Hej Arne
Tusind tak for link som jo præcist er enig med mig og uenig med dig, ingen af de to svar hælder imod din forståelse. Iøvrigt to svar får vi. Så når du kalder mig tøvende betyder det blot at jeg er bekendt med begge betydninger.
Og mht min egen forklaring er der ingen tøven.
Så du står alene med din ide om at fattige i ånden betyder fattige på Ånden som Guds Ånd, som Helligånden.
Det ville også modsige alt hvad vi ved om Jesus bevægelsen og de første kristne og Paulus Breve (læs fx Efeserbrevet 1) og resten af Nye Testamente.
Kristendommen er netop at igennem Jesus Kristus (i Kristus) møder vi Gud gennem Helligånden eller Guds Ånds Udgydelse i verden - Jesus Kristus "bærer" Guds Ånd - Helligånden ind i verden.
Da trådte Peter frem sammen med de elleve, og med høj røst talte han til dem: »Jøder og alle I, som bor i Jerusalem! Dette skal stå klart for jer, læg mærke til mine ord: Disse folk er ikke berusede, som I tror, det er jo kun den tredje time på dagen. Men her sker det, som er sagt ved profeten Joel:
Det skal ske i de sidste dage, siger Gud:
Jeg vil udgyde af min ånd
over alle mennesker.
Jeres sønner og døtre skal profetere,
jeres unge skal se syner,
jeres gamle skal have drømme.
Selv over mine trælle og trælkvinder
vil jeg udgyde min ånd i de dage,
og de skal profetere.
-0-0-0-
Og vi behøver ikke blive enige, og det er helt iorden at du igen taler imod Jesus Kristus og kristendommen. Det gør du jo generelt med en iver man skal lede længe efter. Hvorfor har jeg aldrig helt forstået.
Men det er populært at mennesker vil projicere deres egne meninger ind i Jesus Kristus i stedet for at erkende at i Jesus Kristus er Gud kommet os nær som virkelighed gennem Helligånden (Ånden) og dermed ophører alle menneskelige filosofiske spekulationer om hvilken plads vi tiltror Gud.
Altså vores virkelighed med Gud er eksistentielt og ikke abstrakt i menneskelige filosofiske skolastiske dogmatiske spekulationer. Det er i vores eksistens vi bliver forelsket og ja møder Gud - i kristendommen har det virkeligheds karakter ud fra kristne menneskers Kristus Vidnesbyrd - om dette at møde og tage imod Gud i Jesus Kristus - i Kristus.
Mange Kærlige Hilsner HansKrist
PS:
du sniger dig udenom debat - men den kedelige tendens har man altid kunnet spore hos dig Arne - men nu er det blevet udtalt at du nægter at læse min argumentation og reagere på min argumentation - hvad jeg skriver i mine indlæg.
Nøjagtig som du piller en enkelt eller enkelte sætninger ud af Nye Testamente og kontekste mening her efter din egen subjektive mening, altså du prøver ikke at kontekste disse sætninger til hvad der står alt i alt i Nye Testamente - altså en helhedslæsning og overordnet forståelse af kristendommen skider du på.
Dette er okay men ikke imponerende og slet ikke imponerende når du konstant flager med et Jesus Kristus Ikon og hævde at ortodoks kristendom står dig særligt nært.
Hvis de ortodokse kristne læste hvad du skriver du vil blive kylet ud på røv og albuer.