved at spise af Kundskabens Træ.

Og går vi kloden rundt, finder vi i mange religioner hellige træer.

Dét at tildele træer åndelige kræfter er åbenbart noget, vi mennesker gør.
Hvorfor vi gør det, ved jeg ikke.
Hvis jeg var et træ, ville jeg måske finde det latterligt?
Det ved jeg heller ikke – for jeg ved jo ikke, hvordan det er at være et træ.
Men at der er noget særligt inspirerende i mange træer, det kan jeg helt bestemt ikke benægte.

Egentlig tror jeg, at sandheden er, et de er guddommelige, og at deres budskab er, at naturen er guddommelig – og så skulle vi vel nok – med vores syndefuldt erhvervede kundskaber – kunne forstå, at vi mennesker jo også er natur – og dermed også er guddommelige.

Er det mon dét, ”skovenes skønhedsdronninger” hvisker os i øret?

Jeg ved det ikke - men jeg tror det smiler

Mvh. Arne heart
Top Svar Citer
#44875 - 18/12/2024 13:04 Re: Træers skønhed [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Online   content
veteran
Registeret: 30/03/2008
Sted: Nørresundby
LIVETS TRÆ midt i Edens Have - Paradiset Have - spiller ellers den helt afgørende centrale rolle i kristendommen hos Paulus - hvor alt drejer sig om at LIVETS ÅND overgår Loven og Moralens ånd om godt og ondt (kapitel 7-8 i Romerbrevet).

Men desværre er al fokus kommet over på Kundskabens Træ om godt og ondt der ikke står midt i Paradisets Have - altså ikke står centralt - i center - i Cor - i HJERTET af Paradisets Have som LIVETS TRÆ gør med frugterne til Evigt Liv.

Paulus er ikke umoralsk eller amoralsk men Supra Moralsk - Paulus har sit fokus på Genskabelsen i Kristus og vores tilbagevenden til den vores oprindelige harmoni med skabelsen - naturen - hvor LIVETS ÅNDs Love (i overensstemmelse med Evigt Liv) - får en primær central rolle i vores liv - også fordi det er HOLISTISK og fyldt med HEL'bredelse modsat Moral Loven der skaber splittelse (neurose) og adskillelse (syndefaldet) fra Gud Livet og Skabelsen - Naturen. Freud er enig her med Paulus, om at Over'jeg'et (Moral Loven) skaber en sygdoms fremkaldende splittelse adskillelse det liv vi er skabt til i Gud og som vi nød i Edens Have - Paradisets Have hvor vi levede i en holistisk harmoni og resonans (samtale) med skabelsen ((naturen) der sagde os noget (ikke var os fremmed)) - og Gud vores Skaber.

🌳❤️🌳☀️🌳

Stærkt gået gode gamle Paulus - at du stiller dig på LIVETS ÅNDs side.

🌳☀️🌳❤️🌳

Personligt er jeg flyttet til Øland (ikke i Sverige men pr Brovst). Bor i Østerby på Østerbyvej.

Jeg kunne ikke leve uden 1): haven og dens træer (inklusiv pærer og æbler træer mfl) og bærbuske og rodfrugter mmm - og 2): skoven - en skov udenfor min fordør. At der så også er en af Danmarks smukkeste Golfbaner udenfor min fordør nu, nemlig Øland Golfbanen er endnu en appelsin i min turban.

I mange år har jeg sagt at jeg ikke kunne leve uden en stor Skov i mit liv, udenfor min dør til dagligt at færdes i og løbe i og cykle i. Det har jeg så fået nu i rigt mål.

Øland Skov bestående af SkovriderSkoven og BjørneSkoven og Øland ØsterSkov - nu kaldet Oxholm Skov som er en biodiversitets Skov. Og her i Oxholm Skov finder vi:

Ca 400 år gammel Egetræ - fredet og udpeget i Jammerbugt Kommune som deres første EvighedsTræ (ID: 19) - og er navngivet af ejerne af Skoven (Øster Øland Skov eller Oxholm Skov) som LIVETS TRÆ.

Iøvrigt er der mange sådanne gamle flotte Egetræer i Oxholm Skov der som sagt er en biodiversitets Skov og hvor der aldrig er jagt - så man kan som naturelsker trygt færdes der hver eneste dag.

Citat:
Danmarks Naturfredningsforening skriver:

Art: Eg
Offentligt ID: 19
Placering: Parker bilen 200 m fra krydset Vestre Skovvej/Østre Skovvej ved bommen ind til skoven og følg grusstien ca. 100 meter til det store og flotte egetræ, med en omkreds på 5 meter.
Dette flotte og store solitær, gamle egetræ, med en fantastisk smuk krone er sjælden i set i det ellers normale løvtræs tomme Limfjords opland. Men her i Oxholm Skov - også kaldet Ølandskoven kan man finde dette egetræ og der findes også andre store og flotte gamle løvtræer og masser af dødt ved, i denne private skov. Det er DN Jammerbugts første udpegede Evighedstræ.

🌳❤️🌳☀️🌳

Jeg har altid været knyttet meget stærkt til træer - på et dybt emotionelt niveau været forbundet med træer hele mit liv, hvilket har udmøntet sig i at jeg knytter konstant meget stærke underjordiske ubevidste eller sanselige dybe bånd til træer.

Skønt er det at kunne se skoven for bare træer men endnu skønnere er det ikke at kunne se skoven for bare træer - at fare vild i skoven (Oxholm Skov) som jeg gjorde forleden og det endte med at blive mørkt og jeg stadig ikke havde fundet vej ud af skoven. Det var en meget stærk oplevelse og fuldmånen gjorde det endnu smukkere sammen med fugle og dyr der gjorde sig klar til natten.

I kan få et lille indblik af Øland Skovene ved at se dette videoklip af hul 15 og hul 5 på Øland Golfbanen - da Øland Golfbanen grænser op til Øland Skovene.

Øland Golfbanen Hul 15

Øland Golfbanen Hul 5

🌳☀️🌳❤️🌳

Ikke at kunne se skoven for bare træer - som japanerne har døbt Skov'Badning og som er blevet populært også i Danmark ved man har en positiv indflydelse på vores sundhed - det virker afstressende og vi opnår Recovery, Healing og Restitution øjeblikkeligt ved at færdes i skoven - hvor vi ikke kan se skoven for bare træer.

Man kan måle den gunstige indflydelse SkovBadning har på vores hjerne og nervesystem (sindet og bevidstheden) - på vores hjerterytme og blodtryk og puls og åndedræt. Vi trækker simpelthen vejret anderledes - vi ånder anderledes og vi ser anderledes - vores syn overmandes af helt andre indtryk end civilisationens altdominerende artefakter og tegn og trafik overalt der stresser og ophidser os, opildner os til forbrug og jag, race.

Skoven er derfor det sted vi finder fred og ro - nyder et tiltrængt afbræk fra den aggressive civilisation der vil bemægtige sig alt og hele tiden dominere.

Hvad kan et træ minde os om? Lokal sted forankring - det er knyttet til stedet - det sted det står. Træet appellerer til vores vegetative sjæl - som alle planter og al vegetation i haven iøvrigt gør.

At tune ind på Træer og planters og al vegetations væsen og væren til i verden forebygger at vi bliver sindssyge og stressramte for nemlig har vi igennem os selv og vores vegetative natur (fordøjelse og udveksling med omgivelserne de naturlige) og nervesystem træernes væsen og "væren i verden" iboende os selv. Så vi formår at forene os med træerne og træernes iboende liv - væsen og væren til i verden. Dette kendetegner al mystik - Guds Mystik og Natur Mystik - at vi bliver forenet med det vi enten betragter eller hører om (Gud fx som vi har en samtale om, diskurs om).

Kvindens tiltrækkende skønhed kan vi betragte og blive draget af men vi kan også blive forenet med kvinden i den seksuelle akt som meget sigende også kaldes for elskoven. Sådan er det også med træer - vi kan betragte og forundres og blive optaget af deres skønhed men vi kan også blive forenet med træerne i en mystisk forening - hvilket vi opnår når vi tør være i verden med træerne - med træerne og deres væsen og i verden væren til. Lykkelig det menneske der tør denne meditation eller kontemplation.

Træernes visdom til os - ja vi kan lære så meget af træerne om os selv - få en dybere forbindelse og forening os selv - forankring til os selv på det dybeste vegetative sjælelige niveau. Denne indlevelse træerne og deres "væsen" og måde at være til i verden på bliver vi aldrig helt færdige med - det er en opdagelsesrejse uden ende.

Øland Skov - BjørneSkoven - har en skovbegravelses plads - og jeg mødte en søn der var ude i skoven for at fotografere det træ faderen der var på hospice ønskede at blive "begravet" under. Træerne med de dybe rødder der rækker mod himlen fordi de er afhængige af himlen, solen og atmosfæren og jordens tyngdekraft.

Nu Skoven betyder så meget for mig, overvejer jeg da den tanke derude i skoven at blive begravet.

Da jeg var en dreng på 12 år sagde min bedstemor i andres påhør til mig, at jeg stillede nogle underlige spørgsmål om livet, som fik hende til at mene jeg ville ende med at blive filosof der boede ude i en skov.
#44876 - 18/12/2024 15:12 Re: Træers skønhed [Re: Hanskrist]
Hanskrist Online   content
veteran
Registeret: 30/03/2008
Sted: Nørresundby
PS:

mine 2 link til Øland Golfbanen Hul 5 og 15 virker ikke for mig, får kun Bilka reklamer.

Hvis det samme er tilfældet for jer jeg beklager.

I kan søge på youtube: Øland Golfbanen Hul 5 og 15 og I kan finde de videoklip jeg gerne ville have vist jer.

Vh HansKrist

Seneste indlæg
Træers skønhed
af Hanskrist
18/12/2024 15:12
Vigtige præciseringer
af somo
18/12/2024 01:01
Troens frihed
af Arne Thomsen
10/12/2024 18:51
Helligånden
af Anonym
10/12/2024 04:36
Spørgsmål
af Anonym
07/12/2024 02:29
Nyheder fra DR
12 års fængsel for at dræbe mand på ..
18/12/2024 15:13
Den franske højesteret har stadfæstet ..
18/12/2024 14:54
35-årig mand tiltalt for voldtægt af f..
18/12/2024 14:40
Børns Vilkår: En katastrofe at børn v..
18/12/2024 14:35
Harboe langer flere bajere over disken
18/12/2024 13:58
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Partileder Nigel Farage til møde hos Tr..
18/12/2024 13:00
12 års fængsel for at dræbe mand og s..
18/12/2024 12:54
Partier har stemmer nok til forundersøg..
18/12/2024 12:52
Fransk højesteret stadfæster dom til S..
18/12/2024 12:49
Mand tiltalt for 200 forhold af seksualf..
18/12/2024 12:25