0
registrerede
13
gæster og
1464
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Tro
|
Kom i tanker om, at vi, så vidt jeg husker, aldrig rigtigt har fokuseret på emnet tro generelt.
Wikipedia har en artikel herom med yderligere links, og Den Store Danske har en meget omfattende artikel - ligeledes med links. Når denne hjemmeside hedder Trosfrihed er det vel relevant at afklare og overskue dette område, hvor friheden dyrkes.
Der kan sikkert peges på andre artikler om tro - da kom med dem - men disse to - og deres links - er sandelig en stor mundfuld.
Jeg har kun hurtigt læst dem - samt nogle få af de tilhørende links, og jeg blev overrasket over ord om Søren Kierkegaard i Den Store Danske:
For Kierkegaard er troen på én gang uforståelig, total uvished og den højeste lidenskab i et menneske. Troen er ikke noget sikkerhedsbælte, men at være på de "70.000 Favne Vand", en objektiv uvished, men en subjektiv sandhed. Netop fordi man ikke objektivt kan gribe og begribe Gud, må man tro. Jeg vil i fred og ro gennemgå de to artikler og mange af deres links, og finder jeg noget spændende, vil jeg skrive om det. Og jeg håber selvfølgelig, at flere vil deltage her i Troens Friheds Tempel
Mvh. Arne.
|
|
|
|