annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 18826500
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2582509
Åndelig Føde 2263990
Et andet syn 2129280
Så er der linet op... 1744785
Galleri
at rejse er at leve
Hvem er online?
2 registrerede Arne Thomsen ,(1 usynlig), 303 gæster og 194 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 5 af 6 < 1 2 3 4 5 6 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#44615 - 25/09/2024 21:59 Re: Gud [Re: Tikka]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7474
Sted: Sydsjælland
Ok Tikka.
Forstår, at du ikke er med på idéen, at kristendom måske kunne være større end, hvad der er overleveret til os nutids mennesker - og så skal jeg naturligvis ikke genere dig mere med dét.

Men jeg kan - for mit vedkommende - ikke slippe, hvad jeg, som nærmest ateist, for adskillige årtier siden oplevede i mødet med Kristus gennem en Ikon.
Helt kort kan jeg sige, at det var dyb, alvorlig og kærlig indsigt - også i mig - helt ned til bunden i mit hjerte.
Det var så mig - og jeg fornemmer at det samme gælder hele verden - alt værende.

Og så er alt andet i kristendommen egentlig mindre væsentligt - for mig.

Så når du skriver:
Citat:
Troen kommer af det som høres og opleves.
så er jeg da enig - især i det sidste: Opleves smiler

Og brug af skrift - eller ikke - er nok kun en bagatel.

Og så skal jeg ikke plage dig mere med denne snak blinker

Arne heart
Top Svar Citer
#44616 - 25/09/2024 22:04 Re: Gud [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 2053
Citat:
I dag er der stadig mennesker, der har Jesus Kristus oplevelser, og som skriver om det, men mig bekendt er der intet af det, der er blevet autoriseret som kristendom.
Er ikke klar over hvad du mener med:
Citat:
der har Jesus Kristus oplevelser, og som skriver om det, men mig bekendt er der intet af det, der er blevet autoriseret som kristendom.
... men jeg har fundet et skriftsted:

Citat:
Elsker I mig, så hold mine bud; og jeg vil bede Faderen, og han vil give jer en anden talsmand, som skal være hos jer til evig tid: sandhedens ånd, som verden ikke kan tage imod, fordi den hverken ser eller kender den. I kender den, for den bliver hos jer og skal være i jer. Jeg vil ikke efterlade jer faderløse; jeg kommer til jer. Endnu en kort tid, og verden ser mig ikke længere, men I ser mig, for jeg lever, og I skal leve. Den dag skal I erkende, at jeg er i min fader, og I er i mig og jeg i jer. Den, der har mine bud og holder dem, han er den, der elsker mig; og den, der elsker mig, skal elskes af min fader; også jeg skal elske ham og give mig til kende for ham.«
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/Joh/14

.
Top Svar Citer
#44617 - 25/09/2024 22:19 Re: Gud [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 2053
Citat:
Forstår, at du ikke er med på idéen, at kristendom måske kunne være større end, hvad der er overleveret til os nutids mennesker -


Forstår ikke du bruger ordet større, men du må gerne forklare!

... men der er mange forskellige måder, at forstå det der med kristendommen på, og der er jo også en mængde kristne trosretninger.

Citat:
Kristendom er den største af verdens religioner med omkring 2,1 milliarder tilhængere,[5] og er udbredt i de fleste lande i verden med flere end 20.000 retninger.
https://da.wikipedia.org/wiki/Kristendom

.

Top Svar Citer
#44618 - 26/09/2024 00:53 Re: Gud [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3905
Sted: Nørresundby
Citat:
Arne:


Hej Tikka.
Når jeg tænker på Jesus i forhold til dengang for et par tusind år siden og tillige i forhold til i dag, så har vi jo kun, hvad nogle mennesker magtede at opfatte, tænke over og nedskrive dengang, og som sidenhen er blevet samlet i Det Nye Testamente.
Budskabet er jo bgrænset af, hvor meget disse skribenter magtede at opfatte - for Jesus skrev jo ikke noget selv - ja, vi ved jo end ikke om Jesus var i stand til at skrive.

I dag er der stadig mennesker, der har Jesus Kristus oplevelser, og som skriver om det, men mig bekendt er der intet af det, der er blevet autoriseret som kristendom.

Det rejser jo egentlig spørgsmålet, om kristendom i virkeligheden er meget større end, hvad vi har fået overleveret

Mvh Arne



"Idag er der stadig mennesker, der har Jesus Kristus oplevelser"

Ja selvfølgelig ellers er Jesus Kristus jo ikke opstanden - den samme til alle tider.

Den virkelighed med Gud Jesus Kristus bærer ind i verden er ustoppeligt - det vil altså sige, at til alle tider og alle steder vil mennesker kunne erfare at møde Gud i Jesus Kristus, hvor Gud er kommet os nær som virkelighed. Eksistensforvandlende ny virkelighed, som de nye skabninger vi er i Kristus.

Kristendommen bygger på at i Jesus Kristus møder vi Gud, er Gud kommet os nær som virkelighed, eksistensforvandlende ny virkelighed.

Dette er en Helligåndens Åbenbarings Indsigt, erkendelse og erfaring og KRAFT (Åndelig Nyskabende Livgivende KRAFT og HEALING) og er altså ikke en oplevelse der stammer fra, har sin årsag i menneskets ånd og forestillingsevne, men har sin årsag i Gud og Guds Åbenbarings og Indsigts og levendegørende Ånd.

Hvad Gud har gjort for os i og ved Jesus Kristus - de nye skabninger vi er i Kristus - er en Helligåndens Åbenbarings Indsigt og erkendelse og daglig erfaring vi gør os i Kristus.

Man kan ikke sige der er noget der er større end i KRISTUS at møde Gud og have virkelighed med Gud. Ja i KRISTUS har vi hele guddomsfylden i kød og blod og legemet vores er et Helligt Tempel for HelligÅnden, Guds Ånd.

Selv om der er tusindvis af forskellige kristne Kirkelige retninger er alle enige om at i Jesus Kristus møder vi Gud, er Gud kommet os nær som virkelighed.

Gudstjenesten er netop at Gud i KRISTUS gennem HelligÅnden er blevet en dynamisk skabende nærværende eksistentiel virkelighed - eksistensforvandlende ny virkelighed.

Det er ikke vores ånds forestillinger - fx trosforestillinger og oplevelser der er tale om, men det er HelligÅndens Åbenbarings Indsigter - erkendelser og erfaringer.


Mennesket har 2 forskellige kilder til viden erfaring og erkendelse.

Læs 1 Kor 2.

Menneskets egen ånd beroende på vores naturlige sanser og Guds Ånd - Gud HelligÅndens Åbenbarings Indsigter og erkendelser og erfaringer.

Når vi som ung er i lære som murer er det gennem vores egen ånd og dets naturlige sanser vi gør os de nødvendige erkendelser og indsigter og erfaringer der fører til den viden der gør at vi bliver en dygtig murer der kan sit håndværk.

Hvad gør os så til kristne? Hvilken Ånd - jo nu beror det på Guds Ånd eller Gud HelligÅndens Åbenbarings Indsigter og erkendelser og erfaringer. Her Åbenbares hvem vi er i KRISTUS og hvem Gud er i KRISTUS - i SØNNEN - i Jesus Krustus.

Dette er evangeliet her som jeg vidner herom og som Nye Testamente vidner herom.

Om dette at høre evangeliet bliver til TRO eller Guds Skabende Ord afgøres af Helligånden. Vores ånd og dens forestillingsevne og utallige mange oplevelser - subjektive oplevelser - om tingene, evangeliet vi hører kan ikke skabe TRO - den Guddommelige Åndelige Virkelighed der er tale om - kun Gud HelligÅnden kan.

En sådan tillid har vi til Gud ved Kristus. Ikke at vi af os selv duer til at udtænke noget, som kom det fra os selv; at vi duer til noget, skyldes Gud, som også har gjort os duelige til at være tjenere for en ny pagt, ikke bogstavens, men Åndens; for bogstaven slår ihjel, men Ånden gør levende. 2 Kor 3


I er et Kristus-brev, der er blevet til ved vores tjeneste, ikke skrevet med blæk, men med den levende Guds ånd, ikke på tavler af sten, men i hjerter, på tavler af kød og blod.

En sådan tillid har vi til Gud ved Kristus. Ikke at vi af os selv duer til at udtænke noget, som kom det fra os selv; at vi duer til noget, skyldes Gud, som også har gjort os duelige til at være tjenere for en ny pagt, ikke bogstavens, men Åndens; for bogstaven slår ihjel, men Ånden gør levende.
2 Kor 3
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#44619 - 26/09/2024 16:12 Re: Gud [Re: Tikka]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7474
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.
I dine to sidste indlæg skriver du bl.a. at du ikke er klar over at der i nutiden er mennesker med Jesus Kristus oplevelser.
Jeg tænker her bl.a. på, at der er en dansk nulevende kvinde, der har udgivet en bog om, at hun har mødt Kristus. Det var vist i Spanien i en kirke (husker ikke detaljerne).

Og til dét at jeg skrev:
Citat:
Forstår, at du ikke er med på idéen, at kristendom måske kunne være større end, hvad der er overleveret til os nutids mennesker -
svarede du:
Citat:
Forstår ikke du bruger ordet større, men du må gerne forklare!
Mit svar:
For to tusind år siden opfattede vi vi mennesker alene himmel og jord samt, hvad der var på jorden - ikke mere end dét - og kristendommen fokuserede stort set alene på os mennesker.
Det er så her, jeg tænker på, om Kristus også kunne være Kristus for alt andet levede og ikke levende - men værende - på denne klode - og tillige i hele universet blinker

Mvh. Arne heart
Top Svar Citer
annonce
Side 5 af 6 < 1 2 3 4 5 6 >


Seneste indlæg
Gud
af Arne Thomsen
26/09/2024 22:28
Det bedste ved kristendommen
af Hanskrist
25/09/2024 00:18
Spørgsmål
af Arne Thomsen
21/09/2024 21:27
Er der en reformation på vej...
af Arne Thomsen
20/09/2024 23:06
Vigtige præciseringer
af somo
15/09/2024 10:08
Nyheder fra DR
FC Midtjylland og Brøndby brager sammen..
26/09/2024 22:29
Storsejr sender dansk landsholdsspiller ..
26/09/2024 21:56
Rifler, maskingevær og sprængstof væl..
26/09/2024 21:55
Biden lover fortsat støtte til Ukraine
26/09/2024 21:31
Tidligere redaktør skal i fængsel for ..
26/09/2024 21:11
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Midt i uvished lover Biden fortsat støt..
26/09/2024 19:36
Mand fandt våben og plastisk sprængsto..
26/09/2024 19:11
Myanmars militærregering kommer med uve..
26/09/2024 18:00
Er det sidste omgang med menighedsråden..
26/09/2024 18:00
Derfor skriver vi om det, andre sjælden..
26/09/2024 18:00