Arne:
og du tilføjer at "verden" betyder, hvad jeg kalder diverse menneskelige magtinstitutioner.
En religion, der stort set alene fokuserer på os mennesker, og som oftest ignorerer naturen, planeten, solsystemet, galaksen, galakserne, universet (universerne) og som f.eks. ignorerer, at solen slukkes, når den har opbrugt sin brintbeholdning - en sådan religion er - for mig - utilstrækkelig.
Du læser overhovedet ikke hvad jeg skriver Arne - havde du læst hvad jeg skrev ville du ikke kunne skrive som du skriver ovenfor.
Hvorfor læser du ikke hvad jeg skriver??
Eller læser du det, og kan efter endt læsning ikke forstå argumentationen og mine pointer??
Ihvertfald får du slet ikke fat i mine pointer og argumentation. Æv æv
Så giver det jo ikke længere nogen mening når du nægter samtalen og jeg gider ikke føje dig på alle dine sidespring med nye emner hele tiden
Alle de moderne naturvidenskabelige, især astrofysiske moderne videnskabelige indsigter, du remser op kunne Jesus Kristus jo intet vide om - der var intet sprog eller bevidsthed overhovedet om disse forhold -- men til trods for dette var religion en livskraftig vital del af menneskers liv og samfundets liv. Noget vi mangler rigtig meget i vor moderne tidsalder.
Og jeg har redegjort for at kristendommen på ingen måder ignorerer naturen og skaberværket. Det er vores moderne naturvidenskabelige og da især astrofysiske naturvidenskab der affortryller og gør naturen dum og stum og påstår at vi mennesker blot er en uvæsentlig ubetydelig del af skaberværket og naturen som vi ikke står i en holistisk samtalende sigende resonans forhold til. Jo vi gør - kristendom og religion havde ret og i dag med fx Edgar Morin er det moderne holistisk biologi der forstår hvor kompleks en gensidig vekselvirkning der er mellem os og naturen eller skaberværket som religion gerne siger. Gennem religiøse myter og ArkeÅnden er vi mennesker i besiddelse af en stor værdifuld visdom om i hvor levende og sigende et forhold vi står i til naturen og at naturen ikke kan ses som noget objektivt neutralt udenfor os. Vi og naturen eller skaberværket er sammenfiltret på en kompleks måde hvilket religion altid har været klar over også kristendom. Men naturvidenskab har ikke været klar herover. Og er først nu ved at forstå disse forhold.
Kristendommen og religion med fx Edens Have og Paradisets Have myten har hævdet hele tiden at vi står i et levende holistisk samspil og forhold til skaberværket naturen. Dette har med al tydelighed vist sig at være korrekt og vi kunne bare have lyttet til kristendom og religion der aldrig nogensinde har affortryllet og gjort naturen til noget der udelukkende eksisterer udenfor os og dermed gør os til en ubetydelig lille bitte del af det hele.
Du kunne jo sætte farten ned og læse mine indlæg, hvad jeg ret detaljeret skrev om disse forhold.
Det giver ingen mening at du ikke læser hvad jeg skriver og konstant bare opfinder nye emner og spørgsmål.
Logion 77 (som findes flere steder hos Paulus) hævder jo det du benægter, nemlig at Kristus og vi i Kristus spiller en fuldstændig central rolle - altså modsat dig og den astrofysiske naturvidenskab er vi ikke en ubetydelig del af det hele. Hvilket du har hævdet igen igen igen.
Men jeg har før opdaget at du slet ikke forstår Logion 77, men vender på hovedet hvad der står.
Hvad der står i Logion 77 er jo et gennemgående tema hos Paulus og det er da også derfra Thomas Evangeliet henter sin inspiration.
Logion 77 hævder fra Paulus at vi mennesker ikke er uvæsentlige eller en ganske ubetydelig lille bitte del af skaberværket og naturen, som Arne Thomsen har hævdet igen igen igen igen igen.
Så hvorfor du nævner Logion 77 er mig en gåde da den hævder det modsatte af din forfærdelige sammenblanding af astrofysisk naturvidenskab og religion.
Religion har ikke brug for astrofysisk naturvidenskab som du hele tiden sammenblander og forvirrer begge dele, både religion og den astrofysiske naturvidenskab forkludrer og forvirrer du - du skaber meningsløshed og sludder.
Religion står selvstændigt på egne ben og eksisterer i menneskehedens historiske udvikling lang lang tid før den astrofysiske naturvidenskab. Derfor har religion ikke brug for at gå ved hjælp af astrofysiske naturvidenskabelige krykker.
Og astrofysisk naturvidenskab klarer sig bedst uden religiøs tankegang.
Mange Kærlige Hilsner HansKrist