annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 19221247
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2603561
Åndelig Føde 2339990
Et andet syn 2145614
Så er der linet op... 1790987
Galleri
Narcissisten og legebarnet!
Hvem er online?
2 registrerede Hanskrist, Arne Thomsen 461 gæster og 144 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 4 af 9 < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#44245 - 31/07/2024 20:20 Re: Jesus - Sex - Samaritaner [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7495
Sted: Sydsjælland
Tilføjelse:
Hvis der er ønske om at diskutere med sognepræsten, Poul Joachim Stender, så kan det ske her
Arne.
Top Svar Citer
#44246 - 31/07/2024 20:32 Re: Jesus - Sex - Samaritaner [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Online   content
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3934
Sted: Nørresundby
Hej Arne


Glimrende ide.


Her kan han skrive i den Dagbogs Aforismer "genre" han ynder at skrive.

Og ihvertfald i en Dagbogs Tråd, vil det være naturligt at komme ind på alle de tanker og tvivl og usikkerheder man kunne have omkring det seksuelle.

Mange Kærlige Hilsner HansKrist
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#44247 - 31/07/2024 20:43 Re: Svar på forslag - og andet [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 2062

Det mener jeg er forskels behandling.

Jeg har engang foreslået et forum for snik snak, og som jeg husker det, var svaret der var Forummet Diverse, men ellers mener jeg, profilen der tales om er udelukket.

Når det er sagt, mener jeg at hele sitet trænger til en make over, så den er up to date, og gerne med lidt fornyelse af billeder/forum ikoner -

... og så mener jeg, manden - hvorfor en mand - i Logo skal udskiftes med andet

- også farven bør ændres. Den giver associationer af tilbud - Netto - Harald nyborg ect.

I øvrigt har jeg bemærket, der kan redigeres langt mere end en time, som jeg fik af vide i starten, at sådan var det.

Hvorfor er dette ikke oplyst både ved ændringen og i sitets info?

Jeg vil samtidig foreslå at indlæg der skrives, ikke kan besvares før redigeringstid er udløbet.

.
Top Svar Citer
#44248 - 31/07/2024 20:52 Re: Jesus - Sex - Samaritaner [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Online   content
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3934
Sted: Nørresundby
Hej Arne og Tikka

Apropos Joakim Stender, så har han og Naser Khader og Marie Høgh stiftet:

Paulus Selskabet


I den anledning skrev de en kronik i Kristeligt Dagblad:


Paulus er godt selskab

Debat: Paulus er godt selskab.

GOOGLER MAN, hvad der har ændret verden, er det hjulets opfindelse. Trykpressen med løse typer fik også en kolossal betydning. Ligeledes krudtet og internettet. Men verden er også blevet drejet i en anden retning gennem genier, der er dukket op som blomster, der presser sig gennem sprækker i asfalten.


Blandt dem er apostlen Paulus. Der er ingen person, bortset fra Jesus, der med sine tanker, sin lidenskab, sin ihærdighed og sit mod har været i stand til at ændre verden så meget som ham. Uden Paulus havde vi i de vestlige lande ikke tænkt og handlet, som vi gør. Det demokrati og den frihed og lighed, vi oplever, er et resultat af Paulus" ord om, at det ikke kommer ”an på at være jøde eller græker, på at være træl eller fri, på at være mand og kvinde, for I er alle en i Kristus Jesus”. Der havde heller ikke været to milliarder kristne uden apostlen.

I ØJEBLIKKET OPRETTES det ene selskab efter det andet. Vi skal producere os lykkelige. Staten har sørget for iværksætterstøtte. Men vi har også brug for åndelige selskaber, der henter andet end økonomisk styrke til samfundet. Sådanne selskaber findes. Blandt andet Søren Kirkegaard Selskabet, der har fokus på filosoffen Søren Kierkegaard. Men i dag, den 29. juni, hvor store dele af den kristne verden fejrer apostlen Paulus, får Danmark Paulus Selskabet stiftet af os tre kronikører. Det undrer os faktisk, at ingen andre har taget initiativ til dette før.

DET ER TANKEVÆKKENDE, at der hverken i de nordiske lande eller vores naboland Tyskland har været eller er et selskab, der vil arbejde for at gøre Paulus tanker tilgængelige i skolen, konfirmandundervisningen, på universitetet og i offentligheden, så han fortsat kan være til provokation og opbyggelse.

Det skyldes måske, at Paulus aldrig har været godt selskab. Ligegyldigt hvor han kom hen på sine missionsrejser, fik han problemer. De fleste steder var han i livsfare. Han blev stenet, pisket, fængslet, drevet på flugt og endte med at få sit hoved hugget af. Hans situation er meget lig den, mange forfulgte kristne oplever i dag. Men det var ikke kun blandt hedninger og jøder, han ikke var godt selskab. Da han efter sit syn ved Damaskus omkring år 36 tog Jesus til sig, var han for den bevægelse, der senere kaldte sig kristendommen, dårligt selskab. De jødekristne fandt ham alt for radikal, når han fremturede med, at enhver kunne modtage dåben uden omskærelse for mænd og uden overholdelse af Moselovens 613 forbud og påbud. Forhud eller ej. Spiseregler eller ej. Det betød ikke noget for Paulus.

Det altafgørende for ham var troen på Jesus Kristus som hele verdens frelser. Eller, som han siger om det budskab, han prædikede: ”En Guds kraft til frelse for enhver, som tror”. Når apostlen fortsat synes at være dårligt selskab for en del kristne, selvom han fylder en tredjedel af Det Nye Testamente og selvom hans breve er de ældste skriftlige vidnesbyrd om Jesus, kan det skyldes, at man opfatter ham for dogmatisk, for postulerende og for indviklet i sin tankegang.

Eller kan det mon skyldes det, at han udelukkende fokuserede på det, som den kristne forkyndelse i øjeblikket forsøger at snige sig udenom på mere eller mindre elegante måder: Jesu korsfæstelse og opstandelse og de sidste tider?

I SLUTNINGEN AF 400-TALLET f.Kr.
lykkedes det grækerne at slå perserne tilbage i slagene ved Marathon, Salamis og Platæa. Hvis grækerne ikke havde kæmpet så lidenskabeligt og modigt, som de gjorde, havde vi ikke haft det Europa, vi kender i dag. Åndeligt har vi det ene ben plantet solidt i den græske antik med de første vestlige filosoffer, det spirende demokrati og al litteraturs underlag: Iliaden og Odysseen. Men Paulus gjorde, at vi har det andet ben plantet solidt i den jødisk-kristne tankegang. Hvis han ikke, som en anden græsk kriger, havde kæmpet for at få spredt evangeliet, som han ifølge egen opfattelse havde fået direkte af Jesus, var kristendommen endt med at være en fodnote i historiebøgerne.

En jødisk sekt på linje med farisæerne, saddukæerne og essæerne.

PAULUS VAR IKKE DEMOKRAT. Det vil vi selvfølgelig ikke tage ham til indtægt for. Men mange af de værdier, som vi sætter så højt i vores vestlige samfund, stammer fra ham. Vi ser en tydelig rød tråd, der går fra Paulus til nutidens lighedstanke og andre frihedsværdier. Også moralsk har Paulus haft indflydelse på den kollektive bevidsthed, som virker så selvfølgelig i dag for de fleste af os. At vi skal tage os af dem, der har mindst; at man skal have en ren samvittighed - det er nogle af de ting, som Paulus konkretiserer. Og dette var noget radikalt nyt i datiden. For datidens grækere og romere var altså ikke så civiliserede, som man måske tror. Deres ”barmhjertighed” gjaldt kun eliten.

Denne røde tråd fra Paulus til i dag vil vi gerne synliggøre for mange flere. Paulus Selskabet ser det som sin opgave at gøre apostlen relevant for nutiden ved at fremme forskningen i ham i Danmark og udlandet. Det kunne for eksempel være interessant at få belyst/ forsket i, hvad Paulus foretog sig i årene umiddelbart efter sin omvendelse. Historien fortæller, at han tog til Arabien og opholdt sig der en årrække, men hvad han foretog sig der, vides ikke. Og hvordan han brugte Det Gamle Testamente i sine breve.

HISTORISK SET har det vist sig, at nybrud i den kristne kirke altid er sket ved at nærlæse Paulus. Det gjaldt for Augustin, Martin Luther og Karl Barth. Ingen tvivl om at nye reformer også vil have rod i apostlens tanker. Paulus Selskabet vil også rette fokus på studier af apostlens indflydelse på politik og opbyggelse og vedligeholdelse af fællesskaber.

Og endelig ser Paulus Selskabet det som en vigtig opgave at formidle apostlen gennem foredrag, udstillinger, konferencer, rejser i Paulus" fodspor og undervisningsmateriale til skoler, gymnasier og konfirmander. Alt dette skal selvfølgelig ses som et oplysningsarbejde om kristendommen som sådan - men den noget stedmoderligt behandlede Paulus er prismen for udbredelsen. Han forkyndte frelsen for de første menigheder - og forkyndelsen skal fortsat lyde gennem Paulus" ord - i det nye Paulus Selskab.

Overset er det også, at Paulus er helt central for Grundtvig - og uden Paulus var Grundtvig blevet en tandløs wienerbrødsgrundtvigianist.

Korinterbrevsprofetiens formulering om den stykkevise erkendelse, at vi ser i et spejl og i en gåde (1. Kor 13, 8-12), ligger som en slags underbevidst modus for, hvad det vil sige at være menneske, og hvad der er menneskeligt muligt at erkende på Jorden, hvor mennesket er stedt.

Dette er helt afgørende i Grundtvigs teologi og kan ses overalt i hans forfatterskab.

Korinterbrevsformuleringen rummer på en gang muligheden og grænsen for den menneskelige erkendelse og forståelse af sig selv - og en konstant påmindelse om syndens tilstedeværelse i mennesket som det dunkle og gådefulde.

Forhud eller ej. Spiseregler eller ej. Det betød ikke noget for Paulus. Det altafgørende for ham var troen på Jesus Kristus som hele verdens frelser.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#44249 - 31/07/2024 21:15 Re: Svar på forslag - og andet [Re: Tikka]
Hanskrist Online   content
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3934
Sted: Nørresundby
Hej Tikka du kan bare oprette en tråd til

smalltalk



PS:

Det med redigeringstiden virker meget tilfredsstillende, ihvertfald for mig, at vi fik dette forlænget.

Og det praktiske problem der kan opstå hvis vi utålmodigt skulle komme til at svare før vedkommende vi svarer er færdig med sit indlæg overlever vi nok.

Jeg tror ikke så meget på det ydre - men mere på indholdet.

Det har været godt da vi var flere. Især i begyndelsen 2008 og ca 5 år frem hvor det var rigtig godt fordi vi var mange og meget dygtige debattører, men så blev vi færre debattører, men stadig var det godt igen i ca 5 år - indtil Zenia og Michael og Bjørn og Simon og RoseMarie forlod os.

Men der har da været meget spændende debatter mellem dig Tikka og Thomas og Arne og Jan ABC også uden at jeg blandede mig ret meget. Kun fra tid til anden blandede jeg mig.

I gjorde et stort stykke godt og solidt og sobert arbejde med gode debatter.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
annonce
Side 4 af 9 < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 >


Seneste indlæg
Gud
af Arne Thomsen
16/10/2024 12:50
Vigtige præciseringer
af somo
15/10/2024 10:09
Hvad er JESUS KRISTUS kendt for?
af Hanskrist
09/10/2024 15:47
Hvad HansKrist dog skriver
af Hanskrist
08/10/2024 11:42
Det bedste ved kristendommen
af Hanskrist
25/09/2024 00:18
Nyheder fra DR
Vindmølle nord for Bjerringbro brænder
16/10/2024 12:58
Prada præsenterer rumdragt, der skal br..
16/10/2024 12:50
Mindst 94 personer har mistet livet i Ni..
16/10/2024 12:02
To danske statsborgere fremstilles i gru..
16/10/2024 11:36
Bygning med fem klasselokaler er blevet ..
16/10/2024 11:31
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Kraftig brand i vindmølle ved Bjerringb..
16/10/2024 11:01
Renten er sænket flere gange i år - nu..
16/10/2024 11:00
Verdens rigeste bruger sin energi og pen..
16/10/2024 11:00
Italien sender første hold migranter ti..
16/10/2024 10:50
Hongkongs leder vil løfte økonomi ved ..
16/10/2024 10:44