Arne:
Min tro ligger nærmere, hvad Einstein udtrykte:
My religion consists of a humble admiration of the illimitable superior spirit who reveals himself in the slight details we are able to perceive with our frail and feeble mind.
Google oversatte som følger her:
Min religion består af en ydmyg beundring af den ubegrænsede overlegne ånd, der åbenbarer sig i de små detaljer, vi er i stand til at opfatte med vores skrøbelige og svage sind.
"der åbenbarer sig i de små detaljer, vi er i stand til at opfatte med vores skrøbelige og svage sind"Du er altså ikke agnostiker længere?? Hvad er der sket, vil du forklare det?
Hvis du mener dette, skal meget af hvad du hidtil har skrevet trækkes tilbage. Gør du det?
Arne:
Ordene: Ubegrænsede overordnede ånd får mig til at føle, at ordet Gud er for småt
Ihvertfald er Gud i kristendommen både den ubegrænsede og overordnede Ånd. Så Gud dumpes ihvertfald ikke af Einstein citatet.
Og der siges meget mere om Gud der måske endda overstråler "ubegrænset og overordnet Ånd" ja som er endnu smukkere og mere sublimt.
Jeg tror det er din forståelse af Gud der er noget galt med og det er denne din forståelse Gud du slås med
(som er for småt og menneskeligt og altså ikke har fat i den Åndelige forståelse Gud) og ikke Jesu Kristi Gud som du tydeligvis jo ikke kender - da du nægter der er en Åbenbaring Gud i Kristus Jesus.
Ihvertfald er Gud som Jesus Kristus Åbenbarer for os både ubegrænset (tidsløst evigt men også allestedsnærværende - altså ubegrænset både i tid og rum) såvel som overordnet Ånd.
Endda mange flere sublime karaktertræk kendetegner Gud som Jesus Kristus Åbenbarer os.
Og iøvrigt kan ingenting kendetegnes som guddommeligt hvis det ikke er af Gud og fra Gud. I så fald er Gud oppe imod og i konflikt med sig selv og sin egen guddommelighed.
Det er ikke Gud der er problemet fornemmer jeg men din ugudelige opfattelse Gud - især Jesu Kristi Gud opfatter du meget ugudeligt. Hvorfor du også ofte har ringeagtet Jesu Kristi Åbenbaring Gud.
Personligt finder jeg Jesus Kristus Åbenbaring Gud troværdigt og værende et kompas der virker at navigere efter i religiøs spirituel åndelig sammenhæng, hvorimod jeg finder dine utallige mange selvmodsigelser og skiftende holdninger hele tiden, mere tvivlsomt som kompas at navigere efter.
Konklusion, kunne det være din forståelse Gud der er for småt???
Måske Jesus Kristus slet ikke var så ubegavet og dårlig en teolog som du vil gøre ham til hele tiden.
Mange Kærlige Hilsner HansKrist