0
registrerede
3
gæster og
85
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
#44873 - 17/12/2024 17:32
Træers skønhed
|
veteran
|
Registeret: 16/04/2008
Sted: Sydsjælland
|
|
For nylig gik det op for mig, at der er forskel på træers skønhed. Det var så betagende, at jeg måtte passe ekstra på at køre sikkert, når jeg fra min bil så på træerne langs vejen.
De står jo alle dér og suger væske op af jorden, mens de med stammers, grenes og kvistes grønne blade løftet op til solens energi suger kulstof (CO2) ud af luften. Nogle står skævt eller har selv en skæv facon, men der er også dem, der står ret op, og som tillige har en yndefuld form – rene skønhedsdronninger – i fuldkommen harmoni. Det er dem, de fuldkomne træer, der kan være til fare for trafikken – i hvert fald min – når jeg ser dem, mens jeg kører.
Den første Buddha, Siddhartha Gautama, den nord-indiske prins, der for ca. 2½ årtusind siden forlod hoffets luksus og begav sig ud i almindelige menneskers mere barske verden, oplevede lidelsen – og under et træ i Bodh Gaya under lang tids meditation blev, hvad buddhisterne kalder ”oplyst”. Og buddhismen blev klodens 3.største religion. Jo, Bodhi-træet er ikke bare – er slet ikke – blot brænde.
Og går vi til Bibelen, kender vi jo Livets Træ, der også omtales som Visdommens Træ samt til vore ”synder” ved at spise af Kundskabens Træ.
Og går vi kloden rundt, finder vi i mange religioner hellige træer.
Dét at tildele træer åndelige kræfter er åbenbart noget, vi mennesker gør. Hvorfor vi gør det, ved jeg ikke. Hvis jeg var et træ, ville jeg måske finde det latterligt? Det ved jeg heller ikke – for jeg ved jo ikke, hvordan det er at være et træ. Men at der er noget særligt inspirerende i mange træer, det kan jeg helt bestemt ikke benægte.
Egentlig tror jeg, at sandheden er, et de er guddommelige, og at deres budskab er, at naturen er guddommelig – og så skulle vi vel nok – med vores syndefuldt erhvervede kundskaber – kunne forstå, at vi mennesker jo også er natur – og dermed også er guddommelige.
Er det mon dét, ”skovenes skønhedsdronninger” hvisker os i øret?
Jeg ved det ikke - men jeg tror det
Mvh. Arne
|
|
Svar
|
|
|
annonce
|
|