0
registrerede
6
gæster og
161
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Tro
|
Hej Arne
Arne:
Efter al det seneste "debatteri" er jeg nu endnu mere overbevist - ikke overbevidst blinker - om at "fattig i ånden" er en tilstand præget af ydmyghed. Arne.
Ja "debatteri" - meget sjovt
Salige er de "fattige", i ånden
Salige er "de fattige i ånden"
Lad os vælge at gå ind på at der ikke er tale om fattige mennesker, som de kristne ellers normalt retter deres opmærksomhed mod
Så lad os kigge på "salige er "de fattige i ånden".
"de fattige i ånden" er sagt i en kristen kontekst
og hvad ved vi om de kristne:
Man bygger sit liv på Gud og Guds Ånd som Gud er blevet nærværende Gud Fader virkelighed i Kristus gennem Helligånden.
Altså kristne lever deres liv med Gud - overgiver og hengiver sig til Gud i Kristus
hvis et menneske er rig i sin egen ånd medførte det, at de blev hovmodige og stolte i egne menneskelige filosofiske spekulationer og tanker om det med Gud og det guddommelige
og altså pga deres rigdom i egen ånd behøvede de ikke at lukke Gud ind i deres liv - de var jo rige i egen ånd
Derfor giver det mening i en kristen kontekst at sige, salige er "de fattige i ånden" - fordi de jo havde plads (da de ikke var hovmodige og selvtilfredse i egen ånd) til Gud som nærværende virkelighed i Kristus gennem Guds Ånd eller Helligånden og alle de Himmelske Åndelige Velsignelser og Helligåndens Frugter og Karismatiske Åndsgaver dette var lige med
Vi ved fra, Paulus, fra Korinther menigheden og fra Kolossenserbrevet at jeg har ret i min ovenfor fremførte synspunkter, nemlig fandtes den problemstilling jeg ridsede op ovenfor, se her:
Når I nu har taget imod Kristus Jesus, Herren, så lev i ham, rodfæstede i ham, opbyggede i ham, grundfæstede i troen, som I har lært det, overstrømmende i jeres tak. Se til, at ingen fanger jer med filosofi og tomt bedrag, der bygger på menneskers overlevering, på verdens magter og ikke på Kristus. For i ham bor hele guddomsfylden i kød og blod,
Altså jo mere ydmyg i egen ånd eller jo fattigere i egen ånd -- jo mere ville Gud Helligånden berige vores liv i Kristus med alle Himmelske Åndelige Velsignelser
Dette passer præcist til alt det vi ved om de første kristne og ja kristne idag
Mange Kærlige Hilsner HansKrist
|
|
|
|