annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 20261239
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2626825
Åndelig Føde 2609973
Et andet syn 2167620
Så er der linet op... 1890667
Galleri
Vinter Nytårs Løbehilsner fra Nordjylland
Hvem er online?
0 registrerede 30 gæster og 78 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#44864 - 19/11/2024 11:57 Bøn som meditation
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Sted: Nørresundby
Bøn som meditation - i citationsboksen læs det med stor skrift og især det med fed skrift. Det der kaldes Livs'meditation - meditation og Bøn omkring en livssituation.

Her gælder det ikke om at gruble (overtænkning) over en udfordrende livssituation man står i - men om igennem Bøn at forstå hvordan Gud kan hjælpe os igennem den udfordrende livssituation vi er havnet i.

Citat:
Niels Arbøl: "Den Lykkelige Forening - Grundbog i Katolicismen" side 233:

At bede er det enkleste af alt; det kan erfares af alle, ja er sikkert erfaret af alle, blot de vil tænke ærligt tilbage. Bøn er i første række det vigtigste udtryk for tro på Gud. Den udtrykker derfor også en dyb forskel på mennesker. Der er to mænd, den ene beder, den anden beder aldrig. Dermed er alting sagt. Forskellen mellem dem kunne ikke udtrykkes tydeligere (O. Ricard). Dengang det blev sagt om den berygtede forfølger, Saulus fra Tarsus: Se, han beder (Ap. Ger. 9:11) da vidste de, at den største af alle forandringer var sket med ham. Han blev kristenhedens største missionær og teolog.

Bøn er samtale med Gud, venskabelig kommunikation mellem Skaber og skabning. Man kan ikke leve som kristen uden bøn, for den er selve livsånden i en kristens liv og i Kristi legeme. Bøn er oprettelse af enhed i den enkelte, såvel som i det menneskelige fællesskab. Bøn er at blive forenet med Gud, han som alene er stor nok til at opfylde menneskets længsel efter lykke. i såvel

Bøn er noget meget personligt og er derfor yderst mangfoldig indhold som form. Hvad det første angår, kan bønnen kan være meget enkel og nøgtern. Den kan bestå i bøn for sig selv eller for andre - forbøn. I bønnen kan man udøse sit hjerte for Gud, klage og spørge: Hvorfor? Bøn kan bestå i bekendelse af synd og skyld, i overgivelse til Guds vilje, men også i taksigelse, lovprisning og tilbedelse.

Hvad formen angår, har vi den mundtlige bøn, der både kan være fri og spontan, men også bønner, som holder sig til en allerede formuleret tekst. Hvor rig denne skat af bønner er, vidner såvel messeliturgien som klosterets tidebøn med Davidssalmerne om. Der findes mundtlige bønner med en bestemt rytmisk gentagelse, som i rosenkransen og i vekselbønnerne. Det samme gælder Jesusbønnen, der fra sin oprindelse i den ortodokse kirke har vundet stor indpas i den katolske kirke. Den er kort og ganske enkel, men på en måde en syntese af hele den kristne tro: »Herre Jesus Kristus - forbarm dig over mig! Det mest fuldkomne udtryk for mundtlig bøn er den bøn, som Kristus selv har lært os at bede: »Fader Vor« (Mt. 6:9-13; Lk. 11:2-4). Denne bøn er målestok for al anden bøn. Men bønner behøver ikke at være mundtlige og formet af ord. Der er en meget lang katolsk tradition for eftertanken, for den stille lytten eller skuen, d.v.s. den form for bøn, vi kalder meditation. Den, der mediterer, spreder ikke sin opmærksomhed, men samler den som i et brændpunkt omkring en tekst fra bibelen (skrift- meditation), et religiøst billede (billedmeditation) eller omkring en livssituation, der har berørt én på det dybeste niveau (livsmeditation).

Jeg skrev ovenfor:

"Her gælder det ikke om at gruble (overtænkning) over en udfordrende livssituation man står i - men om igennem Bøn at forstå hvordan "Gud i Kristus" kan hjælpe os igennem den udfordrende livssituation vi er havnet i."

Hvordan kan Kristus hjælper os i en udfordrende livssituation som vi føler os usikre på?

Kristus virker mægtig i os og Paulus skriver mod slutningen af sit liv, at han kun finder det værd at tale om, det som Kristus har udvirket/virket igennem ham. Altså ikke ham selv så meget som at det er Gud gennem Kristus der har virket igennem Paulus's liv.

I Kristus har vi en direkte forbindelse til Gud gennem kræfter og energier der hjælper os i vore handlemønstre her i livet. Arketyperne taler vi om i Jungiansk forstand.

Kristus Arketyperne er energiske mønstre af handlinger og adfærd, fra Gud og vores dybeste selv - essens af potentialer.

Altså stående overfor en udfordrende livssituation har vi brug for at være handle stærke - har vi brug for karakter (viljestyrke) og handlekraft fra Gud af i Kristus fordi vi ellers kommer til at gruble og overtænke og fyldes med usikkerhed og frygt (angst) som medfører en handlingslammelse (at vi ikke tror på os selv mere (vores sjæl bliver ædt op)). Disse Arketyper af energiske handlemønstre og adfærd er Kristus i os der virker mægtig i vores liv.

Men det er også at spørge om hjælp - at være ydmyge nok til at bede om hjælp fra andre. Hvilket virker bedst når andre har observeret at vi har aktiveret vores egen selvhjulpen'hed og snarrådig'hed. At vi ikke nødvendigvis vil have de andre til at udføre arbejdet for os. Måske vi blot mangler råd og vejledning om hvordan man griber tingene an - altså den korrekte arbejdsgang i forbindelse med at udføre en opgave.

Mange Kærlige Hilsner HansKrist

PS:

pludselig virker Trosfrihed ikke længere for mig.

Kan ikke åbne indlæg eller svare på indlæg og har svært ved at komme om på siden Trosfrihed.

Jeg kunne ikke åbne indlæg i tråden Bøn og ej heller svare.

Men hvis dette indlæg som er et nyt emne eller en ny tråd lykkes - så kan jeg åbenbart dette, at starte et nyt emne - en ny tråd. Men det er jo meget uhensigtsmæssigt hvis jeg ikke kan svare på andre indlæg endsige åbne indlæg og læse dem længere.

PPS:

jeg kunne indsende nyt indlæg (ville hellere have svaret i tråden Bøn - fortsat have skrevet her - men det kan jeg i øjeblikket ikke). Nu er jeg spændt på om jeg kan svare det her indlæg.
#44867 - 21/11/2024 00:47 Re: Bøn som meditation [Re: Hanskrist]
Anonym
Uregistreret

Kender du filmen Bruce almighty med Jim Carrey?
Kun en af hans igennem meget brok bønner besvares, så ´kommunikation´ lyder som en overdrivelse ligesom, at folk i hele verden siger mange sine egne ønsker og behov men uden mulighed for oplevelsen af åndsgaver eksempelvis tegn, syner, åbenbaring og mirakler osv.
Dog bad jeg på det seneste om, at mit liv vel ikke bare sker meningsløst alene tilmed syndigt som mørket uden med Helligånden om Ordet åndelig kontakt med folk også mødte jeg som et lys en socialt udsat kvinde, som netop lige havde bedt om ´miraklet´, at hun idag møder en at tale med og endda dagen efter spørger en ´psykisk syg´ yngre mand et dybsindigt emne ligesom en gave ´til´ mig og jeg fra Guddommen for ham... smiler
Top Svar Citer
annonce

Seneste indlæg
Bøn som meditation
af Anonym
21/11/2024 00:47
ALKOHOL
af Anonym
21/11/2024 00:32
Nemesis
af Hanskrist
16/11/2024 20:10
Bøn
af Hanskrist
16/11/2024 19:33
Vigtige præciseringer
af somo
15/11/2024 05:32
Nyheder fra DR
Politikere vil ikke underskrive regnskab..
21/11/2024 07:25
Boligsalget rammer højeste niveau i år
21/11/2024 07:06
Maskinpistol fra Anden Verdenskrig indle..
21/11/2024 07:05
Bornholms Havvind kæmper videre for en ..
21/11/2024 06:28
To unge mænd anholdt efter knivstikkeri..
21/11/2024 06:25
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Betjent fra DR-dokumentar får kritik fo..
21/11/2024 04:46
Dagen før slutfløjt har COP-aftale sto..
21/11/2024 04:22
Højeste antal solgte boliger på en må..
21/11/2024 04:00
Landets politikredse advarer torsdag mor..
21/11/2024 03:46
USA's justitsministerium vil have Google..
21/11/2024 03:24