1
registreret
(1 usynlig),
14
gæster og
245
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Tro
|
Hej Tikka
Tikka:
... men, jeg er nu ikke enig med dig i, at de disciple som var hos Jesus ved bjergprædiken var kristne -
men, det var hans 4 første kaldede disciple, når vi læser fra Matthæus, hvorfra jeg læser Saligprisningerne.
... men, jeg er nu ikke enig med dig i, at de disciple som var hos Jesus ved bjergprædiken var kristne -
Hævdede jeg det? Min tanke var to forhold, definitionen på at være kristen og at man ikke kunne hænge ud med Jesus og være Jesus disciple uden før eller siden blive påvirket af Guds Ånd og SØN'FADER JEG'DU BØNS SPIRITUALITETEN - vores kommunikerende virkelighed med Gud gennem Ånden.
"""Så jeg mener ikke, de havde Guds Ånd/Helligånden - Jesus var jo hos dem - men Jesus lovede dem adgang til Himmeriget.
Helligånden kom først til de troende efter Jesu død"".
Det er en teologisk teknikalitet og har ingen praktisk betydning - da Jesu Kristi Ånd er Guds Ånd (og de der hænger ud med Jesus har Jesu Kristi Ånd eller er ihvertfald stærkt påvirket heraf som jo er Guds Ånd) og det samme som Helligånden. Selv om den gængse definition på Helligånden er at det er en efter Jesus død hændelse. Hvilket jeg godt kan gå med uden at det overhovedet har nogen reel betydning da som sagt Jesu Kristi Ånd er Guds Ånd som ej er ulig Helligånden.
Teknikaliteterne ved Helligånden er selvfølgelig også at den skal vidne om Jesus Kristus som så og at Jesus Kristus er Opstanden og Herliggjort af Gud. Mere kunne siges. Men i praksis er som sagt Jesu Kristi Ånd lige med Guds Ånd der igen ikke er forskellige fra Helligånden, trods disse "teknikaliteter" omkring Helligånden som en efter Jesus Kristi død fænomen.
En meget vigtig teknikalitet ved Helligånden er som du også er inde på det fra APG at menighederne er Helligåndens (eller Åndens) værk også fordi menigheden består af omvendte kristne ved Helligånden. Vi finder nøjagtig det samme hos Paulus og smukkest udtrykt i 2 Kor 3 (der er kristendommen sammenfattet i sin essens).
APG er jo også i den grad et udtryk og ja ligefrem en gengivelse af den Spirit Christology vi finder i Paulus Brevene. Intet bekræfter hvad vi finder hos Paulus bedre end APG og Johannes Evangeliet.
Tikka:
Jeg er heller ikke enig med dig i, at du kan bruge Paulus brev til Kolossenserne som forklaring på, hvad fiskerne havde af tanker i hovedet.
Der er tale om 2 vidt forskellige miljøer, og tidsforskellen er til at ta at føle på, selv om Paulus brev er skrevet før Matthæus.
Jeg er heller ikke enig med dig i, at du kan bruge Paulus brev til Kolossenserne som forklaring på, hvad fiskerne havde af tanker i hovedet.
Præcist det var jo nøjagtig hvad jeg forsøgte at redegøre for.
"Der er tale om 2 vidt forskellige miljøer"
Jamen igen det var jo netop min pointe.
"tidsforskellen er til at ta at føle på, selv om Paulus brev er skrevet før" Matthæus.
Matthæus er ikke et forsøg på at beskrive historiske hændelser. Jesus er "teoligiseret" eller det er teologiske biografier der bygger på Kristus Troen i menigheder lang lang tid efter Jesus død. Og det er tydeligvis måske rene Jøde Kristne menigheder Matthæus repræsenterer, deres Kristus Tro og det er et svar til Paulus og hans ofte hedninger eller græske menigheder der var mere fremme i skoene eller stærkere i deres hengivelse og overgivelse til Ånden - til Gud og Helligånden. Man kan jo tydeligt se hos Paulus at der er for Paulus et problem med de konservative jøde kristne, som har svært ved at praktisere et lov fri evangelium og som også hænger fast i den jødiske tradition for kvinders ulige stilling i forhold til mændene som de hedninger kristne menigheder ikke slås med, for her er kvinderne ligestillet mændene. Uden tvivl var Jesus tættere på Paulus i spørgsmålet om kvinders ligestilling end der var praksis i mange jøde kristne menigheder.
Tydeligt at du tar evangelierne for pålydende - det gør jeg ikke 1-1 - men vi får et indblik i hvad der kunne have været tilfældet.
Hvad der "behandles" i evangelierne eller er pointen, de forsøger at sige teologisk, er senere end Paulus - fordi det er en reaktion på Paulus. Drilsk svar og kritik af Paulus. Korrekt der er referencer til noget i evangelierne der fremstilles som i tid før Paulus (af den simple grund at de skal forestille at være Jesus liv, biografi over en periode i Jesus liv), men for mit vedkommende vi ved ikke hvor meget tillid vi kan have til at det historisk nu også foregik sådan da det som sagt er teologiske biografier og ikke historisk dokumentariske redegørelse for Jesus liv selv om det fremstilles således.
|
|
|
|