annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 17100005
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2487803
Et andet syn 2057257
Åndelig Føde 1930453
Jesu ord 1565446
Galleri
Nørresundby Rødhus
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 641 gæster og 189 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 16 af 29 < 1 2 ... 14 15 16 17 18 ... 28 29 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#43766 - 11/06/2024 17:43 Re: Adskille stat og kirke? [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7320
Sted: Sydsjælland
Hanskrists ugudelige paulinsk-kristne logik dømmer ham selv - i mine øjne - uværdig til debat om emnet: Det guddommelige og Jesus Kristus.
Det kunne ellers have været interessant.
Mvh. Arne smiler
Top Svar Citer
#43767 - 11/06/2024 17:58 Re: Adskille stat og kirke? [Re: Hanskrist]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3747
Sted: Nørresundby
Hvad intet øje har set og intet øre hørt,

og hvad der ikke er opstået i noget menneskes hjerte,

det, som Gud har beredt for dem, der elsker ham,

det har Gud åbenbaret for os ved Ånden. Thi Ånden ransager alt, selv Guds dybder.. For hvem ved, hvad der bor i mennesket, undtagen menneskets egen ånd? Således ved heller ingen anden end Guds ånd, hvad der bor i Gud. Vi har ikke fået verdens ånd, men Ånden fra Gud, for at vi skal vide, hvad Gud i sin nåde har givet os. Og om dette taler vi ikke med ord, som menneskelig visdom har lært os, men med ord, som Ånden har lært os, og vi tolker det åndelige for åndelige. 1 Kor 2



Hvilken rejse og eventyr mod os selv - vores sande selv (INDIVIDUATION Jung og "de Nye Skabninger vi er i Kristus" Paulus) - er det ikke Paulus og Jung opdager - takket være at vi har den Ånd - Guds Ånd - der ransager selv Guds Dybder - den Ånd som giver barnekår og i den råber vi: Abba, Fader. Alle der drives af Guds Ånd er Guds Børn.

Sønnens åbenbaring Faderen gennem/ved Ånden. At det er ved Ånden (Guds Ånd eller den Hellige Guds Ånd) og ikke som menneskeord eller hvad der kommer fra vores eget sind eller ånd, er forklaret så tydeligt og ja smukt for al fremtid at det gør helt ondt i 1 Kor 2 - se ovenfor.

Så at Paulus er fundamentalist skal man længere ud på landet med - os der har læst Paulus's Breve grundigt vi lader os ikke bedrage og føre bag lyset.

Hvad Paulus hævder i 1 Kor 2 er det så en enlig svipser? Nej hvad Paulus hævder i 1 Kor 2 går igen overalt i Paulus's Breve - fx 2 Kor 3 og Rom 8 med mange flere steder. Og hvad med Galaterbrevet og Efeserbrevet og Kolossenserbrevet der begge er skrevet i Paulus's Ånd som Albert Schweitzer siger, uanset om der drøftes livligt hvorvidt de er ægte Paulus Breve.


"vi tolker det åndelige for åndelige" - nøjagtig det kristendommen gør generation efter generation og som Jungiansk Psykologi er et eksempel på i vor tid.

Altså kristendommen er ikke en bogreligion eller "skrift religion" - men en fortsat spirituel udviklings religion hvor vi sammen som kristne tolker det åndelige for andre åndelige - med åndelige spirituelle erfaringer. Derfor er Jung en af mange som Paul Tillich og Nicolai Berdyaev og HansKrist med utallige andre vi ifølge Paulus kan have udbytterige samtaler med om dette at være i Kristus om dette at vi har den Guds Ånd der formår at ransager selv Guds Dybder.

Både ifølge Paulus og Jung er det en rejse imod os selv - vores sande selv - at være i besiddelse af den Ånd den Guds Ånd der ransager selv Guds Dybder - og her finder Guds Hemmelighed Kristus og Guds Kærlighed Kristus og Guds Herlighed og Guds Visdom - hvem vi er som Guds Elskede Børn.

Både den SELVAKTUALISERING vi finder hos Abraham Maslow og den INDIVIDUATION vi finder hos Jung - finder vi allerede nøje beskrevet hos Paulus. Der er som sådan intet nyt - ja jeg vil endda sige Paulus måske gør det bedre.

Ja uden Paulus's poetiske becifringer BEGIVENHEDEN GUDS KÆRLIGHED KRISTUS: den Gud Helligåndens Ny Væren og Virke/Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus der danner de nye menigheder og kristne samfund ville Abraham Maslow's SELVAKTUALISERING (SELVREALISERING) og Jung's INDIVIDUATION aldrig have set dagens lys.

Det skyldes altsammen at vi i Kristus har Friheden og Ånden direkte fra Gud - den Ånd, den Guds Ånd der ransager alt selv Guds Dybder og selvfølgelig Hvem vi mennesker er - Guds Elskede Børn - i og med Jesus Kristus Gud Fader.


Ingen LovReligion - ingen Bog og SkriftReligion - men en Gud Helligåndens Ny Væren og Virke Virkeligheds Religion - takket være Paulus. Kærlighedens og Frihedens og Åndens Apostel og Tænkningens Skytshelgen som han er.

Altså SPIRITUALITET når det er bedst og vildest - kun Kærligheden sætter grænser.

Mange Kærlige Hilsner HansKrist


PS:

Citat:
Arne:

Hanskrists ugudelige paulinsk-kristne logik dømmer ham selv - i mine øjne - uværdig til debat om emnet: Det guddommelige og Jesus Kristus.


Alle kristne ville underskrive og sige ja til mine ord og tanker i det indlæg skrevet af mig du betegner med ordene:

"Hanskrists ugudelige paulinsk-kristne logik"

For det første er det ikke logik - men det opdager Arne slet ikke.

Og ingen kristne i hele verden ej heller ortodoks kristendom ville vedkende sig følgende:


Citat:
Arne:

Den Kristus Ikon, jeg viser, betyder rigtig meget for mig, for den yder netop de kvaliteter i kristendommen, jeg sætter allermest pris på.



Arne:

Brugen af ordet: Gud er for mig en fornedrelse af det guddommelige til en menneskelignende mandsperson.

Som jeg oplever det, kan man intet sige om det guddommelige,


Ingen kristne i hele verden ville godkende ovenstående agnosticisme af Arne - hvor du benægter og afviser alt det Jesus Kristus er religionshistorisk verdenskendt for at have beriget verden med og skabt kristendommen ud fra.

Du manipulerer og misbruger et Jesus Kristus Ikon på det groveste. Hvad du skriver modsiger og afviser alt det Jesus Kristus er religionshistorisk verdenskendt for at have bragt i spil i verden.

Du er så Anti Jesus Kristus som et menneske kan være i hvad du skriver.


PPS:

Men sjovt som du snakker udenom og vælger personfnidder frem for at gå i debat med mig om tingene. Ovenikøbet en debat du siger kunne være interessant - men at tage den debat med mig tør du åbenbart ikke.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#43768 - 11/06/2024 18:18 Re: Adskille stat og kirke? [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1974
Indsendt af: Arne Thomsen
Hanskrists ugudelige paulinsk-kristne logik dømmer ham selv - i mine øjne - uværdig til debat om emnet: Det guddommelige og Jesus Kristus.
Det kunne ellers have været interessant.


debat om emnet

Det guddommelige og Jesus Kristus

Måske du vil konkretisere, hvilken debat du tænker på, der kunne være i forhold til: Det guddommelige og Jesus Kristus ... og hvad er din definition af begge ord?

Altså:

1 Det guddommelig -

2 Jesus Kristus


... og hvorfor mener du i øvrig at Paulinsk kristendom kan være ugudelig, og hvordan ser den ud?

Er den ugudelig, er den vel ikke kristen (?)

.
Top Svar Citer
#43769 - 11/06/2024 18:32 Re: Adskille stat og kirke? [Re: Tikka]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7320
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.
Har netop set, at du er interesseret i emnet: Det guddommelige og Jesus Kristus.

Min grundtanke er, at det er for primitivt og for selvovervurderende at vi trækker det guddommelige ned i vi menneskers sfære.

Min anden grundtanke/oplevelse er, at Jesus Kristus er kendetegnet ved kærlighed til alt værende.
Det er jo præcis dét, Kristus siger med sin højre hånd i Kristus Ikonen: Agapó.

Teologisk kunne dette ligne en selvmodsigelse, men så glemmer man da Forklarelsen på Bjerget, der jo hæver Jesus Kristus op over det menneskelige smiler

Mvh. Arne heart
Top Svar Citer
#43770 - 11/06/2024 18:37 Re: Adskille stat og kirke? [Re: Tikka]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3747
Sted: Nørresundby
Tusind tak Tikka, for at du er vågen og griber fat i den debat Arne nægter at tage med mig. Og jeg vil nyde jeres debat og glæder mig allerede. Jeg ved af erfaring at Arne nægter at debattere med mig - overfor mig foretrækker han personfnidder.


Det er så relevant stillede spørgsmål til Arne du kommer med og din afslutning sidder lige i øjet:


... og hvorfor mener du i øvrig at Paulinsk kristendom kan være ugudelig, og hvordan ser den ud?

Er den ugudelig, er den vel ikke kristen (?)



Venlig hilsen HansKrist


PS:

der er intet der tyder på at Arne læser mine indlæg - for ham er det nok at det er skrevet af HansKrist - og så behøver han ikke læse hvad jeg skriver, fordi er afsenderen HansKrist så vil han æres med mig hvorigennem han forfalder til personfnidder.

Jeg har aldrig set beviser på at han forsøger at læse og forstå hvad jeg skriver.

Desværre - det er så trist med ham Arne i forhold til mig nu i 20 år.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
annonce
Side 16 af 29 < 1 2 ... 14 15 16 17 18 ... 28 29 >


Seneste indlæg
Hvorfor omtales guds ånd ikke som en ham?
af Anonym
01/07/2024 01:29
SAN
af Anonym
01/07/2024 01:08
Blanke sider
af Anonym
30/06/2024 22:01
MIRAKLET
af Anonym
30/06/2024 14:36
Tro
af Anonym
30/06/2024 13:09
Nyheder fra DR
Hovednavn på Roskilde Festival er komme..
01/07/2024 19:13
Trumps tidligere chefstrateg starter afs..
01/07/2024 19:09
Myndigheder advarer mod at drikke vandet..
01/07/2024 18:07
Dansk Tour-rytter udgår med brækket kr..
01/07/2024 18:01
Mads Pedersen efter massespurt: 'Overhov..
01/07/2024 17:55
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
En dyne af skam havde lagt sig over Mari..
01/07/2024 17:57
Vejret får flere danskere til at bestil..
01/07/2024 17:57
Israel kræver ny evakuering og hævder ..
01/07/2024 17:57
Kristeligt Dagblad mener: Staten skal ik..
01/07/2024 17:57
Disse nye tal burde få vores blod til a..
01/07/2024 17:57