annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 19221247
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2603561
Åndelig Føde 2339990
Et andet syn 2145614
Så er der linet op... 1790987
Galleri
Heart Brain problematikker
Hvem er online?
0 registrerede 402 gæster og 183 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 21 af 21 < 1 2 ... 19 20 21
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#44661 - 09/10/2024 13:25 Re: Hvad er JESUS KRISTUS kendt for? [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7494
Sted: Sydsjælland
Hanskrist.
Alle disse anklager, du kommer med, mod Tikka, kender jeg ikke noget til. Jeg har ikke set dem her på Trosfrihed.dk, og den slags hører - efter min mening - bestemt ikke hjemme her, hvor grundidéen - efter min mening - er at inspirere hinanden - ikke at bekæmpe hinanden.

Kan man ikke tåle andre åndelige indstillinger end ens egen, da er debatten jo på forhånd dødsdømt.

Arne heart
Top Svar Citer
#44662 - 09/10/2024 13:41 Re: Hvad er JESUS KRISTUS kendt for? [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3934
Sted: Nørresundby
hov hov nu er det ikke mig der anklager men Tikka

jeg beskriver blot de anklager hun retter imod mig og iøvrigt også dig Arne, for ej heller du er den du giver dig ud for ifølge Tikka.


Hvis man skal inspirere hinanden, så skal man jo læse hvad hinanden skriver, hvad er det principielle, hvilke pointer og argumentationer er oppe at vende, hvad er det essentielle i et indlæg.

Og det forholder du dig altså ikke til Arne.


_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#44663 - 09/10/2024 14:49 Re: Hvad er JESUS KRISTUS kendt for? [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7494
Sted: Sydsjælland
Hanskrist, du skriver:
Citat:
Og det forholder du dig altså ikke til Arne.
Så nu anklager du også mig.
Og hvad fører dét mon til?
Arne heart
Top Svar Citer
#44664 - 09/10/2024 15:47 Re: Hvad er JESUS KRISTUS kendt for? [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3934
Sted: Nørresundby
Citat:
Tikka:

Det handler om ord – og tanker er ord.

Det er ordet /sproget der skaber vores fælles og egen virkelighed, og oplevelsen af begge er vor egen.


havde Kræn-p og Anne ALH eller andre der virkelig læser hvad er det principielle i et indlæg, ville de hurtigt opdage at hvad HansKrist opponerer imod er at ovenfor anførte dogmatiske påstand af Tikka ikke holder, hverken for Paulus eller Jesus vedkommende og kristendommens vedkommende eller for Tikka's vedkommende eller nogle af os andres vedkommende.

det er korrekt at Bibelfundamentalister order sig frem til kristendommen - order eller læser sig frem til kristendommen, men det gjorde hverken Jesus eller Paulus (men det hævder Tikka).

Fordi de henviser til Skrifterne eller ligefrem indimellem skriver ifølge skrifterne er hun blevet 100% overbevist om at hun har en sag her.

-0-0-0-

jeg svarede på et indlæg hvor man kan se at det er HansKrist der er åben nysgerrig og videnskabelig (og udogmatisk) interesseret i at forstå det med virkeligheden,,,

men så kommer Tikka's Dogmatiske Sandheds Bombe og ødelægger enhver chance for at samtalen kan være åben overfor dette at forstå virkeligheden, den virkelighed der er knyttet til menneskets eksistens, at vi opretholder livet, ikke blive syge og ikke sulter og fryser.

jeg hævder at både Jesus og Paulus og de kristne er centreret og groundet har jordforbindelse til den eksistentielle virkelighed vi frister og ikke lever oppe i hovedet og på ingen måder er underkastet følgende:


Citat:
Tikka:

Det handler om ord – og tanker er ord.

Det er ordet /sproget der skaber vores fælles og egen virkelighed, og oplevelsen af begge er vor egen.


nej det handler ikke om ord, men om vores eksistens, vores eksistentielle virkelighed, som er det primære for Jesus og Paulus og ja kristendommen.

Jesus og Paulus og de kristne lever ikke oppe i hovedet, men med hinanden hvor de hjælper hinanden med at få et godt liv under de svære eksistentielle økonomiske materielle og politiske undertrykkende magtstrukturer de lever under (skrifterne kan de se som religiøse politiske optimistiske utopier om en bedre historisk skæbne for det jødiske folk fx). Det var en svær tid, nok noget sværere end den opvækst vi har haft.

Ord kan ikke skabe virkelighed, men ord og sprog og skriftsprog altså skrifter kan være teoretiske bud på hvordan det er med den vores (og ja et folks) eksistentielle virkelighed vi frister mellem fødsel og død.

Det primære omkring virkeligheden er at vi eksisterer og lever i verden og her skal have ly og varme tag over hovedet og føde på bordet mm.

Virkeligheden er sgu bestemt af vores omgivelser, at vi her skal kunne opretholde vores liv, overleve på fornuftig vis.

Virkeligheden er ikke bevidsthed, at vi flytter op i hovedet, og måske som Tikka flytter ind i Bibelen. At bo inde i et bibelkonkordantisk mentalt forestillingsunivers skabte siger Tikka en virkelig virkelighed som hun nød i en længere periode men så opdagede var hjernespind, hvilket det jo også er, men gåden er at Tikka ikke fra starten var klar over dette. Hvad var årsagen til at hun lod sig fordærve i samvær med bibelfundamentalister (1)*, var der noget kærlighed måske, at hun gerne ville tækkes lederen? Ihvertfald for ordblinde naturvidenskabelige orienterede mig, er det en gåde at mennesker kan finde på at gøre sådan med sig selv.

(1)*:

og hvad er årsagen til at Tikka stadig hævder at kristendommen er bibelfundamentalisternes hjernespinds virkelighed og hun også vil have Paulus og Jesus og alle kristne puttet herind, at dette er hvad det vil sige at være kristen???

Selv vil hun ikke vide af det, men kristne skal tvinges ind i den samme bibelfundamentalistiske hjernespinds virkelighed hun selv gennemskuede ikke holdt vand.

Det er her vi har en vild sindsoprivende debat. Og det er meget interessant med disse bibelfundamentalister og hvor de lige kommer fra, de første 1800 år af kristendommen var der ingenting der sagde at Bibelen var sandheden.



uden engagement og indsats kommer der ingen inspiration,,, det er når vi engagerer os og gør en indsats at der måske opstår inspiration


lad os sige, at alle os der igennem årene har drøftet de
religiøse åndelige spørgsmål, alle (minus HansKrist) har troet det er noget der foregår i hovedet på folk, i bevidstheden,,

new age tror det fx og Tikka er meget new age optaget,

måske er HansKrist den eneste der som eksistentialist ved 100% at det religiøse spirituelle åndelige aldrig kan reduceres til noget med bevidstheden kun, men det har at gøre med vores liv og eksistens og biologi også socialbiologi

så er det da på tide vi får dette drøftet, op at vende med hinanden


meget skyldes jo moderne menneskers misforståelse tro, hvad tro er,, tro er at tro hvad der står i bibelen og så er man kristen hvis man render rundt med sådan en troet forestillingsverden,,, pyha til ingen nytte og hvorfor,,,

jeg har jo hundredvis af gange fortalt højt og tydeligt at det ikke er sådan at I må opfatte TRO og TROEN i en Ny Testamentlig paulinsk sammenhæng

det må forstås eksistentialistisk
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
annonce
Side 21 af 21 < 1 2 ... 19 20 21


Seneste indlæg
Gud
af Hanskrist
15/10/2024 23:50
Vigtige præciseringer
af somo
15/10/2024 10:09
Hvad er JESUS KRISTUS kendt for?
af Hanskrist
09/10/2024 15:47
Hvad HansKrist dog skriver
af Hanskrist
08/10/2024 11:42
Det bedste ved kristendommen
af Hanskrist
25/09/2024 00:18
Nyheder fra DR
Guvernør beordrer evakuering af byen Ku..
16/10/2024 01:39
Mindst 18 såret i brand på oliedepot i..
15/10/2024 23:57
Axelsen stormer videre i Odense
15/10/2024 20:50
Mand løsladt i sag om mulige ulovlige k..
15/10/2024 20:24
EU inviterer Zelenskyj til topmøde
15/10/2024 20:22
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Skole på Vestsjælland er brudt i brand
15/10/2024 23:23
Afghanske tv-kanaler stopper med at vise..
15/10/2024 22:54
Fogh fortryder manglende opfyldelse af N..
15/10/2024 22:35
Minister: International interesse for da..
15/10/2024 20:58
Meldinger om nordkoreanske soldater i Ru..
15/10/2024 20:39