Hej Arne
Jeg forsøger ikke at forvrænge dine ord, derfor jeg citerer dig.
Og husk nu du ikke er kristen. Eller er du alligevel på vej til at blive kristen. Eller vil du gerne være det.
Du er heldig med at du kender HansKrist som du jagter og forfølger, som Paulus jagtede og forfulgte de første kristne. Men Paulus fik sin Åbenbaring at Jesus var Kristus i hvem Gud var kommet os nær og i ham Guds Riget skulle oprettes. Denne Åbenbaring var et nederlag for Paulus men han tog det som en mand og dette kunne du måske også gøre - tage imod Gud i Kristus Jesus som en mand - men det kræver at Gud i Jesus Kristus bliver Åbenbaret for dig. Din egen private subjektive oplevede Kristus har ikke del i noget objektivt - er uden objektivitet - uden Gud - det stammer alene fra dig selv.
Det samme med Tikka også hun nøjes med subjektivitet - at alt er bevidsthedens hjernespind og der ingen objektivitet findes i bevidstheden - også derfor hun benægter Guds Ånd altså at vores ånd har et objektivt indhold, som iøvrigt psykoanalysen og især Jung har ført bevis for er tilfældet, at der findes et objektivt indhold i forbindelse vores bevidsthed og ånd. Vil du gerne være kristen som noget kunne tyde på; så skal du have fjernet dine Anti Jesus Kristus synspunkter - ja du skal droppe din AntiKristus forkyndelse som i citationsboksen efterfølgende her:
For mig er Gud eller det guddommelige noget langt højere, noget som menneskelig bevidsthed ikke kan rumme og - tror jeg - heller ikke skal forsøge at rumme.
Men jeg oplever/fornemmer noget guddommeligt i verdens væren - enkelt og ligetil - umuligt at fornægte - men uden at kunne sætte ord på.
For mig er Kristus en del af det guddommelige på en måde som vi mennesker ikke har mulighed for at fatte, hvorfor vi må nøjes med dogmer som Hellig Treenighed.
Du forstår simpelthen ikke at i Jesus Kristus er Gud kommet os nær som virkelighed gennem sin Ånd Helligånden. Her er en Åbenbaring Gud der ikke længere er uerkendelig, fjern og uvedkommende og ukendt længere. I Kristus møder vi Gud, er der en Åbenbaring Gud for os - en Åbenbaring hvem Gud er for os og hvem vi er i Gud.Dette er kristendommens essens. Det er en religiøs inderlighed aldrig tidligere set i verden og derfor måtte Jesus Kristus da også bøde herfor med livet, fordi en så nær og direkte og suveræn (uformidlet) dynamisk kærlig skabende relation mellem Gud og mennesket var for meget for fx farisæerne og andre religiøse jøder - vi ved selv hvor meget Paulus forfulgte de første kristne.
At der er en Åbenbaring Gud i Jesus Kristus - at vi her møder Gud - var det der grundlagde Jesus bevægelsen Vejen og de første kristne samfund.
Derom hersker der overhovedet ingen tvivl, hverken for ateister eller jøder eller kristne - om at dette er definitionen på kristendommen. Det betyder ikke at artisterne der ikke tror på Gud eller jøderne er enige med vi kristne. Alt det ovenfor med fed skrift bekæmper du Arne sort på hvidt (se citationsboksen ovenfor), ja du har ført en daglig krig imod hvad det betyder at Jesus er Kristus.
Mange Kærlige Hilsner HansKrist
PS:
Iøvrigt havde du ikke en flirt med folkekirken og var du ikke i denne periode medlem af folkekirken?
Eller var du ikke medlem af folkekirken, men til trods deltog du i folkekirkelige arrangementer og aktiviteter og sammenkomster?
Det kunne være sjovt at vide hvornår og hvorfor du meldte dig ud af folkekirken. At et hovedmotiv for de fleste mennesker er penge at spare vil de psykologiske forsvarsmekanismer mennesker har benægte, ved vi fra psykoanalysen.
Men hvis hvad du skriver i citationsboksen er din oprigtige mening har du ej heller noget at gøre sammen med de kristne.
PPS:
"For mig er Kristus en del af det guddommelige på en måde som vi mennesker ikke har mulighed for at fatte, hvorfor vi må nøjes med dogmer som Hellig Treenighed."Hos Paulus og de første kristne de første ca 100 (eller 60 år) år var der ingen dogmer.
Det kommer senere.
Mange forskere har spekuleret over hvorfor Paulus ikke definerede kristendommen ud fra dogmatiske læresætninger.
Albert Schweitzer siger at det skyldes at mennesker var så grebet af Kristus af Ånden i Kristus - Guds Ånd - Gud Helligånden - Helligånden; af at have mødt Gud her. At Paulus slet ikke kunne forestille sig at denne Entusiasme; i Gud Væren - i Kristus Væren gennem Helligånden, kunne forsvinde og tage af.
Alle kristne var karismatiske - grebet af Kristus - af Ånden i Kristus - Guds Ånd - Gud Helligåndens Åbenbarings Ånd. Fyldt med HelligÅndens Glæde og Ekstatiske Begejstrings Ånd og Entusiasme (i Gud Væren - i Kristus Væren) og Visdom og Erkendelse og Kærlighed.
Derfor er Paulus Åndens Apostel pr se. Istedet for dogmatiske læresætninger så peger Paulus på den Gud Livets Ånd - Gud Helligånden i Kristus der føder os påny - de Nye Skabninger vi er i Kristus.
Gud Livets Ånd - Gud Helligånden i Kristus - der virkede mægtigt iblandt de første kristne som den levendegørende Guds Livets Ånd var så inkarneret manifest tilstede i verden at Paulus ikke fandt nogen grund til dogmatiske læresætninger skulle stå i vejen for de Nye Skabninger vi er i Kristus gennem Helligånden.
Alt hos Paulus og de første kristne drejer sig derfor om:
Begivenheden Guds Kærlighed Kristus: den Gud Helligåndens Ny Væren og Virke/Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus der danner de første kristne samfund menigheder og Kirkerne.
Paulus kunne aldrig finde på at lave en Kirkefædrenes Dogmatiske læresætninger om kun Jesus Kristus.
Fordi for Paulus er hvad Gud gør i Kristus Jesus ikke et stort nummer med Jesus vi skal måbe over - nej for hvad Gud gør i Kristus Jesus inkluderer os - her i Jesus der er Kristus handler Gud med os. Her møder vi Gud er der en Åbenbaring Gud for os og hvem vi er i Gud - i Kristus.