annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 17100005
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2487803
Et andet syn 2057257
Åndelig Føde 1930453
Jesu ord 1565446
Galleri
Hønseskidning i Svaneke
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 524 gæster og 107 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 1 af 8 1 2 3 4 5 6 7 8 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#43853 - 21/06/2024 19:15 Tro
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7320
Sted: Sydsjælland
Kom i tanker om, at vi, så vidt jeg husker, aldrig rigtigt har fokuseret på emnet tro generelt.

Wikipedia har en artikel herom med yderligere links, og Den Store Danske har en meget omfattende artikel - ligeledes med links.
Når denne hjemmeside hedder Trosfrihed er det vel relevant at afklare og overskue dette område, hvor friheden dyrkes.

Der kan sikkert peges på andre artikler om tro - da kom med dem - men disse to - og deres links - er sandelig en stor mundfuld.

Jeg har kun hurtigt læst dem - samt nogle få af de tilhørende links, og jeg blev overrasket over ord om Søren Kierkegaard i Den Store Danske:
Citat:
For Kierkegaard er troen på én gang uforståelig, total uvished og den højeste lidenskab i et menneske. Troen er ikke noget sikkerhedsbælte, men at være på de "70.000 Favne Vand", en objektiv uvished, men en subjektiv sandhed. Netop fordi man ikke objektivt kan gribe og begribe Gud, må man tro.

Jeg vil i fred og ro gennemgå de to artikler og mange af deres links, og finder jeg noget spændende, vil jeg skrive om det.
Og jeg håber selvfølgelig, at flere vil deltage her i Troens Friheds Tempel smiler

Mvh. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (21/06/2024 19:17)
Top Svar Citer
#43854 - 22/06/2024 01:17 Re: Tro [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3747
Sted: Nørresundby
Citat:
Den franske teolog André Gounelle definerer fides qua således: ”’Fides qua creditur’:

henviser til Guds aktive tilstedeværelse i mig, et nærvær, der griber mig, virker mig, forvandler mig, sætter mig i fællesskab med Gud.”




Paul Tillich, systematic theology

What is the source of faith? The only possible answer is: "God himself as Spiritual Presence. Every other answers would degrade faith into a belief, an intellectual act produced by will and emotion.


The worth "faith" cannot be applied to the Christ unless it is taken in its biblical meaning of a Spiritual reality in itself (det jeg betegner som Kristusvirkeligheden).

The faith of the Christ is the state of being grasped unambiguously by the Spiritual Presence.


-0-0-0-


Citat:
Luther:

Tro er et guddommeligt værk i os, som forvandler og føder os på ny ud af Gud. Den døder den gamle Adam, og gør os af hjerte, sind, tanker og alle kræfter til helt andre mennesker.
Oh, troen er i sit væsen en så levende, skabende, virkende og mægtig ting, at det er umuligt, at den ikke uafladeligt gør godt. Den spørger heller ikke, om der er gode gerninger at gøre, men inden man når at spørge, har den gjort dem og er altid virksom.
Citat slut (hentet fra luthers fortale til Romerbrevet)




Citat:
Faith is further the 'mighty creative thing' in us and the strongest of affects, most closely akin to the Greek 'enthusiasm' It even takes over all the functions which all 'enthusiasts' from Paul onwards have ascribed to the 'the Spirit'; for it is 'faith' that transform us inwardly and brings us forth anew. Rudolf Otto i sin redegørelse for Luther.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#43856 - 22/06/2024 02:28 Re: Tro [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Du citerer blandt andet: "Troen er ikke noget sikkerhedsbælte, men at være på de "70.000 Favne Vand", en objektiv uvished, men en subjektiv sandhed. Netop fordi man ikke objektivt kan gribe og begribe Gud, må man tro."

Jovist, lignende i filmen ´man of steel´ og ´Indiana Jones 3´ ved den usynlige bro. I filmen om før ´Superman´ møder Clark Kent en præst ved siden af billedet af Jesus med en rød kappe. Om hvorvidt han bør skjule sig fortsat eller offentliggøre hans eksistens svarer præsten til ham: "Have a leap of faith." - Et trosspring.
Ham den unge gæst i en cafe som sig selv til en personale mor tilbyder mig, at hvis jeg møder ham igen der en anden gang, så kan vi have igen en samtale med hinanden, fordi han synes godt om mig sådan. Når han er så positivt åben i så ung en alder, er der håb angående ´fornyelsen´ af troen idag...
Top Svar Citer
#43858 - 22/06/2024 07:04 Re: Tro [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Du: "Og jeg håber selvfølgelig, at flere vil deltage her i Troens Friheds Tempel."
Du skriver tre forskellige ord med store forbogstaver, hvilket de religiøse kan opfatte som blasfemi.
Ja, derfor den ikke-troende (vantro) profil Simon forsvandt, synes jeg.
Hans K har faktisk engang kaldt os for en samlet ´menighed´ med ret til uenigheder ifølge hans opfattelse af Paulus og jeg for ´religion´.
Top Svar Citer
#43877 - 22/06/2024 17:29 Re: Tro [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7320
Sted: Sydsjælland
Hos Wikipedia fandt jeg et link til taoisme også kaldet daoisme:
Citat:
Taoismen som religion kan siges at være den eneste oprindelige religion, der er opstået i Kina.
Den indeholder noget, som jeg synes, vi mangler herovre vestpå:
Citat:
Taoismen som livsanskuelse hviler på en forståelse af universet. Centralt i taoismen står begrebet tao (der er transskription af det kinesiske tegn 道, der kan oversættes med "vejen"). Tao betegner den evige kraft, der løber gennem alt i universet og i særlig grad den naturlige, kosmiske orden – den tilstand, hvor de to dualistiske kvaliteter yin og yang er i dynamisk harmonisk bevægelse.
Taoismen lærer, at man bør leve et liv i overensstemmelse med tao, den naturlige dynamik i verden; at man bør udnytte denne dynamik i stedet for at stille sig i vejen for den. Dette konkretiseres i princippet om wu wei, opnåelse gennem ikke-handlen. Universet udfolder sig harmonisk ifølge sine egne love og udøvelsen af menneskelig vilje i mod denne udfoldelse forstyrrer denne naturlige harmoni. I stedet bør man lære at fornemme den tao, der flyder gennem alle ting, og handle i overensstemmelse med den.
Det er jo en noget anden holdning end den, der kommer til udtryk i teodicé-problemet

Søren Kierkegaard og så daoisme - det her citerede om dem kan jeg ikke afvise - selv om de jo ikke just ligner hinanden blinker

Mvh. Arne heart


Redigeret af Arne Thomsen (22/06/2024 17:31)
Top Svar Citer
annonce
Side 1 af 8 1 2 3 4 5 6 7 8 >


Seneste indlæg
Hvorfor omtales guds ånd ikke som en ham?
af Anonym
01/07/2024 01:29
SAN
af Anonym
01/07/2024 01:08
Blanke sider
af Anonym
30/06/2024 22:01
MIRAKLET
af Anonym
30/06/2024 14:36
Tro
af Anonym
30/06/2024 13:09
Nyheder fra DR
'Der trådte hun over min grænse': Esbj..
01/07/2024 16:08
Landsretten skærper straffen: Influence..
01/07/2024 15:44
Investorer og pensionskasser indgår for..
01/07/2024 15:30
'Tør øjnene': Minister giver ikke mege..
01/07/2024 15:27
Mand mister livet i eksplosion i villakv..
01/07/2024 15:09
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Bil kører ind i fodgængere i det centr..
01/07/2024 14:28
Fodaftrykket er hans - men det 34 år ga..
01/07/2024 14:28
Parter indgår forlig i OW Bunker-sag ef..
01/07/2024 14:28
Landsret skærper straf for video om Ham..
01/07/2024 14:28
Minister beder kritisk fjernvarmeforenin..
01/07/2024 14:28