annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 18633408
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2572169
Åndelig Føde 2228958
Et andet syn 2121441
Så er der linet op... 1716870
Galleri
Et historisk fly, man helst vil glemme.
Hvem er online?
0 registrerede 48 gæster og 308 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#44542 - 13/09/2024 23:34 ,,Lad os tale om tro,,
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 2038
Jeg fandt dette på Bibelselskabets hjemmeside:


Citat:
Nyt fælleskirkeligt projekt skaber samtaler om tro

https://www.bibelselskabet.dk/nyt-faelleskirkeligt-projekt-skaber-samtaler-om-tro

,,Troen kommer af det, der høres,” står der i Bibelen. Men det er ofte i samtalen, at tingene falder på plads.

For nylig viste en undersøgelse fra Syddansk Universitet, at 80 % af danskerne føler et stærkt åndeligt behov. Det behov vil et nyt projekt, ”Lad os tale om tro”, møde, og Bibelselskabet er selvfølgelig med. For med en mission om at gøre Bibelen nærværende, ligger samtaler om tro i vores DNA.


Et projekt med samtalevideoer som man kan samtale om.

https://www.ladostaleomtro.dk/


https://www.ladostaleomtro.dk/#how-it-works


.

Top Svar Citer
#44546 - 14/09/2024 10:46 Re: ,,Lad os tale om tro,, [Re: Tikka]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 2038
Har kigget på 2 af videoerne.

Ved ikke rigtig hvad jeg skal sige, men de - eller andre - kunne måske være en mulighed ... en slags ,,starthjælp,, - inspiration til at samtale om egen og andres forhold til tro.

Gud er kærlighed siges der i én af videoerne, men er kærlighed gud?

... og så tales der om Fadervor som deres måde at bede på ... ? - Fri bøn er vel der hvor man er nærmest sigselv? ... og den man henvender sig til

Nå, men måske andre kan se hvordan ,,Lad os tale om tro,, kan bruges som udgangspunkt for evt. nye samtaler, selv om jeg ikke helt syntes, der er så meget ,,kød,, på det, jeg har set .... og er ej heller helt ,,vild,, med ,,deres,, menu forslag til samtale, men der er jo også tale om samtale, og ikke debat. Måske derfor.

God weekend smiler


.
Top Svar Citer
#44547 - 14/09/2024 11:42 Re: ,,Lad os tale om tro,, [Re: Tikka]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3901
Sted: Nørresundby
TRO i en Ny Testamentlig kristen sammenhæng.

Er en omvendelse

Vi har masser af eksempler i Nye Testamente på mennesker der kommer til TRO - TRO på at vi i Jesus Kristus møder Gud ved hvem Guds Riget bryder igennem.

TRO og TROEN er ikke en mental forestilling at vi tror hvad vi hører (det er ikke vores ånds værk (et produkt af vores ånd, sind) selv om vores ånd er tilstede eller ikke er sat ud af funktion), TROEN skænkes os af Gud, Guds Ånd, Helligånden.

Så evangeliet og Paulus Breve og at møde Apostlenes kerygmatiske forkyndelse evangeliet, kan blive, for et menneske i en bestemt situation, gennem Helligåndens virke, til Guds Ord der rammer os (høres) og skaber TROEN - at i Jesus Kristus er Gud kommet os nær som konkret nærværende virkelighed gennem Helligånden. Altså Kristus er i os og med os.

Ransag jer selv, om I er i TROEN! Prøv jer selv! Ved I ikke, at Jesus Kristus er i jer? 2 Kor 13, 5.

Den Guds Ånd og virkelighed med Gud (og begyndende Guds Riges frembrud) der lokalt knyttes til Jesus jordiske person og altså er på spil i forhold til de mennesker Jesus taler til og virker iblandt mens han lever, bliver til en Ny Guds Skabelse der hvor Kristus opstår, og hvor nu alle i kraft af at Gud har bekræftet og oprejst Jesus Kristus til Herre, møde Jesus Kristus, som fx Paulus gjorde på vej til Damaskus. Hvis opstandelsesbegivenheden Kristus ikke var sket ville kristendommen aldrig have set dagens lys. Jesus ville være blevet glemt.

Fx ville jeg og milliarder af andre mennesker ikke kunne møde Gud i Jesus Kristus. Vi ville ikke kunne være i Kristus (have Gud som nærværende virkelighed gennem Helligånden) og her være velsignet med Helligånden og dens Frugter og Gaver og Herliggjort og oprejst af Gud til evigt liv i og med Kristus ved og i hvem Guds Rige bryder igennem.

TROEN er ikke at Gud laver et nummer ude foran øjnene på mennesker, hvor Jesus dør og opstår, nej TROEN er at vi møder Gud i opstandne Jesus Kristus som vi nu er i fællesskab og virkelighed med som de Nye Skabninger vi er i Kristus i kraft af Gud.

I opstandelsesbegivenheden Kristus får Gud fat i os mennesker, gennem at Kristus nu gennem Helligånden for os er stadfæstet som allerstedsnærværende og allertidersnærværende virkelighed, hvor vi til enhver tid kan møde Gud som Jesus Kristus Gud Fader.

Inkarnationen taler man om, og dette er ustoppeligt, derfor taler Paulus om opstandelsen som TROENS grundlag gennem Helligånden hvor vi stadig kan møde Gud i Kristus. "En Christo" - I KRISTUS - er det udtryk og nøglebegreb Paulus strukturer sit evangelium op omkring, skriver sine breve, og det er nævnt 164 gange skriver Richard Rohr (Albert Schweitzer siger ca 100 gange, men han tager os kun de 7 ægte Paulus breve med og de to der skiftevis dømmes ude og inde af fagvidenskab, nemlig Efeserbrevet og Kolossenserbrevet).

Om mit ovenfor Kristus vidnesbyrd, at vi møder Gud i "Opstandelses -Begivenheden Kristus" afgøres af om Helligånden gør mine ord til Guds Ord for jer så I får den Åndelige forståelse af hvad jeg og Paulus og alle kristne taler om.


Læsevejledning:

først læser man med stor indlevelse og dernæst besinder man sig fra at kritisere bare fordi det samme kan siges med andre ord og formuleringer. Også jeg kunne have skrevet mit indlæg med andre ord og formuleringer (dog ville nøglebegreberne være de samme og indholdet). Altså man forholder sig til det egentlige og væsentlige i hvad jeg skriver eller Paulus og Richard Rohr.

Dernæst anerkender man sin meddebattør og viser at man har læst og forstået. Først derefter kan man komme ind på hvad det er man ikke forstår og hvor det er man er uenig.

Mange kærlige hilsner HansKrist.

PS:

De helt store debattører som Fl Vang, og Anne (AHL) og Kræn-p med flere andre, de nøjedes ikke med at anerkende hvad en anden debattør havde skrevet, de havde så meget overskud at de også roste en anden debattør, selv der hvor de ikke nødvendigvis var helt enige.

Hvis debatten igen skal blive go på Trosfrihed, så skal vi sætte tempoet ned og behandle hinandens indlæg med en vis respekt.

PPS:

stor tak til Arne for at smide Jan ABC's indlæg i papirkurven sålænge han "støjende propaganda spammer" os og nægter at samtale med os.

Det giver den ro Trosfrihed har brug for. Trosfrihed har været forstyrret af et par personer der ikke ville samtalen og debatten og som var uden koncentration, men bombarderede os med en forfærdelig kaotisk forvirret og støjende tankegang, som gør et ubehageligt indtryk på vores sind.


PPPS:

1):

korrekt disse 2 videoer er jo intet ved siden af de tankevækkende skriverier HansKrist har skrevet om TRO og TROEN - ja hos HansKrist er der kød og nerve og liv og Ånd

2):

jeg må spørge Tikka om hun kender og har læst nogle af HansKrist's indlæg om TRO???

Hver gang du holder pause virker du fuldstændig desorienteret når du vender tilbage, som om du lige er blevet født er dumpet ned fra månen og slet ikke har nogen hukommelse om hvad der faktisk foregår på Trosfrihed. Taber du hukommelsen når du holder pause??? Hvorfor forsvinder den røde tråd for dig???

Hvis Kræn-p eller Anne (AHL) eller Fl Vang, disse store debattører ville begynde at tale om TRO da ville de alle 3 påpege, at ingen har som HansKrist tematiseret og skrevet om hvad TRO betyder og dækker over.

Har du Tikka, ikke denne hukommelse og dette overblik over hvad der egentlig foregår på Trosfrihed?????




Citat:
[x] Hanskrist: TRO gives os, skænkes os, er en Gud Helligåndens Åbenbarings Gave -- læs Apostlenes Gerninger om TRO og hos Paulus om TRO

det er ikke menneskelige åndsforestillinger, men Helligåndens Ekstatiske Åbenbaringer af den Åndelige Virkelighed at vi har mødt Gud som nærværende virkelighed i Kristus
[x] Hanskrist: et menneske kan læse sig til tro men ikke til TRO eller TROEN som Nye Testamente, Paulus og Apostlenes Gerninger beskriver dette at komme til omvendelse og TRO
[x] Hanskrist: dette er en skelsættende dramatisk eksistentiel afgørende, livsafgørende omvendelses begivenhed i et menneskets liv,, som kun Helligånden nådigt kan skænke os
[x] Hanskrist: kun igennem Helligånden kan hvad vi hører, nemlig evangeliet om Gud i Kristus, blive til TRO
[x] Hanskrist: Paulus forklarer dette i 1 Kor 2,,, om at det er en Gud Helligåndens Åbenbarings Begivenhed,,, det er ikke vores ånd der åbenbarer Guds Hemmelighed Kristus, KristusVirkeligheden
[x] Hanskrist: læs for din egen skyld 1 Kor 2 indtil det begynder at dæmre for dig at der er forskel på vores ånd og Guds Ånd,,, Guds Ånd er karakteriseret ved at være Ekstatiske Inspiration og Intuitons Åbenbarings Erfaringer vi kan være heldige at modtage
[x] Hanskrist: vores ånd, er kendetegnet ved fornuftens omgang med hvad vi har adgang til via vores naturlige sanser og kan lege og eksperimentere med,,, blev aftensmaden ikke god eller vores brød ikke godt bagt, kan vi gøre det anderledes næste gang
[x] Hanskrist: vi mennesker har altså disse 2 kilder til viden og erkendelse,,, den vores ånd via vores naturlige sanser hjælper os med at få viden og forståelse og erfaring med,,, men også Guds Ånd der Åbenbarer for os de Åndelige sandheder og kræfter og virkeligheder der styrer og gælder vores liv
[x] Hanskrist: igen igen igen igen for gud hvilken gang, læs 1 Kor 2
[x] Hanskrist: Jungs psykologi er bygget op over de samme metafysiske erkendelses teoretiske overvejelser omkring vi menneskers 2 forskellige erkendelseskilder, den gennem vores ånd og fornuft og den gennem Guds Ånd, eller Ekstatisk Fornufts Ånds kilder til erkendelse og viden
[x] Hanskrist: alle mennesker ved med sig selv at de Åndelige kræfter og energier der gør at vi er i godt humør og lever i TRO og håb og Kærlighed, og er fyldt med entusiasme er af en Åndelig beskaffenhed
[x] Hanskrist: hvilken missions iver du HansKrist dog ikke udviser overfor ateisterne Arne og Tikka eller ihvertfald disse to der frasiger sig selv sort på hvidt at være kristne,,, men til trods deres afstandstagen,, så snakker og skriver du HansKrist til disse to som om der stadig skulle være håb for at de omvender sig og finder TROEN
[x] Hanskrist: ja i mine skriverier er jeg vist meget missionerende for det kristne TROsliv og dets SPIRITUALITET
[x] Hanskrist: som Kræn -p sagde, så tilhørte jeg rækken af mystikerne fra Paulus af der har levet ofte udenfor den gængse ortodokse eller almene anerkendte Kirke,,, fordi Paulus er død og har tabt kampen om Kirken, men altså lever videre hos de kristne mystikere i kristendommens 2000 år historie



Citat:
Den franske teolog André Gounelle definerer fides qua således: ”’Fides qua creditur’:

henviser til Guds aktive tilstedeværelse i mig, et nærvær, der griber mig, virker mig, forvandler mig, sætter mig i fællesskab med Gud.”


Paul Tillich, systematic theology

What is the source of faith? The only possible answer is: "God himself as Spiritual Presence. Every other answers would degrade faith into a belief, an intellectual act produced by will and emotion.


The worth "faith" cannot be applied to the Christ unless it is taken in its biblical meaning of a Spiritual reality in itself (det jeg betegner som Kristusvirkeligheden).

The faith of the Christ is the state of being grasped unambiguously by the Spiritual Presence.

Luther:

Tro er et guddommeligt værk i os, som forvandler og føder os på ny ud af Gud. Den døder den gamle Adam, og gør os af hjerte, sind, tanker og alle kræfter til helt andre mennesker.
Oh, troen er i sit væsen en så levende, skabende, virkende og mægtig ting, at det er umuligt, at den ikke uafladeligt gør godt. Den spørger heller ikke, om der er gode gerninger at gøre, men inden man når at spørge, har den gjort dem og er altid virksom. Citat slut (hentet fra luthers fortale til Romerbrevet)

Faith is further the 'mighty creative thing' in us and the strongest of affects, most closely akin to the Greek 'enthusiasm' It even takes over all the functions which all 'enthusiasts' from Paul onwards have ascribed to the 'the Spirit'; for it is 'faith' that transform us inwardly and brings us forth anew. Rudolf Otto i sin redegørelse for Luther.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
annonce


Seneste indlæg
Er der en reformation på vej...
af Arne Thomsen
17/09/2024 14:39
Vigtige præciseringer
af somo
15/09/2024 10:08
Er man som kristen en Jesu discipel?
af Anonym
14/09/2024 21:56
,,Lad os tale om tro,,
af Hanskrist
14/09/2024 11:42
Kristen Mystik
af Hanskrist
12/09/2024 14:10
Nyheder fra DR
FN-chef vil have undersøgelse af person..
18/09/2024 17:13
Danmarksdemokraterne ude af forhandlinge..
18/09/2024 16:50
Stor politiaktion efter skudepisode ved ..
18/09/2024 16:40
Meldinger om nye eksplosioner i Beirut
18/09/2024 16:37
Ung pygmæblåhval fanget under træmole..
18/09/2024 16:23
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Regeringen vil sikre udskrevne en omsorg..
18/09/2024 15:17
Nye eksplosioner i kommunikationsudstyr ..
18/09/2024 14:39
Politi leder efter muligt offer efter sk..
18/09/2024 14:37
32-årig mand får dom for overgreb på ..
18/09/2024 14:36
Hizbollah angriber Israel efter eksplosi..
18/09/2024 13:56