annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 18652789
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2573796
Åndelig Føde 2238064
Et andet syn 2123501
Så er der linet op... 1723296
Galleri
treram som stjernedreng anno 1946
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 47 gæster og 262 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 50 af 55 < 1 2 ... 48 49 50 51 52 54 55 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#44338 - 12/08/2024 17:04 Re: Tro [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3901
Sted: Nørresundby
Hej Arne -

nej mine ord har du jo altid sagt var svulstige tomme og intetsigende - så hvordan skulle du så også kunne blive imponeret.


Første citationsboks du bringer er rædselsfuldt læsning og simpelthen ikke i overensstemmelse med Nye Testamente - der er ikke spor af en sådan tankegang i Nye Testamente, ja tværtimod siger Nye Testamente det stik modsatte. Og hvorfor blande Paul Tillich ind i det til sidst når han under ingen omstændigheder vil skrive under på alt det der står før er ufint.



Men hvorfor du bringer følgende citationsboks "Gud er Kærlighed" og dermed skyder dig selv i foden forstår jeg ikke, det er jo som du selv med Thomas Reinholdt Rasmussen skrev en noget anderledes opfattelse af kærligheden end din egen.

Nå men citationsboksen "Gud er Kærlighed", kommer jo netop ind på hvad jeg skrev, men som du Arne ringeagter, det med at vores virkelighed med Gud er en SØN'FADER JEG'DU samtalende kommunikerende BØNS virkelighed gennem Helligånden. Vi er netop i Kristus optaget i denne levende dynamiske trinitariske interpersonlige" samtalende BØNs virkelighed med Gud.



Citat:
5: Gud er kærlighed
”Gud er kærlighed” (Johannes’ Første Brev kap. 4,8). Det er den særlige kristne tolkning af Gud, og treenighedslærens grundlag. For kærlighed kan kun forstås som det, der bliver til i forhold til en anden eller andre. Kærlighed er interpersonel. I den kristne forståelse af Gud, er Gud derfor også Faderen. Jesus kalder Gud for sin far: ”Jeg og Faderen er ét” (Johannesevangeliet kap. 10,31). I Jesu person, hans forkyndelse og liv kommer Gud selv til udtryk. Guds væsen kommer til udtryk i Jesu levede liv. Derfor kaldes Jesus ”Guds søn”.


Alt dette ovenfor om at Gud er kærlighed, er overhovedet ikke måden du nogensinde har beskrevet kærligheden på. Ja du ringeagter endda vores i Kristus SØN'FADER JEG'DU samtalende kommunikerende BØNS virkelighed med Gud Fader gennem Helligånden.

Ud over det med Gud Fader ringeagter du også Gud som en person og vores personlige virkelighed med Gud Fader (vores i Kristus SØN'FADER JEG'DU samtalende kommunikerende personlige BØNS virkelighed med Gud Fader gennem Helligånden).

Kristus Ikoner er også et resultat af Paulus's smukke redegørelse for at vi står i et face to face (ansigt til ansigt) person til person - personlig virkelighed med Gud. Gud for os befinder sig ALDRIG under personplanet. Hvorfor kristendommen ikke på nogen måde kan være panteistisk.

Citat:
Arne:

Vi mennesker og vore religioner har forestillinger om Gud som en person, der ligner et menneske - endda som oftest af hankøn.
Mig forekommer dette at være naivt og snæversynet - en nedgøring af det guddommelige, så det kan rummes i menneskelig bevidsthed.
For mig er Gud eller det guddommelige noget langt højere, noget som menneskelig bevidsthed ikke kan rumme og - tror jeg - heller ikke skal forsøge at rumme.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#44339 - 12/08/2024 17:29 Re: Tro [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7454
Sted: Sydsjælland
Hanskrist, jeg gætter, at du nok er den eneste, der ikke kan se forskel på hvad Henning Norhøj og du skriver om det guddommelige.

F.eks. skriver du:
Citat:
- vi skulle kende og forstå Gud -
mens Henning Norhøj skriver:
Citat:
Gud er det utilgængelige og dermed uden for vores viden.

Mere markant kan modsætningen mellem dig og Henning Norhøj - og mig tillige - vist ikke være.

Arne blinker
Top Svar Citer
#44340 - 12/08/2024 17:46 Re: Tro [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3901
Sted: Nørresundby
Hej Arne - sig det er løgn - du læser jo overhovedet ikke hvad jeg skriver mand.


Citat:
Arne:

Hanskrist, jeg gætter, at du nok er den eneste, der ikke kan se forskel på hvad Henning Norhøj og du skriver om det guddommelige.


Nu må du fandeme vågne op Arne og begynde at læse hvad jeg skriver!



Jeg skrev jo netop:

Første citationsboks du bringer er rædselsfuldt læsning og simpelthen ikke i overensstemmelse med Nye Testamente - der er ikke spor af en sådan tankegang i Nye Testamente, ja tværtimod siger Nye Testamente det stik modsatte. Og hvorfor blande Paul Tillich ind i det til sidst når han under ingen omstændigheder vil skrive under på alt det der står før er ufint.

Er det med vilje du ikke læser hvad jeg skriver Arne????


Iøvrigt er disse forfærdelige rædselsfulde tanker fra moderne teologers dogmer der modsiger alt det der står i Nye Testamente. Simpelthen skrækkelig læsning som kan dateres til visse moderne teologers dogmer. Og at tage Paul Tillich som gidsel er som jeg skrev ufint.


-0-0-0-

Jeg har utallige gange opfordret dig til at sætte tempoet ned - så du også får tid til at fordøje og forstå hvad din modpart skriver.

Jeg kan jo umuligt debattere med når du ikke læser og giver dig tid til at forstå hvad jeg skriver. Rolig mand, lad hvad jeg skriver bundfælde sig hos dig. Måske du skulle læse hvad jeg skriver to gange og måske også spørge dig selv, har jeg nu fået fat i hvad HansKrist skrev.

Vi kan jo ikke debattere meningsfuldt hvis du ikke læser hvad jeg skriver.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#44341 - 12/08/2024 19:10 Re: Tro [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3901
Sted: Nørresundby
Citat:
Arne:

Hanskrist, jeg gætter, at du nok er den eneste, der ikke kan se forskel på hvad Henning Norhøj og du skriver om det guddommelige.


Ja hvad Henning Nørhøj skriver under punkt 1 er ihvertfald ikke kristne og Nye Testamente's tanker og ideer om Gud. Det virker meget konstrueret og græsk filosofisk, som Paulus tager kraftigt afstand fra, alle disse menneskelige filosofiske spekulationer om en abstrakt Gud.

Punkt 1 er rædselsfuldt og har intet at gøre med kristendommens Gudsforståelse og hvad det er Henning Nørhøj kløjs i under punkt 1 kan jeg ikke gennemskue. Men det bliver meget meget bedre med de 9 resterende punkter.

Citat:
Henning Nørhøj har i Kristeligt Dagblad præsenteret de for ham 10 vigtigste ting at vide om Gud,
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#44342 - 12/08/2024 19:13 Re: Tro [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7454
Sted: Sydsjælland
Hankrist, for en gangs skyld kan jeg give dig ret - på den måde, at jeg overså din kommentar til den første citatboks, hvor du jo stiller dig i absolut modsætning til Henning Norhøj og Kristeligt Dagblad, så det var forkert af mig at tro, du ikke kunne se modsætnigen.

Men det væsentlige er jo dog fortsat, at du står i en meget markant modsætning indenfor kristendommen - og åbenbart ikke gør noget ved det, men blot skriver:
Citat:
Iøvrigt er disse forfærdelige rædselsfulde tanker fra moderne teologers dogmer der modsiger alt det der står i Nye Testamente. Simpelthen skrækkelig læsning som kan dateres til visse moderne teologers dogmer. Og at tage Paul Tillich som gidsel er som jeg skrev ufint.
Og så kan enhver jo tænke sit om dig og dit forhold til dansk kristendom i dag. I øvrigt har jeg for en del år siden læst noget ret meget lignende Henning Norhøj fra en afdød ortodoks kristen teolog, men jeg orker ikke at finde det frem.

Citatet om kærlighed er jo for mig netop, hvad jeg oplevede ved mødet med en Kristus Ikon, hvilket du jo tydeligvis føler dig motiveret til at forvrænge.

Du er selvfølgelig i din gode ret til at have de holdninger, du udtrykker - men du udtrykker dig tydeligvis ikke på vegne af samtlige kristne, som du jo ellers igen og igen har skiltet med, at du gør.

Arne.
Top Svar Citer
annonce
Side 50 af 55 < 1 2 ... 48 49 50 51 52 54 55 >


Seneste indlæg
Gud
af Arne Thomsen
19/09/2024 19:34
Er der en reformation på vej...
af Arne Thomsen
17/09/2024 14:39
Vigtige præciseringer
af somo
15/09/2024 10:08
Er man som kristen en Jesu discipel?
af Anonym
14/09/2024 21:56
,,Lad os tale om tro,,
af Hanskrist
14/09/2024 11:42
Nyheder fra DR
Libanon: Sprængstofferne blev placeret ..
19/09/2024 22:07
Frankrigs premierminister har præsenter..
19/09/2024 21:21
Oversvømmelser har ramt Italien: To per..
19/09/2024 20:49
Landstræner melder Skjelmose VM-klar ef..
19/09/2024 19:58
Jorden får kortvarigt en mini-måne det..
19/09/2024 19:56
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
14 personer anholdt for at påsætte dø..
19/09/2024 20:10
Over 30 ulovligt fældede træer vækker..
19/09/2024 19:57
Zelenskyj skal møde Harris og Trump ved..
19/09/2024 18:54
Forsikringsgiganten Tryg udvider brug af..
19/09/2024 18:23
Venstre vil tilbage til rødderne med ny..
19/09/2024 18:00