annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 19043449
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2594247
Åndelig Føde 2318180
Et andet syn 2140333
Så er der linet op... 1776109
Galleri
Et nyt liv
Hvem er online?
1 registreret Hanskrist 52 gæster og 171 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 9 af 11 < 1 2 ... 7 8 9 10 11 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#44642 - 07/10/2024 14:04 Re: Gud [Re: Hanskrist]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 2060
Citat:
Så man skal ikke tage udgangspunkt i skrifterne, men i vores eksistens og virkeligheden

Da det er et skriftsted jeg forholder mig til, må jeg nødvendigvis tage udgangspunkt i dette.

Arne:
Citat:
For således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn, for at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv.

Johannesevangeliets kapitel 3, vers 16.
Citat:
Han når lige at nævne "verden" inden han alene omtaler os mennesker.
Jeg får den tanke, at det kunne være Johannes, der ikke får det hele med - bogstavelig talt indskrænker "verden" til "enhver, som tror på ham".


… I øvrigt syntes jeg det er lidt ,,sjovt,, at bruge vendingen, som jeg har lært af Paulus: I følge skrifterne

Som om det garanterer noget som helst andet end, at det af én eller anden er nedskrevet ... men ikke sådan Paulus brugte det.

Han brugte det til at ,,bakke,, eget udsagn han var i gang med op, selv om det ikke altid lyder som om han selv troede på det smiler - men det gjorde de jøde kristne, og hedninge kristne kendte nok ikke Skrifterne.

.


Top Svar Citer
#44643 - 07/10/2024 14:26 Re: Gud [Re: Tikka]
Hanskrist Online   content
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3918
Sted: Nørresundby
Citat:
… I øvrigt syntes jeg det er lidt ,,sjovt,, at bruge vendingen, som jeg har lært af Paulus: I følge skrifterne – Som om det garanterer noget som helst andet end, at det af én eller anden er nedskrevet.



det betyder at de erfaringer vi gør os i virkeligheden, i vores eksistens og vores måske vanskelige udfordrende liv og adfærd for at klare os, at de erfaringer vi her har med Gud Ånden/Helligånden -- at disse Spirituelle Erfaringer får skrifterne til at lyse op, kaster et forklarelsens lys på skrifterne,,,

mine erfaringer med mit ansigt - face to face kommunikation i sociale sammenhænge i mit liv, er suveræne,,,, og de er primære,,, sekundært og afledt er at Stephen Porges med sin teori om vores Autonome Nervesystem, "Den polyvagale teori" har fået øje på hvad det er der foregår socialt når mennesker kommunikerer face to face.

Du misbruger skrifterne (du afslører aldrig nogen forståelse det du snakker om),,, dermed er det dig der misbruger skrifterne,, og det gør du fordi du ikke kan slippe den bibelfundamentalisme du engang blev oplært i, og som du uløseligt forbinder kristendommen med, det kristne trosliv og dets spiritualitet med, hvorfor du også erklærer dig selv værende ikke kristen og du hævder at det hele er hjernespind,,,

du har ret i at bibelfundamentalisme er hjernespind,,


Citat:
Midt i det 19. århundrede, hvor Kirken mistede terræn til rationalismen og videnskaben, erklærede katolikkerne paven for "ufejlbarlig", og de evangeliske protestanter erklærede tilsvarende Bibelen for "ufejlbarlig" på trods af at vi havde klaret os fint i 1800 år uden en sådan lære (bibelfundamentalisme). Faktisk ville de fleste tidligere kristne have set den slags erklæringer som et udtryk for afgudsdyrkelse. Richard Rohr "Den Universelle Kristus".



Citat:
Tikka:


Som om det garanterer noget som helst andet end, at det af én eller anden er nedskrevet ... men ikke sådan Paulus brugte det.

Han brugte det til at ,,bakke,, eget udsagn han var i gang med op, selv om det ikke altid lyder som om han selv troede på det smiler - men det gjorde de jøde kristne, og hedninge kristne kendte nok ikke Skrifterne.


vrøvl,,, læs 1 Kor 2 og 2 Kor 3,,, og du vil erkende at du ikke har forstået Paulus's skriftsyn

spørgsmålet er for Paulus om Skrifterne giver mening, ud fra Begivenheden Kristus, den Gud Helligåndens Ny Væren og Virke/Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus der grundlagde de kristne samfund,,,


-0-0-0-

"Han brugte det til at ,,bakke,, eget udsagn han var i gang med op"

JEPS

det gør alle normale mennesker,,

også når jeg forklarer mine venner og bekendte om vores ansigt og face to face kommunikation, så bruger jeg Stephen Porges "The Polyvagale Theory" til at bakke mine påstande og udsagn op som et "brain face heart" system,

dette er ganske naturligt
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#44644 - 07/10/2024 14:36 Re: Gud [Re: Hanskrist]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 2060
Hvorfor jeg siger, jeg ikke er kristen, er af den grund, jeg som Paulus mener, opstandelsen er troens grundlag ...

... men den tror jeg ikke på, hvad jeg nok ikke er ene om, og for nogle kristne ok. - Altså man kan være kristen uden at tro på opstandelsen

Mange måder at forstå sig som kristen, som jeg faktisk identificerer mig med i kraft af min opvækst med kristen påvirkning i hjem, skole og samfund.

I øvrigt er jeg døbt og derved et Guds barn
engel

.
Top Svar Citer
#44645 - 07/10/2024 14:45 Re: Gud [Re: Tikka]
Hanskrist Online   content
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3918
Sted: Nørresundby
Citat:
Tikka:

Hvorfor jeg siger, jeg ikke er kristen, er af den grund, jeg som Paulus mener, opstandelsen er troens grundlag ...

... men den tror jeg ikke på, hvad jeg nok ikke er ene om,


du forstår jo ikke opstandelsen

hvorfor læser du ikke mine indlæg?????

jeg har læst dig i årevis, og aldrig nogensinde afslører du en forståelse det du læser, du læser bogstaveligt og overtroisk, og fx ser du ikke at Paulus har flere diskurser om fx opstandelsen,,, iøvrigt er dette en kendt sag fra Kristeligt Dagblad, at det er hvad vi finder hos Paulus, Kristian Leth sagde det jo også forleden
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#44646 - 07/10/2024 14:48 Re: Gud [Re: Hanskrist]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 2060
Citat:
spørgsmålet er for Paulus om Skrifterne giver mening, ud fra Begivenheden Kristus, den Gud Helligåndens Ny Væren og Virke/Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus der grundlagde de kristne samfund,,,


Begivenheden Kristus havde han fået overleveret.

Han kendte ikke og havde ej heller mødt Jesus, som andre siden som han ej heller har.

Overlevering og tekster, og så ja så er der den der helligånd - Hjælperen - Guds Talsmand som bestyrker og vidner om Kristus opstandelse og tilstedeværelse i vort liv. --- Kan jo enhver påstå.


.

Top Svar Citer
annonce
Side 9 af 11 < 1 2 ... 7 8 9 10 11 >


Seneste indlæg
Gud
af Hanskrist
08/10/2024 12:06
Hvad HansKrist dog skriver
af Hanskrist
08/10/2024 11:42
Vigtige præciseringer
af somo
06/10/2024 14:01
Det bedste ved kristendommen
af Hanskrist
25/09/2024 00:18
Spørgsmål
af Arne Thomsen
21/09/2024 21:27
Nyheder fra DR
Mere end 1.000 er evakueret efter angreb..
08/10/2024 13:36
Osama bin Ladens søn er blevet udvist F..
08/10/2024 13:35
To forskere får Nobelprisen i fysik - d..
08/10/2024 13:33
Brøndby ophæver samarbejdet med fodbol..
08/10/2024 13:01
Udenrigsministeriet til danskere i Liban..
08/10/2024 12:53
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Hizbollah sender raketter mod israelsk b..
08/10/2024 11:47
Advokat: Landsret giver stor rabat for t..
08/10/2024 11:45
Interpol vil finde 46 døde kvinders nav..
08/10/2024 11:30
Landsby venter endnu på nødhjælp før..
08/10/2024 11:30
Frankrig udviser Osama bin Ladens kunstn..
08/10/2024 11:05