Punkt 1 ud af de 10 punkter om Gud er bestemt ikke kristen - men de 9 punkter fra punkt 2 til 10 er altsammen hvad kristne kan nikke genkendende til.
At du ingen sammenhæng ser skyldes du overhovedet ikke læser og giver dig selv tid til at forstå hvad jeg skriver.
Arne:
Og hvad er du egentlig i kristendommen?
Hvor har du givet dit bidrag?
Din foretrukne debatstil, personfnidder og dette at æres.
Ikke så meget sagen eller bolden (hvad det er vi drøfter), men manden går du efter.
Bolden er at vi drøfter lige nu, at efterfølgende karakteristik af Gud (punkt 1 af Henning Nørhøj) findes der ikke spor af i Nye Testamente, hos evangelierne hos Jesus og Paulus og Peter:
Gud er det utilgængelige og dermed uden for vores viden. Derfor er Gud også det hellige. Gud er hverken her eller på den anden side, hverken foroven eller forneden. Gud er ikke et væsen, der var til før skabelsen og som styrer det skabte. Gud er, hvad vi ikke kan udtrykke i ord og danne os begreber om. Gud eksisterer i sig selv.
Men jeg læste også de andre 9 punkter og de modsiger heldigvis alt i punkt 1.
Hvorfor punkt 1 er taget med skyldes nok at det ikke er kristent (men hvorfor nævner Henning Nørhøj det så ikke).
Jeg undrer mig meget over punkt 1 da de 9 andre punkter er ganske fremragende med rod i Nye Testamente og hvad vi har fra evangelierne (Jesus) og fra Paulus.
"Gud er det utilgængelige og dermed uden for vores viden".Hvis Gud er utilgængelig og det utilgængelige - så vrøvler Paulus (den første og største kristne teolog) og så vrøvler Johannes Evangeliet.
Men Henning Nørhøj skriver i flere af sine efterfølgende punkter det stik modsatte.
Punkt 1 er som jeg skrev simpelthen rædselsfuldt og ukristeligt og bliver modsagt overalt i Nye Testamente. Nye Testamente er et kæmpe opgør med punkt 1's ideer og tanker om Gud.
Karl Barth siger at sådan kan man ikke skrive om Gud, fordi som Gud åbenbares i Kristus er fyldestgørende og vi skal ikke lede udenfor efter noget andet.
"Gud eksisterer i sig selv".
Nej Gud eksisterer ikke i sig selv (eller for sig selv). Gud er Kærlighed og som sådan eksisterer han kun i forhold til sin elskede anden mennesket.
Gud er intet uden mennesket hvilket Gud er klar over, men mennesket er desværre for de flestes vedkommende ikke klar over at de intet er uden Gud.
"Gud er hverken her eller på den anden side, hverken foroven eller forneden."Gud der er tidløst evigt er dog gået ind i tiden med os. Og i Kristus er det jordiske og himmelske forenet.
"Gud er ikke et væsen, der var til før skabelsen og som styrer det skabte."Det eneste vi fra punkt 1 måske godt kan bruge, især:
"Gud er ikke et væsen, der var til før skabelsen og som styrer det skabte."Ihvertfald styrer Gud ikke det skabte, men gør sig gældende i alt det skabte eller er tilstede i alt det skabte og hos mennesket er relationen i frihed og kærlighed.