annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 19584165
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2614802
Åndelig Føde 2406048
Et andet syn 2157830
Så er der linet op... 1837784
Galleri
Nørresundby Rødhus
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 61 gæster og 107 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 7 af 10 < 1 2 ... 5 6 7 8 9 10 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#44772 - 01/11/2024 16:32 Re: Nemesis [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Sted: Nørresundby
Citat:
Arne:

For mig er Verdens Væren noget absolut fundamentalt, og astrofysik udelukker ikke religion - ej heller det modsatte.

Religion tager ikke afsæt i astrofysisk naturvidenskab -- det er det jeg påpeger

"Verdens væren" er et uklart diffust begreb.

I en kristen kontekst betyder verden sjældent naturen. Men almindeligvis betyder verden her - denne verdens politiske diktatoriske undertrykkende uretfærdige og voldelige magtinstitutioner der styrer verdens gang.

Mange Kærlige Hilsner HansKrist
#44773 - 01/11/2024 18:20 Re: Nemesis [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Sted: Sydsjælland
Hanskrist, du skriver:
Citat:
I en kristen kontekst betyder verden sjældent naturen.
og du tilføjer at "verden" betyder, hvad jeg kalder diverse menneskelige magtinstitutioner.

En religion, der stort set alene fokuserer på os mennesker, og som oftest ignorerer naturen, planeten, solsystemet, galaksen, galakserne, universet (universerne) og som f.eks. ignorerer, at solen slukkes, når den har opbrugt sin brintbeholdning - en sådan religion er - for mig - utilstrækkelig.

Det betyder ikke, at jeg dermed forkaster al kristendom - og slet ikke Kristus som guddommelig kærlighed og væren.
Citat:
Thomas-evangeliet logion 77:
Jesus sagde: Jeg er det lys, som er over
dem alle. Det er mig, som er det hele. Fra mig
opstod det hele, og til mig strakte det hele sig.
Split et stykke træ, og jeg er der. Løft en sten,
og I vil finde mig der.

Arne heart
Top Svar Citer
#44774 - 01/11/2024 19:33 Re: Nemesis [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Citat:
Arne:

og du tilføjer at "verden" betyder, hvad jeg kalder diverse menneskelige magtinstitutioner.

En religion, der stort set alene fokuserer på os mennesker, og som oftest ignorerer naturen, planeten, solsystemet, galaksen, galakserne, universet (universerne) og som f.eks. ignorerer, at solen slukkes, når den har opbrugt sin brintbeholdning - en sådan religion er - for mig - utilstrækkelig.

Du læser overhovedet ikke hvad jeg skriver Arne - havde du læst hvad jeg skrev ville du ikke kunne skrive som du skriver ovenfor.

Hvorfor læser du ikke hvad jeg skriver??

Eller læser du det, og kan efter endt læsning ikke forstå argumentationen og mine pointer??

Ihvertfald får du slet ikke fat i mine pointer og argumentation. Æv æv

Så giver det jo ikke længere nogen mening når du nægter samtalen og jeg gider ikke føje dig på alle dine sidespring med nye emner hele tiden

Alle de moderne naturvidenskabelige, især astrofysiske moderne videnskabelige indsigter, du remser op kunne Jesus Kristus jo intet vide om - der var intet sprog eller bevidsthed overhovedet om disse forhold -- men til trods for dette var religion en livskraftig vital del af menneskers liv og samfundets liv. Noget vi mangler rigtig meget i vor moderne tidsalder.

Og jeg har redegjort for at kristendommen på ingen måder ignorerer naturen og skaberværket. Det er vores moderne naturvidenskabelige og da især astrofysiske naturvidenskab der affortryller og gør naturen dum og stum og påstår at vi mennesker blot er en uvæsentlig ubetydelig del af skaberværket og naturen som vi ikke står i en holistisk samtalende sigende resonans forhold til. Jo vi gør - kristendom og religion havde ret og i dag med fx Edgar Morin er det moderne holistisk biologi der forstår hvor kompleks en gensidig vekselvirkning der er mellem os og naturen eller skaberværket som religion gerne siger. Gennem religiøse myter og ArkeÅnden er vi mennesker i besiddelse af en stor værdifuld visdom om i hvor levende og sigende et forhold vi står i til naturen og at naturen ikke kan ses som noget objektivt neutralt udenfor os. Vi og naturen eller skaberværket er sammenfiltret på en kompleks måde hvilket religion altid har været klar over også kristendom. Men naturvidenskab har ikke været klar herover. Og er først nu ved at forstå disse forhold.

Kristendommen og religion med fx Edens Have og Paradisets Have myten har hævdet hele tiden at vi står i et levende holistisk samspil og forhold til skaberværket naturen. Dette har med al tydelighed vist sig at være korrekt og vi kunne bare have lyttet til kristendom og religion der aldrig nogensinde har affortryllet og gjort naturen til noget der udelukkende eksisterer udenfor os og dermed gør os til en ubetydelig lille bitte del af det hele.

Du kunne jo sætte farten ned og læse mine indlæg, hvad jeg ret detaljeret skrev om disse forhold.

Det giver ingen mening at du ikke læser hvad jeg skriver og konstant bare opfinder nye emner og spørgsmål.

Logion 77 (som findes flere steder hos Paulus) hævder jo det du benægter, nemlig at Kristus og vi i Kristus spiller en fuldstændig central rolle - altså modsat dig og den astrofysiske naturvidenskab er vi ikke en ubetydelig del af det hele. Hvilket du har hævdet igen igen igen.

Men jeg har før opdaget at du slet ikke forstår Logion 77, men vender på hovedet hvad der står.

Hvad der står i Logion 77 er jo et gennemgående tema hos Paulus og det er da også derfra Thomas Evangeliet henter sin inspiration.

Logion 77 hævder fra Paulus at vi mennesker ikke er uvæsentlige eller en ganske ubetydelig lille bitte del af skaberværket og naturen, som Arne Thomsen har hævdet igen igen igen igen igen.

Så hvorfor du nævner Logion 77 er mig en gåde da den hævder det modsatte af din forfærdelige sammenblanding af astrofysisk naturvidenskab og religion.

Religion har ikke brug for astrofysisk naturvidenskab som du hele tiden sammenblander og forvirrer begge dele, både religion og den astrofysiske naturvidenskab forkludrer og forvirrer du - du skaber meningsløshed og sludder.

Religion står selvstændigt på egne ben og eksisterer i menneskehedens historiske udvikling lang lang tid før den astrofysiske naturvidenskab. Derfor har religion ikke brug for at gå ved hjælp af astrofysiske naturvidenskabelige krykker.

Og astrofysisk naturvidenskab klarer sig bedst uden religiøs tankegang.

#44775 - 01/11/2024 22:27 Re: Nemesis [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Sted: Sydsjælland
Hanskrist, Thomas-evangeliets logion 77 var mit sidste forsøg på at pege på den opfattelse, at det guddommelige findes i alt værende.
En opfattelse, som kristendommen, så vidt jeg kan se, ignorerer - såvel teologisk som praktisk.
Arne heart.
Top Svar Citer
#44776 - 02/11/2024 00:07 Re: Nemesis [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Thomas Evangeliet er stærkt inspireret af Paulus. Og Logion 77 er nærmest skrevet af efter Paulus.

I Kristus er det himmelske og jordiske forenet.

Alt værende er ifølge kristendommen til i kraft af Gud.

Med Gud som skaber findes det guddommelige jo nødvendigvis i alt værende (iøvrigt en position jeg aldrig har kritiseret dig for Arne).

Men ikke bare det, også Kristus er tilstede i alt værende og vi med ham. Så vi mennesker er intimt forbundet med alt værende gennem Kristus. Både ifølge Thomas Evangeliet og Paulus. Den intime forbindelse vi mennesker har med alt værende har religion og kristendom altid forstået, men naturvidenskab og især astrofysisk naturvidenskab har fuldstændig affortryllet alt værende. Men med miljøkrisen og klimakrisen er vi blevet tvunget til en holistisk forståelse, som kristendom og religion altid har stået fast på.

Naturvidenskab piller mennesket ud af ligningen - det gør religion og kristendom ikke. Ja Paulus og Logion 77 sætter netop os ind i en holistisk kosmisk sammenhæng med Kristus.

Iøvrigt er Thomas Evangeliet også et kristent skrift fra den tidligste kristendom meget inspireret af Paulus som de andre skrifter der blev fundet i Nag Hammadi 1945.

Paulus var deres helt store Apostel.

Citat:
Texts now becoming available from Nag Hammadi offer extraordinary new evidence for gnostic Pauline tradition.

the Naassenes and Valentinians revere Paulus as the one of the apostles who — above all others — was himself a gnostic initiate.*

The Valentinians, in particular, allege that their secret tradition offers direct access to Paul’s own teaching of wisdom and gnosis.

Paul was really pur excellence, and in full truth, "the apostle." ”

Above all, the Valentinians insist that their own unwritten sources are nothing less than Paul’s own secret wisdom tradition.

Tekster, der nu bliver tilgængelige fra Nag Hammadi, tilbyder ekstraordinært nyt bevis for gnostisk paulinsk tradition.

Naassenerne og Valentinianerne ærer Paulus som den af apostlene, der – frem for alle andre – selv var en gnostisk indviet.

Valentinianerne hævder især, at deres hemmelige tradition giver direkte adgang til Paulus' egen lære om visdom og gnosis.

Paulus var virkelig ren fortræffelighed, og i fuld sandhed "apostelen". ”

Frem for alt insisterer Valentinianerne på, at deres egne uskrevne kilder er intet mindre end Paulus' egen hemmelige visdomstradition.

Valentinianerne var klar over at pastoral brevene ikke var ægte Paulus Breve. Noget moderne historikere giver dem ret i.

Side 7 af 10 < 1 2 ... 5 6 7 8 9 10 >

Seneste indlæg
Nemesis
af Hanskrist
05/11/2024 05:42
ALKOHOL
af Anonym
05/11/2024 03:29
Vigtige præciseringer
af somo
04/11/2024 05:38
ARABISKE RACISTER JAGER GRØNLÆNDERE UD AF GELLERUP
af Anonym
02/11/2024 14:51
Hvad HansKrist dog skriver
af Hanskrist
28/10/2024 12:40
Nyheder fra DR
Tyskland anholder otte personer efter mi..
05/11/2024 10:50
Medlem af Jehovas Vidner taber sag om bl..
05/11/2024 10:34
Fiskefrikadeller tilbagekaldes
05/11/2024 09:56
Ukraine nedskyder 48 droner i løbet af ..
05/11/2024 08:57
Vestas har afventende ordrer på turbine..
05/11/2024 08:13
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Svensk domstol idømmer Paludan fængsel..
05/11/2024 09:14
Johnny Madsen er død efter længere tid..
05/11/2024 09:10
Trine Dyrholm og Vic Carmen Sonne nomine..
05/11/2024 09:06
Tysk politi slår til mod mulige separat..
05/11/2024 09:02
Vindstille gråvejr sender elpris op i r..
05/11/2024 08:59