Hej Arne
Arne
Efter dine mange og lange overvejelser når du jo til det samme, som jeg for nylig pludselig spontant opfattede
Nej nej jeg har hele tiden udtrykt det samme men du har gang på gang misforstået mig og vendt hvad jeg skriver på hovedet
Hvilket jeg også har klaget over hele 2 gange - at det er det omvendte der gør sig gældende af hvordan du har læst mig
Jeg har ellers udtrykt mig meget klart - men selvfølgelig skal man læse en tekst før man bliver fortrolig med hvad der står
-0-0-0-
Arne:
At jeg ikke bruger ord som "Gud" og "Helligånden", men ydmygt indskrænker mig til "det guddommelige" gør os jo ikke uenige her.
Uha uha uha Arne
"det guddommelige" som du siger vi intet kan sige om
Skal vi ikke sige go weekend
Istedet for at grave i hvad du har sagt om 1 Kor 2
Og at du er agnostiker og vi kristne er gnostiker (ikke den gnosticisme Irenæus opponere imod)
Vi kender Gud i Kristus og hvad Gud har til os af Himmelske Ã…ndelige Velsignelser - ja vi har hele guddomsfylden i Kristus og vi skal snakke med hinanden herom siger Paulus
Vi skal tale om det Ã…ndelige med Ã…ndelige (andre Ã…ndelige)
-0-0-0-
Har du glemt alt det du igennem alle årene har gjort grin med
-0-0-0-0-
Nå men hvis vi opfatter det som at "Salige er de "fattige i ånden""
(og der ikke bliver talt om fattige mennesker som de kristne ellers altid stiller sig solidarisk med og taler om)så er det da korrekt at du nu endelig fik fat i hvad jeg skrev og at vi er enige et stykke af vejen - lige til vi når frem til porten til kristendommen - derind vil du ikke - så lige derfra kan vi ikke følges mere - der skilles vores veje
Og du har ikke sparret på krudtet gennem alle de år vi har kendt hinanden om at min præsentation af kristendommen kun bestod af svulstige tomme intetsigende ord som var lige med kun min egen personlige kristendom -- men jeg har altid gjort mig umage med at præsentere kristendommen på en sober teologisk anerkendt måde - så jeg var sikker på at hovedparten af dygtige teologer ville finde mine beskrivelser yderst interessante
Hvilket jeg også har fået et utal af tilbagemeldinger på, fra højt kvalificerede teologer og folk med god forstand på kristendom, at de finder min redegørelse og forståelse det kristne trosliv og dets SPIRITUALITET yderst interessant - fordi det trods at være nytænkende stadig var indenfor skiven og gav god mening med hvad man ved om kristendommen idag
Med mange øjenåbner og kontekstet tværvidenskabeligt til psykiatrien og neurovidenskab og psykologien og fx Jung og til især religionsfilosofien
Nå med alt det her lidt selvrosende snak vil jeg bare sige du har såret mig meget igennem årene - fordi jeg har gjort mig meget umage med at hvordan jeg beskrev kristendommen, at det var indenfor skiven - selv om det også var nytænkning
-0-0-
NÃ¥ ikke mere om det nu
Du har ret vi var enige et stykke af vejen med hvordan vi kan og nok bør forstå
Salige er de fattige i ånden
- men der hvor man træder ind i kristendommen - hvor Gud i Kristus bliver nærværende virkelighed i vores liv gennem Helligånden - der står du af og din tale bliver Anti Jesus Kristus udsagn eller Anti Kristendom
Hvad Jesus Kristus gjorde for os (berigede os med) ved at vie sig selv og sit liv for vores skyld i den sammenhæng at vi skulle have virkelighed med Gud og kende Gud og alt det guddommelige i den sammenhæng igennem Gud Helligånden eller Guds Ånd
Vores liv er i Gud og med Gud i Kristus Jesus - vi har SØN'FADER JEG'DU SPIRITUALITET eller samtalende kommunikerende virkelighed med Gud gennem Helligånden.
Ingen andre af de to andre store monoteistiske religioner, jødedommen og islam, tør tage dette afgørende skridt hvor Gud er kommet os nær som virkelighed og alt uvidenhed om Gud og det guddommelige er hørt op - fordi Gud er kommet os nær og ikke længere er en fjern og fremmed og ophøjet Gud over det jordiske og menneskelige
Inkarnationen eller vores "i Kristus Væren" er så vigtigt at få fat i - forstå