annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 18621510
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2571544
Åndelig Føde 2224534
Et andet syn 2120095
Så er der linet op... 1714354
Galleri
Et kig ud af vinduet i Rødhus
Hvem er online?
0 registrerede 73 gæster og 159 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 4 af 4 < 1 2 3 4
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#44518 - 05/09/2024 17:18 Re: Er man som kristen en Jesu discipel? [Re: Hanskrist]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3901
Sted: Nørresundby
Vi nedbryder tankebygninger og alt, som trodsigt rejser sig mod kundskaben om Gud Paulus 2 Kor 10,5.



Citat:
Lone Fatum er lektor i Det Nye Testamente ved Københavns Universitet og en kender, når det gælder den tidligste kristendom. Hun fortæller, at gnosticismen og kristendommen i de tidligste år efter Jesu død ikke var adskilte størrelser.

Både hos apostlen Paulus og evangelisten Johannes finder man tanker, der er tæt på gnosticismen. Paulus mener for eksempel, at han besidder en særlig gnosis - indsigt. Og Johannes beskriver Jesus som "ordet". Det ord har også med indsigt at gøre. Man kan forestille sig, at gnosticismen var en del af det brogede billede, som udgjorde kristendommen i begyndelsen. Først omkring år 90 kom Timoteus' og Titusbreve, der advarer kraftigt mod vranglære, siger hun.


Gnostikerne har også Paulus som deres store læremester og kan ligefrem finde på at kalde sig selv for "pauliner".

Vi har kun lært om en karikeret form for gnosticisme som er den Kirken tager voldsomt afstand fra i det andet århundrede. Som bestemt ikke ligner den gnostiske kristologiske paulinske teologi vi er fortrolige med hos Paulus.

Paulus har fx ikke at vi skal tage afstand fra det legemlige og Guds Skaberværk og ja Gud Skaberen. Paulus holder også på at Jesus har levet som et menneske som vi andre. Og Paulus diskurs om kødet og Ånden betyder ikke en afvisning af vores kødelige/legemlige natur da vi har hele guddomsfylden i kød og blod i Kristus. Kødet som sådan er der ikke noget galt med (det er Loven der gør os kødeligsindede), det er når vi er kødeligsindede at det går galt. Kødet skal ikke gøre oprør og blive egenrådig. Fordi når dette sker kan mennesket ikke rumme sjæl og Ånd. Og ja hos Paulus finder vi ikke en forløsning fra det legemlige men en forløsning af det legemlige, fx gennem at vi bliver raske igen og får vores legemlige behov naturligt tilfredsstillet gennem at spise og drikke, hvor vi dog ikke skal frådse hvilket moderne medicinsk videnskab ved alt om også er det rigtige for vores sundheds skyld.


Nå hvorom alt er så gælder at "Den Kristologiske Pneuma eller Åndens Teologi" hos Paulus er gnostisk på en sjælden smuk måde, på en uhyre stærk overbevisende kraftfuld entydig måde - svært at tage fejl af, komme udenom, så utvetydigt tydeligt som Paulus redegør for det i sine breve. At Kirken har overset og overser den dag i dag det forhold er rystende, men det skyldes at vi kun kender den karikerede udskældte gnosticisme som Kirken især med Irenæus gjorde op med som et kætteri, vranglære. Og uden tvivl er det ikke en fair beskrivelse gnosticismen vi her er blevet præsenteret for. Kirken og Kirkens folk blev modbydelige når der var noget de betragtede som vranglære.

Men lad os vende os imod den sunde urkristne paulinske Kristologiske Pneuma eller Åndens Gnostiske Teologi:


Vi nedbryder tankebygninger og alt, som trodsigt rejser sig mod kundskaben om Gud Paulus 2 Kor 10,5.

Her siger Paulus rent faktisk at han og de første kristne nedbryder tankebygninger der ikke vil anerkende den GNOSIS eller INDSIGTS åbenbaring af Kristus Hemmeligheden eller Guds Hemmelighed Kristus - der er en følge af det Guds Nådesværk vi er i Kristus gennem Helligånden.

Ja kundskaben om Gud som findes i Kristus skal fremmes.



Citat:
Derfor har vi heller ikke, siden den dag vi hørte om det, holdt op med at bede for jer. Vi beder om, at I med al visdom og åndelig indsigt må få fuld kundskab om Guds vilje, så I kan leve, som Herren vil det, på alle måder ham til behag, og bære frugt med alle gode gerninger, vokse i kundskab om Gud og styrkes med al kraft ved hans herlige magt til al udholdenhed og tålmodighed. Kol 1, 9-11.


fuldt ud at forkynde Guds ord, den hemmelighed, som har været skjult for alle tider og slægter, men som nu er blevet åbenbaret for hans hellige; for dem ville Gud kundgøre, hvor rig på herlighed for hedningerne denne hemmelighed er: Kristus i jer, herlighedens håb. Ham forkynder vi, og vi formaner enhver og belærer enhver med al visdom for at føre ethvert menneske frem som fuldkomment i Kristus. Det er det, jeg slider og strider for med hans kraft, der virker mægtigt i mig. Kol 1, 26-29.

for at de skal trøstes i deres hjerte og knyttes sammen i kærlighed og nå til den fulde rigdom på vished og indsigt, nå til erkendelse af Guds hemmelighed, Kristus, i hvem alle visdommens og kundskabens skatte er skjult. Kol2, 2-3.

Lyv ikke for hinanden, for I har aflagt det gamle menneske med dets gerninger og iført jer det nye, som fornyes i sin skabers billede til at have erkendelse. Kol 3, 10.

Den gav han os i rigt mål med al visdom og indsigt ved at lade os kende sin viljes hemmelighed. Ef 1, 8.


Jeg beder om, at vor Herre Jesu Kristi Gud, herlighedens fader, vil give jer visdoms og åbenbarings ånd til at erkende ham, med jeres hjertes øjne oplyst, så I forstår, til hvilket håb han kaldte jer, hvor rig på herlighed hans arv til de hellige er, og hvor overvældende stor hans magt er hos os, der tror i kraft af hans mægtige styrke. Ef 1, 17.

for i de kommende tidsaldre at vise sin overstrømmende rige nåde og sin godhed mod os i Kristus Jesus. Ef 2, 7.

For gennem ham har både vi og I i én ånd adgang til Faderen. Ef 2, 18.

indtil vi alle når frem til enheden i troen og i erkendelsen af Guds søn, til at være et fuldvoksent menneske, en vækst, som kan rumme Kristi fylde. Ef 4, 13.

Det siger jeg da og vidner om i Herren: Lev ikke længere som hedningerne, tomme i deres tanker, formørkede i sindet og fremmede for livet i Gud i deres uvidenhed og deres hjertes forhærdelse. Ef 4, 17.

Heller ikke skamløshed og tåbelig snak eller overfladisk vid; det passer sig ikke. Ef 5, 4.

Se derfor til, hvordan I lever, ikke som uvise, men som vise. Ef 5, 15.

Efeserbrevet hele kapitel 3:

Derfor bøjer jeg mine knæ, jeg, Paulus, Kristi Jesu fange for jer hedningers skyld – så sandt I har hørt om det hverv, Gud af sin nåde har givet mig med henblik på jer: Ved en åbenbaring er hemmeligheden gjort kendt for mig, sådan som jeg kort skrev om det før. Når I læser det, kan I se, at jeg har fået indsigt i Kristus-hemmeligheden. I tidligere slægtled blev den ikke gjort kendt for menneskenes børn, sådan som den nu er blevet åbenbaret for hans hellige apostle og profeter ved Ånden: At hedningerne er medarvinger og medindlemmede i legemet og har medandel i forjættelsen i Kristus Jesus i kraft af det evangelium, som jeg blev tjener for ved Guds nådegave, der blev skænket mig ved hans kraft og styrke. Jeg, den ringeste af alle de hellige, fik den nåde at forkynde evangeliet om Kristi uransagelige rigdom for hedningerne og at oplyse alle om, hvad frelsesplanen er med den hemmelighed, som fra evighed af lå skjult i Gud, alle tings skaber, så at Guds visdom i al sin mangfoldighed nu gennem kirken kan blive gjort kendt for myndigheder og magter i himmelrummet efter hans beslutning fra evige tider, som han gennemførte ved Kristus Jesus, vor Herre. I ham og ved troen på ham har vi frimodighed og tillidsfuld adgang til Gud. Derfor beder jeg om, at I ikke taber modet over mine trængsler for jeres skyld. De er en ære for jer.

Bøn for menigheden om styrke og indsigt.

Derfor bøjer jeg mine knæ for Faderen, efter hvem hvert fædrenehus i himlene og på jorden har navn, og beder om, at han i sin herligheds rigdom med kraft vil give jer at styrkes i det indre menneske ved hans ånd, at Kristus ved troen må bo i jeres hjerter og I være rodfæstede og grundfæstede i kærlighed, så at I sammen med alle de hellige får styrke til at fatte, hvor stor bredden og længden og højden og dybden er, og til at kende Kristi kærlighed, som overgår al erkendelse, så I fyldes, til hele Guds fylde nås.

Ham, som formår med sin kraft, der virker i os, at gøre langt ud over alt, hvad vi beder om eller forstår, ham være ære i kirken og i Kristus Jesus i alle slægtled i evighedernes evighed! Amen.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#44525 - 10/09/2024 17:39 Re: Er man som kristen en Jesu discipel? [Re: Hanskrist]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3901
Sted: Nørresundby
Den gnostiske urkristendom så tydeligt så tydeligt hos Paulus.

Vi nedbryder tankebygninger og alt, som trodsigt rejser sig mod kundskaben om Gud. Paulus 2 Kor 10,5.



Eksempler herpå:

Per Mollerup - Kristen Meditation og Bøn:


Citat:
Tillid til Gud får os til at søge kontakt og fællesskab med Ham. Tro er først og fremmest tillid til Gud. Det er i forhold til Gud som i vore indbyrdes forhold. Tillid åbner for fællesskab, men mistro rejser mure. Tillid er en forudsætning for fællesskab både mellem mennesker indbyrdes og mellem os og Gud. Tilliden til Gud giver os lyst til at søge kontakt og fællesskab med Gud i bøn og meditation.

Men ligesom vi i længden ikke kan have tillid til andre mennesker uden at lære dem at kende, sådan kan vi heller ikke fastholde tilliden til Gud og uddybe den uden at lære ham bedre at kende. Tillidsfuld tro på Gud forudsætter og indeholder en erkendelse af, hvem Gud er, og hvad Han vil os.





Vi tror, at Gud ved sin Helligånd er nærværende i os midt i denne verden.

Derfor skal vi ikke vende verden ryggen, men søge klarhed over, hvordan Gud vil, at vi skal leve her, så vort liv med Gud og vort liv med hinanden og den materielle verden bliver en harmonisk helhed præget af Guds livgivende og tilgivende kærlighed.


Bibelens beretninger om menneskers erfaringer med Gud og Guds åbenbaring af sig selv gennem Jesus Kristus er mit åndelige landkort.,,,,

når jeg har fulgt Bibelens kort indtil da, så tør jeg godt uden frygt for at fare vild vandre videre ind i mystikkens land og åbne mig for de erfaringer af Helligåndens lys i vore hjerter og uformidlet personlig kontakt med Gud, vi kan gøre der.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#44533 - 12/09/2024 14:24 Re: Er man som kristen en Jesu discipel? [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3901
Sted: Nørresundby
Hej Arne,

kom til at tænke på dig da jeg læste følgende af Richard Rohr:

Vi har brug for at se på Jesus akkurat så længe, at vi kan se på verden med hans øjne. Verden har ikke længere tillid til kristne, der "elsker Jesus", men ikke elsker noget andet.

I Jesus Kristus får vi mulighed for at se med Guds nådige, dybe og alt-inkluderende syn på verden.

Når Kristus kalder sig "verdens lys" (Joh 8,12), beder han os ikke om kun at kigge på ham, men at kigge ud på livet med hans nådefulde øjne. Vi ser på ham, så vi kan se som ham, med den samme uendelige barmhjertighed som ham.


Mange kærlige hilsner HansKrist
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#44540 - 13/09/2024 22:02 Re: Er man som kristen en Jesu discipel? [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7452
Sted: Sydsjælland
Hej Hanskrist.
Om din udlægning af Johannes Evangeliet 8, 12:
Citat:
»Jeg er verdens lys. Den, der følger mig, skal aldrig vandre i mørket, men have livets lys.«
som du beskriver:
Citat:
Når Kristus kalder sig "verdens lys" (Joh 8,12), beder han os ikke om kun at kigge på ham, men at kigge ud på livet med hans nådefulde øjne. Vi ser på ham, så vi kan se som ham, med den samme uendelige barmhjertighed som ham.
er korrekt, skal jeg ikke gøre mig klog på, men det er netop sådan jeg opfatter Jesus Kristus - med tilføjelsen til nådige øjne: kærlige øjne smiler

Derimod kan jeg ikke tilslutte mig dine ord:
Citat:
I Jesus Kristus får vi mulighed for at se med Guds nådige, dybe og alt-inkluderende syn på verden.
Det er fordi, min opfattelse af det guddommelige ikke kan reduceres til noget fatteligt.

Men det ved vi jo begge, at vi er uenige om - og det er jo acceptabelt her på Trosfrihed.dk blinker

Arne heart
Top Svar Citer
#44554 - 14/09/2024 21:56 Re: Er man som kristen en Jesu discipel? [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Namaskaram engel heart engel heart engel heart engel

Hvad skal vi lære idag ler Hvem ved blinker Har du brug for en frelser...


Your friend forever

Krishna
Top Svar Citer
annonce
Side 4 af 4 < 1 2 3 4


Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
15/09/2024 10:08
Er man som kristen en Jesu discipel?
af Anonym
14/09/2024 21:56
,,Lad os tale om tro,,
af Hanskrist
14/09/2024 11:42
Kristen Mystik
af Hanskrist
12/09/2024 14:10
Det bedste ved kristendommen
af Hanskrist
11/09/2024 21:31
Nyheder fra DR
Mand død i arbejdsulykke - fik jernplad..
16/09/2024 19:47
Eksplosion i rørledning ved den amerika..
16/09/2024 19:16
Trump giver Harris og Bidens retorik sky..
16/09/2024 19:14
Nyvalgt præsident i Iran lover, at mora..
16/09/2024 19:12
Værftet, der byggede Titanic, er tæt p..
16/09/2024 19:12
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Kristeligt Dagblads kulturredaktør: Væ..
16/09/2024 17:30
Hvilken bog er din favorit? Vær med til..
16/09/2024 17:15
Palæstinas Plads i København nærmer s..
16/09/2024 17:03
Kristeligt Dagblad mener: Gør en forske..
16/09/2024 17:00
Gå til menighedsrådsvalg for klimaet, ..
16/09/2024 17:00