annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 18633408
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2572169
Åndelig Føde 2228958
Et andet syn 2121441
Så er der linet op... 1716870
Galleri
Et historisk fly, man helst vil glemme.
Hvem er online?
0 registrerede 48 gæster og 308 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 3 af 4 < 1 2 3 4 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#44511 - 03/09/2024 13:42 Re: Er man som kristen en Jesu discipel? [Re: Hanskrist]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3901
Sted: Nørresundby
Vi mennesker har det med at glemme nåden - frikendelsen og alt der er gratis

Som om vi hellere vil hengive os og dedikere os helhjertet for noget, et ubetinget anliggende for os af ultimativ betydning

Midt i vores religiøse iver af hengivelse (devotion) af os selv for noget vi anser som værende helligt og evigt gyldigt sandt (ihvertfald for os og vores eksistens) glemmer vi nåden og taknemmeligheden over (og påskønnelsen) alt der er os givet gratis

Hver dag burde vi derfor takke for alt der er givet os i forbindelse med at vi i det hele taget er i live - har fået livet og er i livet - den biologiske underfulde natur jorden huser, men som måske ingen andre planeter har - ihvertfald ikke lignende vores

Hver morgen burde vi bekræfte; i stor påskønnelse af jubel glæde og taknemmelighed den biologi vi både er en del af og som også er en del af os

At vi lever

At vi er i verden

Og at vi kan røre os, bevæge os

Måske vi kan klare os selv - sørge for os selv - holde hus - købe ind og lave mad og gå på arbejde

Er vi stadig i besiddelse af raskhed og rørighed og evnen til at strukturere dagen i de nødvendige gøremål - arbejde og aktiviteter - der gør vi er selvkørende - ja så skal vi huske at påskønne dette forhold - jeg vil mene er et HELLIGT forhold ved vores liv og eksistens

Sygdom og demens og depression og psykisk sygdom kan nemlig fratage os disse vores evner og vi bliver afhængige af andre, samfundet eller det offentlige

Nogle er heldige med at være omgivet af en stor familie der altid er parat til at give en hjælpende hånd, men i vores moderne storby samfund er der mange ensomme og isolerede eksistenser, der er rejst til en storby mange kilometer væk fra den familie og det sociale netværk der ellers ville kunne have været til stor hjælp

Det er sundt at have en opgave, et arbejde og nogle pligter at stå op til hver dag - og mennesket er naturligt fyldt med virkelyst og især vaner - det gode vaner vi igennem opdragelse og uddannelse har indøvet, nyder mennesker at udføre og de bliver bedre og bedre til at udføre disse gode vaner

Vi kender håndværkere der bliver sande mester til deres fag og vi må beundre disse nøjagtig lige så meget som sportsfolk og atleter til OL og VM (men det glemmer vi selv om de er samfundets rygrad - det er dem der holder vores samfund kørende)

Vi skal vælge gode vaner og indøve disse og så vil disse indøvede vaner vælger vores fremtid - give os en god fremtid, et godt liv, ja langt ind i alderdommen - hvor vi så kan blomstre og afblomstre og ja smide frø - der vil spire efter at vi er gået bort


Bemærkede I hvor hurtigt jeg glemte nåden - påskønnelsen og taknemmeligheden over alt der er blevet os gratis givet

Og af alle burde jeg som barn af Paulus jo aldrig glemme at kristendommen er nådens Gud - Gud der flyder over af Åndelige Gaver og Velsignelser i begivenheden Guds Kærlighed Kristus ind i verden ved mennesket Jesus

Gud der giver meget mere end vi beder om - overhovedet har tænkt på vi kunne ønske os
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#44513 - 03/09/2024 22:02 Re: Er man som kristen en Jesu discipel? [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7453
Sted: Sydsjælland
Hanskrist, jeg er meget enig med dig, når du skriver:
Citat:
Hver dag burde vi derfor takke for alt der er givet os i forbindelse med at vi i det hele taget er i live - har fået livet og er i livet - den biologiske underfulde natur jorden huser, men som måske ingen andre planeter har - ihvertfald ikke lignende vores
For mig fører dette "underfulde" - som du kalder det - til den kærlighed, jeg også mødte i Kristus Ikonen: Indsigt og omsorg heart - og så er der jo meget mer end rigeligt at tage fat på blinker
Arne smiler
Top Svar Citer
#44514 - 03/09/2024 23:56 Re: Er man som kristen en Jesu discipel? [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3901
Sted: Nørresundby
Hej Arne

Sjovt nok tænkte jeg det samme da jeg skrev det (nu er vi tæt på hvad Arne har fat i)



Og for nogle dage siden tænkte jeg at vi kunne betegne din kærlighed som værende ekstrovert rettet

Ekstrovert årvågen opvækket kærlighed og interesse

Åbenbart løber du ikke tør for interesse og kærlighed, som det for dig er helt naturligt at din kærlighed og interesse er ekstrovert (såvidt altså det giver mening at tale om ekstrovert (og introvert) i en guddommelig sammenhæng)

Du er blevet sådan rettet af Kristus - at din kærlighed og interesse er rettet ud mod verden

Du ser ud

Dine øjne er optaget og fanget af det derude som var de et kamera

Bertrand Russell hævder at dette er den ekstroverte sunde robuste indstilling at have i livet til verden - hvor verden får vores bevågenhed interesse og kærlighed nysgerrighed

som skulle forhindre og forebygge neurotisk mistrivsel som desværre mange mennesker havner i

Tilbage til din grundindstilling af udvidet horisont og kosmisk guddommelig kærlighed

Det må sige noget om din psykiske energi eller libido

Fx efter nattens søvn og du vågner, hvor hurtigt får du så igen fat i din religiøse ekstroverte grundindstilling?

Svigter den dig aldrig?

Mange kærlige hilsner HansKrist
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#44515 - 04/09/2024 14:12 Re: Er man som kristen en Jesu discipel? [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7453
Sted: Sydsjælland
Hej Hanskrist.
Jeg glæder mig over, at du her anerkender min indstilling til tilværelsen - sådan læser jeg det i hvert fald.
Du skriver om ekstrovert og introvert kærlighed - hvor jeg foretrækker at kalde det udadvendt og indadvendt kærlighed, fordi jeg tilstræber enkelhed og letlæselighed - og jeg er tiltrukket af dem begge.

Den udadvendte kærlighed udspringer fra den chokerende erkendelse, at verden (kloden og dens liv, universet, universerne?) ikke er en selvfølge, men tværtimod er et ufatteligt mirakel, og den udspringer tillige af den kærlighed, jeg oplevede og stadig oplever fra Kristus.

Den indadvendte kærlighed - altså til mig selv - er jo berettiget af, at jeg jo også er en lille bitte del af miraklet - og den er jo en del af min nedarvede selbopretholdelsesdrift - og begrænsede indsigt i mig selv.
Her beundrer jeg buddhismens fokus på at se indad - en evne jeg har dyrket alt for lidt.

Mere end dette føler jeg egentlig ikke behov for på det åndelige område, for jeg har jo konklusionen: Den spontant opståede og vedvarende kærlighed til alt værende, der indeholder: Interesse derfor, tilstræbende indsigt deri, mundende ud i omsorg.
Det giver mig følelsen af mening med mit liv.

Til dit spørgsmål om min livsindstilling aldrig svigter mig:
Jo da - især når jeg har personlige praktiske problemer - så kan de tage hele min opmærksomhed blinker

Mvh. Arne heart
Top Svar Citer
#44517 - 05/09/2024 10:22 Re: Er man som kristen en Jesu discipel? [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3901
Sted: Nørresundby
INTROVERT - det INTROVERTE og meget FEMININE hos Paulus. Og om GNOSIS. Læs! Virkelig et nytænkende øjenåbner indlæg for forskningen i Paulus.



Citat:
Arne:

Du skriver om ekstrovert og introvert kærlighed - hvor jeg foretrækker at kalde det udadvendt og indadvendt kærlighed, fordi jeg tilstræber enkelhed og letlæselighed - og jeg er tiltrukket af dem begge.


Det er en detalje, men hvis du tilstræber klarhed og forståelighed - letlæselighed - så skal du/vi bruge ekstrovert og introvert - som er meget mere præcise og som er blevet tematiseret i flere år i træk for alle danske skoleelever.

I flere år har de sociale medier og de to store tv medier, DR TV og TV2, meget grundigt tematiseret over hvad introvert og ekstrovert dækker over.

Introvert og ekstrovert siger meget mere end indadvendt og udadvendt.

Og Jungiansk Psykologi, hvorfra også de to begrebers aktualitet stammer, vil være det rigtige sted at henvende sig hvis man ønsker en uddybende forståelse af den introverte grundindstilling.


Bøn er en tilfredsstillelse af vores behov for at være introverte.

Kristendommen der har en uheldig tendens til at blive meget ekstrovert burde være bevidste om bønnens modmedicin mod den overdrevne ekstroverte grundindstilling.

Men selv bønnen formår de kristne at ødelægge og gøre til en ekstrovert øvelse. Her vil en besindelse på Paulus's dybe forståelse bøn i Rom 8 være et vigtigt kriterium for den dybe autentiske bøn.


Citat:
Ånden kommer os til hjælp i vor skrøbelighed. For hvordan vi skal bede, og hvad vi skal bede om, ved vi ikke. Men Ånden selv går i forbøn for os med uudsigelige sukke, og han, der ransager hjerterne, ved, hvad Ånden vil, for den går i forbøn for de hellige efter Guds vilje.


Her bemærker vi at det ikke er os og vores bevidsthed der beder - men Gud eller Guds Ånd der beder i os - arbejder i os.

Dette er igen i overensstemmelse med Jungiansk Psykologi som 1 Kor 2 er det og begyndelsen af Rom 12:

Citat:
Åndelig gudstjeneste

Så formaner jeg jer, brødre, ved Guds barmhjertighed, til at bringe jeres legemer som et levende og helligt offer, der er Gud til behag – det skal være jeres åndelige gudstjeneste. Og tilpas jer ikke denne verden, men lad jer forvandle, ved at sindet fornyes, så I kan skønne, hvad der er Guds vilje: det gode, det som behager ham, det fuldkomne.



Og nu vi er igang med hvor Jungiansk Psykologi kan finde støtte hos Paulus så lad os også medtage 1 Kor 2 som Jung selvfølgelig blev meget begejstret for:


Citat:
Hvad intet øje har set og intet øre hørt,

og hvad der ikke er opstået i noget menneskes hjerte,

det, som Gud har beredt for dem, der elsker ham,

det har Gud åbenbaret for os ved Ånden. Thi Ånden ransager alt, selv Guds dybder. For hvem ved, hvad der bor i mennesket, undtagen menneskets egen ånd? Således ved heller ingen anden end Guds ånd, hvad der bor i Gud. Vi har ikke fået verdens ånd, men Ånden fra Gud, for at vi skal vide, hvad Gud i sin nåde har givet os. Og om dette taler vi ikke med ord, som menneskelig visdom har lært os, men med ord, som Ånden har lært os, og vi tolker det åndelige for åndelige.



Paulus vi kender som en meget ekstrovert og maskulin stærk personlighed viser sig ved nærmere studier at have lige så godt den feminine introverte grundindstilling integreret i sin personlighed.

De 3 citationsbokser med stor skrift er eksempler på Paulus's feminine introverte gnosis spiritualitet. Der dog ikke på nogen måder udvikler sig i en eksklusiv esoterisk introvert form for spiritualitet. Iøvrigt finder vi hos Jung (som hos Paulus) at den introverte grundindstilling der forfølges (fx i BØN) ej heller gør os verdensfjerne.


Åndelige erfaringer (ikke oplevelser men erfaringer/erkendelser "gnosis") spiller en helt central rolle hos Paulus. Dette er i overensstemmelse med Jesus, hvor det vigtigste var at vi skulle lære Gud at kende - ja Jesus åbenbarer jo vores virkelighed med Gud - som fx vores SØN'FADER JEG'DU samtalende kommunikerende BØNS HØRENDE GUDS ORD virkelighed med Gud gennem Helligånden. Vores trinitarske virkelighed med Gud.

Ingen religioner knytter Gud og mennesket så intimt sammen i et så dynamisk nyskabende livligt forhold.


Citat:
Jeg beder om, at vor Herre Jesu Kristi Gud, herlighedens fader, vil give jer visdoms og åbenbarings ånd til at erkende ham, med jeres hjertes øjne oplyst, så I forstår, til hvilket håb han kaldte jer, hvor rig på herlighed hans arv til de hellige er, og hvor overvældende stor hans magt er hos os, der tror i kraft af hans mægtige styrke.



Mange kærlige hilsner HansKrist


PS:

Forskellen på Åndelige oplevelser og Åndelige erfaringer er at oplevelser er subjektive og private, mens erfaringer ikke kun er subjektive og private men stammer fra menneskets kollektive arv, fællesmenneskelige arvegods materiale stof (arketyper) der ikke behøver være ubevidst men altså kan erkendes og blive forstået igennem at vi går i proces og samtale og kommunikation med disse dynamiske størrelser i vores kollektive arvegods. Nøjagtig som Jesus og Paulus vil have os i BØN'sHØRENDE samtale og kommunikation med Gud Fader gennem Helligånden. Gud er levende - en levende person i vores liv vi igennem samtalen BØNNEN kan lære at kende.



❤️❤️❤️


Citat:
Ånden kommer os til hjælp i vor skrøbelighed. For hvordan vi skal bede, og hvad vi skal bede om, ved vi ikke. Men Ånden selv går i forbøn for os med uudsigelige sukke, og han, der ransager hjerterne, ved, hvad Ånden vil, for den går i forbøn for de hellige efter Guds vilje.


Her ovenfor viser Paulus hvor vigtigt det er at Gud kommer til ORDE (apropos GUDS ORD) i vores liv og vi stopper med at plapre og lade munden løbe når vi beder.

Hvorfor skal Gud komme til ORDE i vores liv?

det har Gud åbenbaret for os ved Ånden. Thi Ånden ransager alt, selv Guds dybder. For hvem ved, hvad der bor i mennesket, undtagen menneskets egen ånd? Således ved heller ingen anden end Guds ånd, hvad der bor i Gud. Vi har ikke fået verdens ånd, men Ånden fra Gud, for at vi skal vide, hvad Gud i sin nåde har givet os.


FOR AT VI SKAL VIDE


Findes dette kun et par steder hos Paulus - nej det går igen overalt hos Paulus.


Det centrale tema i alle hans skrivelser er, hvordan Jesus Kristus forløste verden, og hvordan de hellige kan nyde velsignelserne ved hans forsoning.

De Himmelske Åndelige Velsignelser.


Guds rige nåde. Den gav han os i rigt mål med al visdom og indsigt ved at lade os kende sin viljes hemmelighed,,,,: at sammenfatte alt i Kristus, både det himmelske og det jordiske.


Åh disse ÅBENBARINGER i KRISTUS - alle de Himmelske Åndelige Velsignelser vi bliver Åbenbaret i Kristus - får vished og viden og erkendelse om.

Vi skal kende hvem vi er i Kristus hvor vi er gjort levende for Gud uden skam så vi endda kan skue Gud og kende Gud som han altid har kendt os.

Stå Hellige og uden fejl for Guds Ansigt i kærlighed. Efeserbrevet 1.

Vi kan altså sætte ikke bare ORD på det kristne trosliv og dets SPIRITUALITET vi kan også sætte ANSIGT på - sætte vores ANSIGT på spil - en SPIRITUALITET med ANSIGT - oppe i LYSET og DAGEN.


Citat:
Jeg beder om, at vor Herre Jesu Kristi Gud, herlighedens fader, vil give jer visdoms og åbenbarings ånd til at erkende ham, med jeres hjertes øjne oplyst, så I forstår, til hvilket håb han kaldte jer, hvor rig på herlighed hans arv til de hellige er, og hvor overvældende stor hans magt er hos os, der tror i kraft af hans mægtige styrke.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
annonce
Side 3 af 4 < 1 2 3 4 >


Seneste indlæg
Er der en reformation på vej...
af Arne Thomsen
17/09/2024 14:39
Vigtige præciseringer
af somo
15/09/2024 10:08
Er man som kristen en Jesu discipel?
af Anonym
14/09/2024 21:56
,,Lad os tale om tro,,
af Hanskrist
14/09/2024 11:42
Kristen Mystik
af Hanskrist
12/09/2024 14:10
Nyheder fra DR
FN-chef vil have undersøgelse af person..
18/09/2024 17:13
Danmarksdemokraterne ude af forhandlinge..
18/09/2024 16:50
Stor politiaktion efter skudepisode ved ..
18/09/2024 16:40
Meldinger om nye eksplosioner i Beirut
18/09/2024 16:37
Ung pygmæblåhval fanget under træmole..
18/09/2024 16:23
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Regeringen vil sikre udskrevne en omsorg..
18/09/2024 15:17
Nye eksplosioner i kommunikationsudstyr ..
18/09/2024 14:39
Politi leder efter muligt offer efter sk..
18/09/2024 14:37
32-årig mand får dom for overgreb på ..
18/09/2024 14:36
Hizbollah angriber Israel efter eksplosi..
18/09/2024 13:56