annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 19580657
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2614610
Åndelig Føde 2404291
Et andet syn 2157649
Så er der linet op... 1836486
Galleri
Lazarus' opvækkelse
Hvem er online?
0 registrerede 20 gæster og 118 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 8 af 9 < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#44782 - 02/11/2024 19:44 Re: Nemesis [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Sted: Sydsjælland
Hanskrist, du skriver:
Citat:
I Kristus er det himmelske og jordiske forenet.

Alt værende er ifølge kristendommen til i kraft af Gud.
Min kommentar:

Jamen dog, så er vi jo enige! smiler
Resten er jo detaljer - såsom at jeg ikke finder det rigtigt at indskrænke det guddommelige til: Gud.
Arne heart
Top Svar Citer
#44783 - 02/11/2024 20:42 Re: Nemesis [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Sted: Nørresundby
Hej Arne

Ja der er en del vi hele tiden har været enige om.

Citat:
Resten er jo detaljer - såsom at jeg ikke finder det rigtigt at indskrænke det guddommelige til: Gud.

Det er vel Gud der er ophav til det guddommelige.

Fx guddomsfylden - hele Guds Fylde.

Guds Fred der overgår vores forstand.

Guds Kærlighed Kristus hvor Gud finder selv de der er fjender af Gud.

Nu du ikke tror på Gud og ej heller mener der er en åbenbaring Gud i Kristus Jesus og du ikke ønsker at være i kommunikation og dialog med Gud gennem Bøn for at lære Jesus Kristus Gud Fader at kende gennem sin Ånd Helligånden så har jeg lidt svært ved at se du på nogen måde kan udtale dig som følger her:

"jeg ikke finder det rigtigt at indskrænke det guddommelige til: Gud"

Gud som du ikke kender, hvordan skulle du så kunne udtale dig om Gud har jeg lidt svært ved at forstå.

Gud har jo netop skabt mennesket så underfuldt guddommeligt skønt at vi måske fristes til at alene at nyde og dyrke dette tilhørende vores guddommelige natur.

Men hvad så med Gud som vi dog burde takke herfor, at være skabt så underfuldt guddommeligt skønt.

Gud giver sig kun til kende gennem sin Ånd - sin Åbenbarings Ånd - Helligånden.

1 Kor 2 er revolutionerende og de gnostiske skrifter der blev fundet i 1945 i Nah Hammadi er som Jung var også optaget af især 1 Kor 2.

Citat:
Hvad intet øje har set og intet øre hørt,

og hvad der ikke er opstået i noget menneskes hjerte,

det, som Gud har beredt for dem, der elsker ham,

det har Gud åbenbaret for os ved Ånden. Thi Ånden ransager alt, selv Guds dybder. For hvem ved, hvad der bor i mennesket, undtagen menneskets egen ånd? Således ved heller ingen anden end Guds ånd, hvad der bor i Gud. Vi har ikke fået verdens ånd, men Ånden fra Gud, for at vi skal vide, hvad Gud i sin nåde har givet os. Og om dette taler vi ikke med ord, som menneskelig visdom har lært os, men med ord, som Ånden har lært os, og vi tolker det åndelige for åndelige.

Mennesket kan leve for småt og formørket i sit eget sind hvor endeligheden dominerer os og vores egne personlige kvaler der ofte leder til selvmedlidenhed - derfor er det godt at blive mindet om at vi også står i kontakt til Guds Åbenbarings Ånd. Guds Ånd der vil Åbenbare Guds Visdom og Kærlighed og Fred og Styrke og Kraft.

Mange Kærlige Hilsner HansKrist
#44784 - 03/11/2024 17:09 Re: Nemesis [Re: Hanskrist]
veteran
Min tro ligger nærmere, hvad Einstein udtrykte:
Citat:
My religion consists of a humble admiration of the illimitable superior spirit who reveals himself in the slight details we are able to perceive with our frail and feeble mind.
Ordene: Ubegrænsede overordnede ånd får mig til at føle, at ordet Gud er for småt, og det gør mig yderligere ydmyg - og endnu mere taknemmelig for den guddommelige kærlighed, jeg fornemmer.
Arne heart
Top Svar Citer
#44785 - 03/11/2024 17:40 Re: Nemesis [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Sted: Nørresundby
Citat:
Arne:

Min tro ligger nærmere, hvad Einstein udtrykte:

My religion consists of a humble admiration of the illimitable superior spirit who reveals himself in the slight details we are able to perceive with our frail and feeble mind.

Google oversatte som følger her:

Min religion består af en ydmyg beundring af den ubegrænsede overlegne ånd, der åbenbarer sig i de små detaljer, vi er i stand til at opfatte med vores skrøbelige og svage sind.

"der åbenbarer sig i de små detaljer, vi er i stand til at opfatte med vores skrøbelige og svage sind"

Du er altså ikke agnostiker længere?? Hvad er der sket, vil du forklare det?

Hvis du mener dette, skal meget af hvad du hidtil har skrevet trækkes tilbage. Gør du det?

Citat:
Arne:

Ordene: Ubegrænsede overordnede ånd får mig til at føle, at ordet Gud er for småt

Ihvertfald er Gud i kristendommen både den ubegrænsede og overordnede Ånd. Så Gud dumpes ihvertfald ikke af Einstein citatet.

Og der siges meget mere om Gud der måske endda overstråler "ubegrænset og overordnet Ånd" ja som er endnu smukkere og mere sublimt.

Jeg tror det er din forståelse af Gud der er noget galt med og det er denne din forståelse Gud du slås med (som er for småt og menneskeligt og altså ikke har fat i den Åndelige forståelse Gud) og ikke Jesu Kristi Gud som du tydeligvis jo ikke kender - da du nægter der er en Åbenbaring Gud i Kristus Jesus.

Ihvertfald er Gud som Jesus Kristus Åbenbarer for os både ubegrænset (tidsløst evigt men også allestedsnærværende - altså ubegrænset både i tid og rum) såvel som overordnet Ånd.

Endda mange flere sublime karaktertræk kendetegner Gud som Jesus Kristus Åbenbarer os.

Og iøvrigt kan ingenting kendetegnes som guddommeligt hvis det ikke er af Gud og fra Gud. I så fald er Gud oppe imod og i konflikt med sig selv og sin egen guddommelighed.

Det er ikke Gud der er problemet fornemmer jeg men din ugudelige opfattelse Gud - især Jesu Kristi Gud opfatter du meget ugudeligt. Hvorfor du også ofte har ringeagtet Jesu Kristi Åbenbaring Gud.

Personligt finder jeg Jesus Kristus Åbenbaring Gud troværdigt og værende et kompas der virker at navigere efter i religiøs spirituel åndelig sammenhæng, hvorimod jeg finder dine utallige mange selvmodsigelser og skiftende holdninger hele tiden, mere tvivlsomt som kompas at navigere efter.

Konklusion, kunne det være din forståelse Gud der er for småt???

Måske Jesus Kristus slet ikke var så ubegavet og dårlig en teolog som du vil gøre ham til hele tiden.

Mange Kærlige Hilsner HansKrist
#44786 - 03/11/2024 18:29 Re: Nemesis [Re: Hanskrist]
veteran
Hanskrist, du har åbenbart dine problemer med, hvilke "skuffer" du vil placere mig i.
Måske det er "skufferne", der er noget galt med.
Jeg ledte efter det aktuelle Einstein-citat, og det første sted, jeg fandt det, var i et indlæg her på Trosfrihed.dk - skrevet af hvem? Mig!
Så dine "skuffeproblemer" er nok din - ikke min - opgave.

Det er jo nok ikke nogen nyhed, at du har svært ved at opfatte andre perspektiver end netop dine egne.
Og hvis jeg skulle reagere hver gang, du søger at pådutte mig noget, der ikke er mig, så kunne jeg få travlt.
Det vil jeg ikke spilde min tid på blinker
Arne heart
Top Svar Citer
annonce
Side 8 af 9 < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 >

Seneste indlæg
Nemesis
af Arne Thomsen
04/11/2024 18:48
Vigtige præciseringer
af somo
04/11/2024 05:38
ARABISKE RACISTER JAGER GRØNLÆNDERE UD AF GELLERUP
af Anonym
02/11/2024 14:51
ALKOHOL
af Anonym
02/11/2024 11:49
Hvad HansKrist dog skriver
af Hanskrist
28/10/2024 12:40
Nyheder fra DR
Libanon: Mere end 3.000 er blevet dræbt..
04/11/2024 20:26
Arsenals sportsdirektør siger op
04/11/2024 19:28
FC Nordsjælland og Brøndby begrænser ..
04/11/2024 19:17
Serbiens transportminister går af efter..
04/11/2024 19:05
Putin mødte Nordkoreas udenrigsminister..
04/11/2024 19:00
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
USA: 10.000 nordkoreanske soldater er i ..
04/11/2024 20:01
Læger skal hjælpe hovedstadens akuttel..
04/11/2024 19:54
Hospitalsdirektør i Gaza: Ansatte såre..
04/11/2024 19:06
Splittelse i Enhedslisten: To forlader l..
04/11/2024 18:31
Tusinder protesterer mod påstået valgs..
04/11/2024 18:27