annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 18628079
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2571845
Åndelig Føde 2226820
Et andet syn 2120851
Så er der linet op... 1715461
Galleri
Light Blue Mind Rødhus marts
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 67 gæster og 142 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 34 af 55 < 1 2 ... 32 33 34 35 36 ... 54 55 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#44123 - 12/07/2024 10:35 Re: Tro [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3901
Sted: Nørresundby
Hej Arne


Citat:
Arne:


Hanskrist.
For mig er "de fattige i ånden" de ydmyge, der erkender deres lidenhed i forhold til kosmos og det guddommelige.
Jeg har ikke set noget klart fra dig om, hvad de er for dig.


Jo meget klart udtrykt endda, men det kræver selvfølgelig du læser det mit indlæg du svarer på her.


Egentligt burde jeg jo bare bede dig læse hvad jeg skrev i mit forrige indlæg frem for at lege barnepige for dig. Men okay så da, det kommer nu i citationsboksen her:


Citat:
de fattige i ånden, er nu nok de der ikke er fyldt med den græske menneskelige filsofis gnosis og tanker om tingene,,

Fattige i ånden betyder ikke fattige i Ånden - Guds Ånd.

Åndelig hovmod har at gøre med menneskelig filosofi det har intet at gøre med at fattes Guds Ånd eller Gud Helligånden som netop hvorigennem vi har åbenbaringerne om hvem Gud er for os og hvilke Himmelske Åndelige Velsignelser vi her modtager. Der bliver også talt om HELLIG'Åndens Frugter og Karismatiske Åndsgaver.

Så du misforstår tydeligvis fattige i ånden som ikke betyder at mangle Guds Ånd - ja for Jesus Kristus var det altid vigtigt at påpege at vi skulle have Guds Ånd. Ja kristendommen er grundlagt på udgydelsen af Guds Ånds eller Helligånden. Og igen Helligåndens Frugter og Karismatiske Åndsgaver og alle Himmelske Åndelige Velsignelser.

Nå men jeg slutter af, fattige i ånden - betyder ikke fattige i Guds Ånd og hvad det indebærer som beskrevet ovenfor. Det betyder ikke fattig på Guds Ånd og gjorde det eksisterede kristendommen ikke.


men de fattige i ånden, er de der ikke er fyldt med den græske menneskelige filsofis gnosis og tanker om tingene,,


Fordi netop er den jødiske religiøse historiske (eskatologiske apokalyptiske) diskurs om tingene anderledes end den græske filosofiske, således har de første kristne utallige henvisninger til menneskelig filosofisk spekulation der sætter sig op imod Gud og kun gør spørgsmålet omkring Gud til en eksklusiv beskæftigelse for arbejdsfrie akademiske filosoffer med stor filosofisk viden - dette var for de kristne åndeligt hovmod - at kun et fåtal kunne skue Gud gennem filosofisk viden.

Kristendommen vil at spørgsmålet om Gud gælder alle mennesker også fattige og analfabeter som Jesus disciple - ikke kun forbeholdt græske akademiske filosofisk trænede arbejdsfrie filosoffer.

Så fattige i ånden er at være uden menneskelig filosofisk græsk visdom der sætter sig med menneskelig filosofisk spekulation og klogskab op imod Gud og mener at mennesket selv kan udtænke det med Gud uden ved hjælp af Guds Ånd, som de kristne kræver, fordrer.


Mange Kærlige Hilsner HansKrist
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#44124 - 12/07/2024 11:28 Re: Tro [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7452
Sted: Sydsjælland
Hanskrist, jeg så godt din tydning af "fattig i ånden":
Citat:
de fattige i ånden, er nu nok de der ikke er fyldt med den græske menneskelige filsofis gnosis og tanker om tingene,,

Fattige i ånden betyder ikke fattige i Ånden - Guds Ånd.
Det er så din - lidt tøvende - tydning, og som naturligvis er din gode ret.
Men det er ikke min - som jeg har forklaret i flere indlæg - og det er jo også min gode ret.

Jeg anser det som nytteløst, at du og jeg debatterer dette. Vi er noget nær maksimalt uenige her, og jeg ser ingen mulighed for, at dét kan ændres.
Endnu en tydning kan ses her.
Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (12/07/2024 11:32)
Top Svar Citer
#44125 - 12/07/2024 12:15 Re: Tro [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3901
Sted: Nørresundby
Hej Arne

Tusind tak for link som jo præcist er enig med mig og uenig med dig, ingen af de to svar hælder imod din forståelse. Iøvrigt to svar får vi. Så når du kalder mig tøvende betyder det blot at jeg er bekendt med begge betydninger.

Og mht min egen forklaring er der ingen tøven.

Så du står alene med din ide om at fattige i ånden betyder fattige på Ånden som Guds Ånd, som Helligånden.

Det ville også modsige alt hvad vi ved om Jesus bevægelsen og de første kristne og Paulus Breve (læs fx Efeserbrevet 1) og resten af Nye Testamente.

Kristendommen er netop at igennem Jesus Kristus (i Kristus) møder vi Gud gennem Helligånden eller Guds Ånds Udgydelse i verden - Jesus Kristus "bærer" Guds Ånd - Helligånden ind i verden.



Citat:
Da trådte Peter frem sammen med de elleve, og med høj røst talte han til dem: »Jøder og alle I, som bor i Jerusalem! Dette skal stå klart for jer, læg mærke til mine ord: Disse folk er ikke berusede, som I tror, det er jo kun den tredje time på dagen. Men her sker det, som er sagt ved profeten Joel:

Det skal ske i de sidste dage, siger Gud:

Jeg vil udgyde af min ånd

over alle mennesker.

Jeres sønner og døtre skal profetere,

jeres unge skal se syner,

jeres gamle skal have drømme.

Selv over mine trælle og trælkvinder

vil jeg udgyde min ånd i de dage,

og de skal profetere.



-0-0-0-

Og vi behøver ikke blive enige, og det er helt iorden at du igen taler imod Jesus Kristus og kristendommen. Det gør du jo generelt med en iver man skal lede længe efter. Hvorfor har jeg aldrig helt forstået.

Men det er populært at mennesker vil projicere deres egne meninger ind i Jesus Kristus i stedet for at erkende at i Jesus Kristus er Gud kommet os nær som virkelighed gennem Helligånden (Ånden) og dermed ophører alle menneskelige filosofiske spekulationer om hvilken plads vi tiltror Gud.

Altså vores virkelighed med Gud er eksistentielt og ikke abstrakt i menneskelige filosofiske skolastiske dogmatiske spekulationer. Det er i vores eksistens vi bliver forelsket og ja møder Gud - i kristendommen har det virkeligheds karakter ud fra kristne menneskers Kristus Vidnesbyrd - om dette at møde og tage imod Gud i Jesus Kristus - i Kristus.



Mange Kærlige Hilsner HansKrist


PS:

du sniger dig udenom debat - men den kedelige tendens har man altid kunnet spore hos dig Arne - men nu er det blevet udtalt at du nægter at læse min argumentation og reagere på min argumentation - hvad jeg skriver i mine indlæg.

Nøjagtig som du piller en enkelt eller enkelte sætninger ud af Nye Testamente og kontekste mening her efter din egen subjektive mening, altså du prøver ikke at kontekste disse sætninger til hvad der står alt i alt i Nye Testamente - altså en helhedslæsning og overordnet forståelse af kristendommen skider du på.


Dette er okay men ikke imponerende og slet ikke imponerende når du konstant flager med et Jesus Kristus Ikon og hævde at ortodoks kristendom står dig særligt nært.

Hvis de ortodokse kristne læste hvad du skriver du vil blive kylet ud på røv og albuer.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#44126 - 12/07/2024 13:46 Re: Tro [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7452
Sted: Sydsjælland
Hanskrist, du skrev:
Citat:
de fattige i ånden, er nu nok de der ikke er fyldt med den græske menneskelige filsofis gnosis og tanker om tingene,,
Dit "nok" fremhævet af mig.
Det ser ud, som om du ikke er helt sikker i din sag.

Du opfatter tydeligvis "ånden" som: Guds Ånd.
Det gør jeg ikke - jeg opfatter her det enkelte menneskes egen ånd - ligesom i det link, jeg præsenterede - og jeg kan ikke se, at du har belæg for din opfattelse - selvom den naturligvis er din gode ret - for dit eget vedkommende.
Arne.
Top Svar Citer
#44127 - 12/07/2024 14:35 Re: Tro [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3901
Sted: Nørresundby
Hej Arne

Nej mit nok skyldes at jeg er bevidst om hvad der står i det link du gav til hvordan sætningen vi debatterer skulle forstås.

Der er rent faktisk mange der mener at der bliver talt om fattige mennesker og ikke om at være fattig i ånden.

Men endelig skal jeg følge dig, så er jeg sikker og burde i den sammenhæng at vi vælger din tolkning have fjernet mit nok som kun gik på at der jo kunne være tale om de fattige mennesker.


Du skriver:


Citat:
Du opfatter tydeligvis "ånden" som: Guds Ånd.
Det gør jeg ikke - jeg opfatter her det enkelte menneskes egen ånd - ligesom i det link, jeg præsenterede - og jeg kan ikke se, at du har belæg for din opfattelse - selvom den naturligvis er din gode ret - for dit eget vedkommende.
Arne.



NEJ NEJ NEJ - præcist det gør jeg jo netop ikke. Læs venligst mine indlæg og hvad jeg skriver ordentligt.

ånden med lille å - pointerer jeg jo præcist henviser til græsk akademisk filosofisk abstrakt spekulation hvor man har sat sin tillid til menneskelig filosofisk spekulation og afviser Gud og Guds Ånd.

Dette er der stor historisk sikker viden om at de første kristne havde en kritik af at man fyldte hovedet - sin ånd hovmodigt med menneskelig filosofisk spekulation - som om man kunne undvære Gud og Guds Ånd (Helligånden) i sit liv.


Citat:
Se til, at ingen fanger jer med filosofi og tomt bedrag, der bygger på menneskers overlevering, på verdens magter og ikke på Kristus. Kol 2



Mange Kærlige Hilsner HansKrist

PS:

Husk at læse hvad jeg skriver før du svarer - nu er det tredje fjerde gang i træk at du ikke læser hvad jeg skriver og jeg skal gentage tingene og lege barnepige for dig.

Håber nogle profiterer af at du Arne tvinger mig ud i at gentage min argumentation.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
annonce
Side 34 af 55 < 1 2 ... 32 33 34 35 36 ... 54 55 >


Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
15/09/2024 10:08
Er man som kristen en Jesu discipel?
af Anonym
14/09/2024 21:56
,,Lad os tale om tro,,
af Hanskrist
14/09/2024 11:42
Kristen Mystik
af Hanskrist
12/09/2024 14:10
Det bedste ved kristendommen
af Hanskrist
11/09/2024 21:31
Nyheder fra DR
Vestager overtager fransk kommissærs op..
16/09/2024 21:59
Olietanker slæbt i sikkerhed efter Hout..
16/09/2024 21:36
Dansk morddømt våbenhandler død i fæ..
16/09/2024 20:43
Mand død i arbejdsulykke - fik jernplad..
16/09/2024 19:47
Eksplosion i rørledning ved den amerika..
16/09/2024 19:16
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Rapport: Demokratiet er i nedadgående s..
16/09/2024 22:01
Mistænkt bag formodet attentatforsøg h..
16/09/2024 21:04
Mindst 18 er døde i oversvømmelser i C..
16/09/2024 20:23
Torkil Lauesen holdt oplæg i Enhedslist..
16/09/2024 19:52
Kongebuste mangler hovedet - kommune giv..
16/09/2024 18:12