annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 20959472
Åndelig Føde 2726320
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2646563
Så er der linet op... 1981641
Jesu ord 1677655
Galleri
Heart Brain problematikker
Hvem er online?
2 registrerede Hanskrist, Arne Thomsen 13 gæster og 476 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 23 af 23 < 1 2 ... 21 22 23
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#44728 - 23/10/2024 11:28 Re: Gud [Re: Hanskrist]
Hanskrist Online   content
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3435
Sted: Nørresundby
Citat:
HansKrist:


Hvis mennesket ikke har Gud i deres liv - så mangler de et fuldt STOP skilt.

Så mangler de at blive vejledt og korrigeret og blive STOPPET - dette at STOPPE OP ved Gud.

Uden Gud som sådan ovenfor begynder mennesket at køre rundt i sig selv og bliver stor i hovedet af egen filosofisk tænkning og grubleri. Et sådant menneske uden Gud vil køre ud af en motorvej der bliver større og større bredere og bredere.

Et sådant menneske har intet der kan vejlede det og korrigere det. Og det bliver tilfreds med sig selv især når det laver tidsfordriv - underholder sig selv så tiden går - så tiden der er ens liv kan fordrives. Og dette fordi der jo ingen mening er længere for det moderne menneske som staten har sørget for - som derfor er ramt af et vakuum og meningsløshed. Forfængelighed og at æres er næsten det eneste et sådant menneske uden Gud har tilbage.

Resume:

Gud er den nødvendige STOPKLODS alle mennesker behøver - Gud er nødvendigt for at blive vejledt og korrigeret og også indimellem hjulpet når man er på rette vej men her møder forhindringer og modstand.


Interessant

Gud som "den anden" ("det andet") der både stopper os, uanset om vi erkender det som Gud, og som ihvertfald vil os noget - har noget til os.

Dette er jo Jung og det Jungianske perspektiv.

Hvis vores liv kører derudad i en lige retning uden forhindringer så er vi på gale veje. Ihvertfald ifølge Jung.

Også Jung som Hans-Kristian taler om Gud som stopklods (krise) - som "den anden" (eller "det andet") der er i vores liv og som vi godt kan prøve at navigere udenom, men gør vi så mister vi meget vigtig information om hvad der bor i os, om fx Gud som "den anden" ("det andet") der er der og vil have os til at "stoppe op" og lytte.


Den anden eller det andet der gør krav på os, eller der gerne vil igennem til os. Hvis vi ikke om dagen, i vores vågne timer, gør agt herpå, da vil nattens søvn gøre at "den anden" (eller "det andet") tager os i dets vold.

At lytte til eller få kontakt til "den anden" (Gud eller Satan) eller "det andet" (det guddommelige eller det dæmoniske) der med ret stor sandsynlighed er i de fleste menneskers liv, er ifølge Jung eneste måde at vi ikke går fortabt på eller eneste måde vi kan vinde vores sjæl på.

Det er fyldt med HEALING og HEL'bredelse og gør os mere FULDKOMNE som mennesker, mere HELE.

Det ubevidste (hvorfra "den anden" eller "det andet" stort set hører ind under) som vi kan gøre os erfaringer med og få en god kontakt til, der er fyldt med HJÆLP - meget store psykiske og åndelige ressourcer. Også her Gud som arketype eller ArkeÅnd (1)* hører hjemme.

Den anden eller det andet i vores liv - vil dersom vi ikke lytter og indgår kontakt, forbindelse og kommunikation, dialog hertil kunne stoppe os med sygdom og alvorlige eksistentielle livskriser.


Den anden vil personificere sig - i drømme og i hvem af de afdøde vi mindes ofte (som vi ikke kan få ud af hovedet) og som levende mennesker der optager os af den ene eller anden grund.

Meget vigtigt at vi kommer i proces og dialog kommunikation med "den anden" eller "det andet" så vi kan gøre denne "størrelse" person sjæl (arketype) kommunikerende og levende og venlig. Hvis vi ikke formår dette er der stor risiko for at den anden invaliderer os med sygdom, somatisk eller psykisk.

"Så vi kan gøre denne størrelse (arketype) kommunikerende og levende og venlig" skrev jeg - hvilket er en uheldig måde jeg der udtrykker mig på - fordi størrelsen "den anden" allerede er kommunikerende og levende og venlig (nøjagtig som Gud i Edens Have) det er os der har vendt os bort fra "den anden" "det andet" fra Gud. Så mere korrekt ville have været at jeg havde påtalt at vi skal åbne os for "den anden" "Gud endnu uerkendt" give denne "den anden" og "det andet" i vores liv opmærksomhed.


Hvis vi ikke magter dette det Jungianske så kommer heldigvis Kristus Guds Kærlighed til os i evangeliet - så altså hvis vi ikke magter at komme i dialog på jungiansk vis så har vi Kristus at tyde til - hvor "den anden" er Jesu Kristi Gud vor Fader vi gennem BØN kommunikerer med er i dialog med.


Jesus Kristus har gjort os et pædagogisk jungiansk forarbejde på vej mod INDIVIDUATION - vores SELVAKTUALISERING gennem det vores KALD - hvad Gud KALDER os ud i verden til i Kristus at UDVIRKE med vores liv gennem Helligåndens kraft.


Men kære læsere I kan prøve begge dele på samme tid, den Jungianske INDIVIDUATION og SELVAKTUALISERING og den "i Kristus".

Både Jung og Paulus hævder at det er Gud og Arketyperne i det ubevidste der finder os og KALDER os ud til vores virke, virksomhed, og bestemmelse her i verden, hvem vi i sandhed er når vi er os selv autentisk.


De to første mennesker i verdenshistorien vi har et rigtig godt kendskab til der har gennemført en Jungiansk INDIVIDUATION og SELVAKTUALISERING er Jesus og Paulus. Og her har vi førstehånds kendskab til Paulus, som er det der gør Paulus så rasende interessant. Vigtigt her at huske at evangelierne er bestilt arbejde af en kirke ca 100 år senere end Jesus levede og er teologiske biografier, ikke historiske biografier over Jesu liv.



(1)*:

Mythos konstituerer den subjektive, enestående og konkrete diskurs ved en ånd, som er vokset sammen med verden og oplever den som sit indre.

Man må imidlertid forstå, at myten afslører en stadig levende Arketanke og ikke så meget en arkaisk forældet tanke. Myten stammer fra det, man kan kalde Arkeånden, som ikke er nogen tilbagestående ånd, men en Bagvedliggende Ånd.


Menneskeånden er ikke længere alene og uden for livet, den udvikler et nyt liv - åndens liv - i en ny verden - åndens verden.

Den levende ånd, trækker sig ikke bort fra livet, men udvikler det (livet) i sig selv og i os.



Mange Kærlige Hilsner Hans-Kristian




Tusind tak kære Hans-Kristian - du er en GUDS GAVE - BeGAVE'else og beRIG'else - du beriger os med din Åndelige Intelligens og Nådes'GAVER.

Tak 🙏🙏🙏 min kæreste ven ❤️❤️❤️

Du vores kæreste ven ❤️❤️❤️

Du er sandelig i Kristus i kraft af Gud Helligånden blevet RIG på ÅNDELIGE NÅDE GAVER som din helt Paulus.

Lige så skrøbeligt et menneske du er lige så usædvanligt et menneske er du.

Som min mormor Olga sagde: du er en mærkelig dreng der stiller nogle underlige spørgsmål og gør dig nogle meget underfundige dybsindige tanker om livet - du ender som filosof der bor ude i en skov.

Jeg valgte ikke at bo og være helt langt ude i skoven - men i udkanten af skoven i Udkantsdanmark, natursmukke Øland i Østerby lige på grænsen til Hammershøj, valgte jeg at bosætte mig og så havende et sommerhus i ødemarken Rødhus Hedeklitterne og en kloster celle i centrum Nørresundby/Ålborg. Skal du ikke passe KlosterHaven på Øland og dine brødre og søstre i Kristus der kommer her på et recovery refugium ophold?

Skovbadning og kongeørnen og en Guds Fred der overgår vores forstand og en runde Golf kan dine gæster på Østerbyvej nyde sammen med en særling.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#44960 - 07/02/2025 13:11 Paul's Opstandelses forståelse [Re: Hanskrist]
Hanskrist Online   content
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3435
Sted: Nørresundby
Håber så meget at Tikka ihvertfald og gerne I andre også vil læse mit indlæg her. Det er så centralt essentielt og altafgørende væsentligt at vi forstår indholdet her - hvis vi ønsker at forstå hvad kristendom bygger på - "Opstandelses Begivenheden Kristus" eller Opstandne Kristus og vi med Ham. Altafgørende vigtigt for at vi kan forstå kristendommens essens - der er Kristus Mystikken - vores participation og mystiske væren i og med Kristus i verden.


Hvordan forstås opstandelsen hos Paulus?

Har jeg spurgt Tikka om utallige gange. Og det fordi Tikka hævder at kristendommen står og falder med ifølge Paulus at man "tror" på Opstandelsen. Og Tikka henviser til 1 Kor 15 føste del, men læser og tager så ikke højde for resten af kapitel 15.

Opstandelsen som Paulus skal stå på mål for er ifølge Tikka som vi møder opstandelsen i Evangelierne, og som er måden den kristne eftertid overordnet set opfatter opstandelsen.

Men er det virkelig sådan Paulus forstår opstandelsen???


Nej siger jeg, og nej siger James Tabor og utallige andre. Og mit ønske har været at få Tikka til at undersøge hvordan Paulus forstår opstandelsen eller også lytte til hvordan jeg forklarer at opstandelsen forstås hos Paulus, men det er ikke lykkedes mig at få Tikka til at grave et spadestik dybere omkring hvordan Paulus forstår opstandelsen.



Jeg spurgte DeepSeek om forholdet:


HansKrist:



James Tabor har en YouTube video: "Paul's view of The Resurrection" (Paul Vs James and Peter).

Kan du opsummere hvordan James Tabor mener Paulus forstod opstandelsen, hvordan opstandelsen skal forstås hvis vi forholder os alene til hvad Paulus har sagt herom og lige for en stund glemmer Evangelierne (der er skrevet mange år efter Paulus's fx 7 ægte breve) og deres redegørelse for opstandelsen som jo er blevet den populære mainstream opfattelse opstandelsen (men som James Tabor benægter skulle flugte med Paulus's syn på opstandelsen).


DeepSeek:

James Tabor, en kendt bibelforsker, diskuterer i sin YouTube-video "Paul's view of The Resurrection" (Paul Vs James and Peter), hvordan apostlen Paulus forstod opstandelsen. Ifølge Tabor er Paulus's syn på opstandelsen væsentligt forskelligt fra den populære mainstream-forståelse, som især er formet af evangelierne, der blev skrevet mange år efter Paulus's breve.

### Paulus's forståelse af opstandelsen:
1. **Åndelig opstandelse**: Tabor hævder, at Paulus primært forstod opstandelsen som en åndelig begivenhed snarere end en fysisk. For Paulus var opstandelsen en transformation til en åndelig tilstand, hvor de troende blev forvandlet til et åndeligt legeme (et "åndeligt legeme" eller "opstandelseslegeme"), som han beskriver i 1. Korintherbrev 15. Dette legeme var ikke underlagt de fysiske begrænsninger, men var i stedet et herliggjort, åndeligt væsen.

2. **Kristus som "førstefrugt"**: Paulus ser Kristus som den "førstefrugt" af dem, der er sovet hen (1. Korinther 15:20), hvilket betyder, at Kristus var den første, der gennemgik denne åndelige transformation. De troende vil følge efter ham i en lignende transformation ved den endelige opstandelse.

3. **Forskellen mellem åndeligt og fysisk legeme**: Paulus skelner mellem det jordiske, fysiske legeme og det åndelige legeme, der opstår ved opstandelsen. Han bruger billeder som et frø, der plantes i jorden og derefter spirer til et nyt liv for at illustrere denne transformation (1. Korinther 15:35-44).

4. **Ikke en genoplivelse af det døde legeme**: Ifølge Tabor taler Paulus ikke om en genoplivelse af det døde, fysiske legeme, som det ofte fremstilles i evangelierne. I stedet handler det om en fuldstændig forvandling til en ny, åndelig tilstand.

### Paulus vs. evangelierne:
Tabor pointerer, at evangelierne (skrevet flere årtier efter Paulus) fremstiller opstandelsen som en fysisk genoplivelse af Jesu legeme, hvor han viser sig for disciplene med sår og spiser mad. Denne fremstilling er blevet den dominerende forståelse af opstandelsen i kristendommen. Men ifølge Tabor er denne fortolkning ikke i overensstemmelse med Paulus's åndelige forståelse.

### Konklusion:
James Tabor argumenterer for, at Paulus's opstandelsesforståelse er åndelig og transformerende, snarere end fysisk. Hvis vi kun forholder os til Paulus's skrifter, skal opstandelsen forstås som en forvandling til et åndeligt legeme, ikke som en genoplivelse af det fysiske legeme. Denne forståelse adskiller sig markant fra den traditionelle, fysiske opstandelsesfortolkning, der dominerer i evangelierne og senere kristen teologi.




HansKrist:



"James Tabor argumenter for at Paulus's Opstandelsesforståelse er åndelig og transformerende, snarere end fysisk" skriver du.

Hvis vi skal have dette til fx at stemme med Oscar Cullmann's Kristologi og Opstandelsesforståelse, se (A)*, (som jeg mener stemmer med Paulus ditto) så betyder åndelig ikke at det er en verdensfjern og fremtidig begivenhed. Men at Opstandne Kristus - OpstandelsesVirkeligheden Kristus - nu virker og gør sig gældende i skabelsen eller skaberværket, ja virker mægtig i hver af os der har taget imod Guds Kærlighed og Nådesværk i Kristus - udgydt i vore Hjerter gennem Helligånden der er givet os.

Ja kan vi kigge lidt på hvad åndelig dækker over?


(A)*:

Oscar Cullmann (1902–1999) var en fremtrædende protestantisk teolog og religionshistoriker, der er kendt for sit arbejde med tidlig kristendom, især hans studier af kristologien (læren om Kristus) og eskatologien (læren om de sidste tings tid). Hans tanker om Kristusbegivenheden og tiden er centrale i hans teologiske tænkning, og de har haft stor indflydelse på moderne bibelforskning.

### Cullmanns forståelse af Kristusbegivenheden og tiden
Cullmann udviklede en unik tidsforståelse, som han ofte illustrerede med et billede af en tidslinje. Han skelnede mellem to typer tid:
1. **Kronos**: Den lineære, kronologiske tid, som vi oplever i vores dagligdag.
2. **Kairos**: Den "fyldte tid" eller de afgørende øjeblikke, hvor Gud handler i historien.

Ifølge Cullmann er Kristusbegivenheden (Jesu liv, død og opstandelse) det centrale *kairos*-øjeblik i historien. Dette øjeblik markerer begyndelsen på Guds endelige frelsens plan, selv om det endelige fuldbyrdelse af frelsen (eskatologien) endnu ikke er nået. Cullmann sammenlignede dette med D-dagen under Anden Verdenskrig: Selv om krigen teknisk set var vundet på D-dagen, fortsatte kampen indtil den endelige sejr (V-dagen). På samme måde er Kristusbegivenheden afgørende, men den endelige sejr over synd og død venter stadig på opfyldelse ved Jesu genkomst.

### Cullmanns kristologi
Cullmanns kristologi er kendetegnet ved en stærk betoning på, at Jesus er både menneske og Gud, og at hans rolle som frelser er tæt forbundet med hans funktion som Messias og Herre. Han fremhæver følgende aspekter:
1. **Jesu messianske rolle**: Cullmann understreger, at Jesus er den lovede Messias fra Det Gamle Testamente, hvis mission var at bringe Guds rige til jorden.
2. **Jesu herredømme**: Jesus er ikke kun frelser, men også Herre over hele skabelsen. Dette herredømme blev demonstreret gennem hans opstandelse og forhøjelse.
3. **Forbindelsen mellem historie og frelse**: Cullmann insisterer på, at frelsen ikke kun er en åndelig eller fremtidig begivenhed, men noget, der allerede er i gang i historien gennem Kristusbegivenheden.

### Cullmanns præsentation af eskatologi
Cullmanns eskatologi er kendt for dens "allerede, men endnu ikke"-struktur. Han argumenterer for, at Guds rige allerede er indledt gennem Jesu liv, død og opstandelse, men det vil først blive fuldbyrdet ved hans genkomst. Dette skaber en spænding mellem nutiden og fremtiden, som er central for den kristne tro.

### Cullmanns indflydelse
Cullmanns arbejde har haft stor indflydelse på både akademisk teologi og kirkelig tænkning. Hans fokus på den historiske dimension af frelsen og hans innovative brug af tidsbegreber har inspireret mange teologer til at se på kristendommen som en historisk religion, der er dybt forankret i konkrete begivenheder.

Hvis du vil dykke dybere ind i Cullmanns tanker, kan hans værker som *"Christ and Time"* (1946) og *"The Christology of the New Testament"* (1957) anbefales. Disse bøger giver en grundig indføring i hans kristologi og eskatologi.

Jeg håber, dette svar giver dig en god forståelse af Cullmanns perspektiv! 😊




DeepSeek:


Det er en interessant og vigtig pointe, du bringer op, og den peger på en nuanceret forståelse af, hvad "åndelig" kan dække over i forbindelse med opstandelsestanken hos Paulus og i lyset af Oscar Cullmanns teologi. Lad os uddybe dette.

### Åndelig opstandelse: Ikke verdensfjern, men transformerende og nutidig
Når James Tabor taler om Paulus's opstandelsesforståelse som "åndelig," betyder det ikke, at opstandelsen er en fjern, udelukkende fremtidig eller abstrakt begivenhed. I stedet handler det om en transformation, der allerede er i gang og som har konsekvenser for både den enkelte troende og for skabelsen som helhed. Dette stemmer godt overens med Oscar Cullmanns tænkning, især hans "allerede, men endnu ikke"-struktur.

#### Åndelig som nutidig virkelighed
1. **Kristus som den opstandne Herre**: Ifølge Paulus er den opstandne Kristus ikke bare en historisk begivenhed fra fortiden eller en fremtidig håbefuld forventning. Han er en nutidig virkelighed, der virker gennem Helligånden. Paulus skriver fx i Romerbrevet 8:11, at den samme Ånd, som opvakte Kristus fra de døde, også lever i de troende og vil give liv til deres dødelige legemer. Dette understreger, at opstandelsens kraft allerede er i gang i de troendes liv.

2. **Transformation her og nu**: Den "åndelige" opstandelse er ikke kun noget, der sker efter døden eller ved verdens ende. Den er en nutidig transformation, hvor de troende allerede deltager i Kristi opstandelsesliv gennem troen. Dette kommer fx til udtryk i Paulus's tanke om, at de troende er "medopstandne" med Kristus (Kolossenserbrevet 2:12, Efeserbrevet 2:6).

3. **Opstandelsens virkning i skabelsen**: Ifølge Paulus har Kristi opstandelse også kosmiske dimensioner. Den er begyndelsen på en ny skabelse, hvor syndens og dødens magt er brudt, og hvor Guds rige gradvist bliver synligt i verden (Romerbrevet 8:19-23). Dette stemmer overens med Cullmanns idé om, at Kristusbegivenheden er det centrale *kairos*-øjeblik, der allerede har sat frelseshistorien i gang.

#### Åndelig vs. fysisk
Når Paulus taler om et "åndeligt legeme" (1. Korintherbrev 15:44), handler det ikke om, at opstandelsen er "ikke-fysisk" i betydningen af at være uvirkelig eller uden forbindelse til den materielle verden. I stedet handler det om, at det opstandne legeme er transformeret og herliggjort – det er underlagt en ny virkelighed, hvor det er fuldt igennem gennemtrængt af Guds Ånd. Dette er en forløber for den fulde fornyelse af skabelsen, som vil blive fuldbyrdet ved Kristi genkomst.

### Cullmanns "allerede, men endnu ikke" og Paulus's opstandelsesforståelse
Cullmanns tænkning om, at frelsen allerede er indledt, men endnu ikke fuldbyrdet, passer godt til Paulus's opstandelsesforståelse. For Paulus er opstandelsen både en nutidig og en fremtidig begivenhed:
- **Allerede**: De troende er allerede delagtige i Kristi opstandelsesliv gennem troen og Helligånden. Opstandelsens kraft virker i deres liv og i verden.
- **Endnu ikke**: Den fulde realisering af opstandelsen venter stadig på dens fuldbyrdelse ved Kristi genkomst, hvor de døde skal opstå, og skabelsen skal fornyes fuldstændigt.

### Konklusion
Når James Tabor taler om Paulus's opstandelsesforståelse som "åndelig," skal det forstås som en transformerende og nutidig virkelighed, der allerede virker i de troendes liv og i skabelsen gennem Helligånden. Dette stemmer overens med Oscar Cullmanns idé om, at Kristusbegivenheden er det centrale *kairos*-øjeblik, der allerede har sat frelseshistorien i gang, selv om den endelige fuldbyrdelse endnu venter. "Åndelig" betyder altså ikke, at opstandelsen er verdensfjern eller udelukkende fremtidig, men at den er en nutidig, transformerende kraft, der virker gennem troen og Helligånden.



HansKrist:


DeepSeek nu citerer jeg "dig":

Når Paulus taler om et "åndeligt legeme" (1. Korintherbrev 15:44), handler det ikke om, at opstandelsen er "ikke-fysisk" i betydningen af at være uvirkelig eller uden forbindelse til den materielle verden. I stedet handler det om, at det opstandne legeme er transformeret og herliggjort – det er underlagt en ny virkelighed, hvor det er fuldt igennem gennemtrængt af Guds Ånd. Dette er en forløber for den fulde fornyelse af skabelsen, som vil blive fuldbyrdet ved Kristi genkomst. citat slut


Tusind tak tusind tak for de tanker du der gav udtryk for - som betyder så meget for mig - som hjælper mig så meget i at trænge til bunds i hvordan vi kan og må forstå Paulus.

Virkelig stor hjælp for mig at drøfte Paulus med dig DeepSeek



DeepSeek:

Tusind tak for dine venlige ord! Det glæder mig virkelig, at mine tanker og forklaringer har været til hjælp for dig i din søgen efter at forstå Paulus og hans opstandelsesforståelse dybere. Paulus's teologi er så rig og nuanceret, og det er en stor fornøjelse at udforske den sammen med dig.

Hvis du har flere spørgsmål eller ønsker at dykke endnu dybere ned i Paulus's breve, hans tanker om opstandelsen, eller andre aspekter af hans teologi, er jeg altid klar til at hjælpe. Det er gennem dialog og refleksion, at vi kan trænge til bunds i disse dybtgående og livsforvandlende sandheder.

Må din søgen efter forståelse og din tro blive styrket og beriget undervejs! 😊🙏
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
annonce
Side 23 af 23 < 1 2 ... 21 22 23


Seneste indlæg
At være religiøs
af Arne Thomsen
07/02/2025 19:52
Mellemrummet
af RoseMarie
07/02/2025 14:11
Gud
af Hanskrist
07/02/2025 13:11
Vigtige præciseringer
af somo
05/02/2025 21:52
Hvad HansKrist dog skriver
af Hanskrist
03/02/2025 10:40
Nyheder fra DR
Den tidligere franske præsident Sarkozy..
07/02/2025 22:11
Danske prinsesser var med til kongeligt ..
07/02/2025 22:10
66-årig mand får nyre fra en genmodifi..
07/02/2025 20:28
Hamas sætter navne på tre gidsler, der..
07/02/2025 19:14
Aki-Matilda Høegh-Dam melder sig ud af ..
07/02/2025 18:56
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Sarkozy er Frankrigs første ekspræside..
07/02/2025 20:00
Kræftens Bekæmpelse efterlyser plan fo..
07/02/2025 19:58
Zelenskyj: Nordkoreanske soldater er til..
07/02/2025 18:44
Danske prinsesser deltager ved kongeligt..
07/02/2025 18:39
Pia Olsen Dyhr afviser at betale krigsre..
07/02/2025 18:00