Tikka:
Jeg syntes, Paulus er en sammensat person, der ville há sin vilje og fik det, og alt efter situationen han befandt sig i, brugte han de virkemidler han kunne, for at overbevise og udbrede sit evangelium – den nye pagt - som han opfattede som det eneste sande -
... men det er klart, at prædiker han kærlighed, må han jo selv være et forbillede … og ud over hans forkastelige fortid - og som jøde kendte han jo de 2 største bud og vidste, at gud elskede først, så der skal noget til for at være troværdig trods det, han kunne fortælle han havde direkte kontakt men den opstandne Kristus, og at hans kaldelse var en gave fra gud, men som han også brugte som et argument for, at han havde guds ånd og derved var apostel.
Nej ikke kun Paulus - men vi har alle Guds Ånd og Kristi Ånd, 1 Kor 2 og 2 Kor 3 og Rom 8 og Galaterbrevet og et utal af andre steder.
I retfærdiggørelse af TRO bliver vi stillet i et frit forhold til Gud - et umiddelbart og uformidlet og ubetinget frit og spontant forhold til Gud uanset vores fortid (forløst af fortidens synder og dumheder). Vi stilles i Jesu Kristi Fader'Søn JEG'DU dynamiske dialogiske samspils virkelighed med Gud gennem Helligånden. I retfærdiggørelse af TRO - vores retfærdiggørelse i Kristus - har vi Guds Ånd til at erkende hvad der bor i Gud og hvad Gud har til os af nådegaver - Guds Hemmelighed Kristus og beskrevet som det Guds Nådes Kraftværk vi er i Kristus qua Gud Helligåndens vidunderlige forunderlige gerninger med os - Helligåndens Frugter og Helligåndens Karismatiske ÅndsGaver.
Dette forhold vælter alle mennesker med deres religiøse spirituelle åndelige
instinkter og
intelligens i behold omkuld:
Ovre i Amerika sad den gudfrygtige og sortklædte Johnny Cash og komponerede sange om tilværelsens mørke sider – kriminalitet, druk og stofmisbrug. Han var en modtager næsten 2000 år efter brevenes afsendelse og blev væltet omkuld af Paulus og hans breve.
Johnny Cash væltet omkuld af Paulus Breve Det gav mening at læse den gamle apostels vejvisere til Jesus, for Paulus kendte selv til dæmonen i os og skrev allerede i sit Brev til Romerne kapitel 7, vers 19: »I stedet for at gøre det gode, jeg gerne vil, gør jeg det onde, jeg ikke vil.«
The Man in Black skrev så en roman om Paulus med titlen Man in White; bemærk den ubestemte form: Mand i hvidt, for det er en vigtig pointe, at vi alle både rummer mørke og lyse sider.
Var det ikke, fordi Paulus var sat i kristendommens store bog, ville vi med nutidens måle- og gabestok have sat ham i skammekrogen for alle de mørke sider. Selv tog han det som et Guds under, at han som forfølger af kristne blev sat til at sprede evangeliet i verden, samtidig med at han følte sig særlig udvalgt fra allerhøjeste sted.
Som teolog er den uværdige apostel da heller ikke til at komme uden om som en vigtig grundsten til kristendommens udbredelse – og dermed til vestlig tænkning og kultur – og hans breve skal læses af samme grund, som vi læser Hamsun og Céline: Værket er større end forfatteren.
Ufatteligt mange mennesker har fået deres livs Turning Point og er blevet genfødt af deres møde med Paulus Brevene - Luther er kendt men vi kunne nævne Karl Barth (Teologiens Einstein) Paul Tillich og Rudolf Steiner og David Suchet og Johnny Cash og HansKrist. Men vi taler om millioner af mennesker som Paulus er blevet far til - som Paulus har iklædt Kristus.
De mennesker der forstår Paulus bliver aldrig de samme mennesker efter deres møde med Paulus - de bliver Nye Skabninger i Kristus. Og det fordi han gør vores forhold til Gud Frit eller han stiller os i Kristus i et frit forhold til Gud. For hvor ÅNDEN er, der er også altid FRIHEDEN - alt andet er menneskeværk.
Har et menneske sine religiøse spirituelle åndelige instinkter i behold - er et menneske i besiddelse af sin religiøse spirituelle åndelige INTELLIGENS så begynder et eventyr: ikke jeg lever længere men Kristus lever i mig - Kristus virker mægtig i mig etc etc etc - det er Guds Kraft og Ånd til frelse HELbredelse og HELLIGgørelse.
Det er om noget den virkelighed med Gud Jesus virkede ud fra i verden - nemlig Jesu Kristi Fader'Søn JEG'DU dynamiske dialogiske BØNS samspils virkelighed med Gud igennem Helligånden hvor vi lever i samhørighed Guds Ord og dets mægtige virkekraft.
Vi kender kun Gud fra vores erfaringer med Gud - gennem Guds Ånd - Gud Helligåndens Virksomhed i vores liv - Gud Helligåndens vidunderlige forunderlige gerninger med os - Helligåndens Frugter og Helligåndens Karismatiske ÅndsGaver - ja i Kristus er vi velsignet med alle Himmelske Åndelige Velsignelser - Guds Visdom - og ja vi ejer hele Guds Herligheds Stråleglans i ansigtet fra tid til anden.
Alt dette har millioner og atter millioner af mennesker i hver eneste generation de sidste to tusinde år kunnet bevidne sandheden i.
Gud i Kristus - her er Gud kommet nær som virkelighed - er Gud en nærværende virkelighed vi har - vi lever vores liv erfaringsnært til Gud Helligåndens vidunderlige forunderlige gerninger i vores liv - Grebet af Ånden som vi er i Kristus.
Kristendommen lever og eksisterer udelukkende på grund af personlige vidnesbyrd om hvad jeg beskrev lige ovenfor og dette bliver bekræftet af Kirken.
Uden HansKrist og Johnny Cash og Luther og Steiner 's med millioner af andre menneskers vidnesbyrd - Kristus Vidnesbyrd - Vidnesbyrd om de Nye Skabninger vi er i Kristus ville der ingen kristendom eller Kirke være.
💕☦️💘✝️💕
🔥🔥🔥🔥🔥
For Paulus er Tidens Fylde - Kairos - Historiens Omdrejningspunkt - Begivenheden Kristus - Begivenheden Guds Kærlighed Kristus udgydt i vore hjerter ved Helligånden der er givet os - tegn på eller indvarslingen af en NY ÆRA - NY EPOCHE - hvor Guds Rigets Komme er at Kristus bliver alt i alle - altså i takt med at flere og flere mennesker i klæder sig Kristus. Så Kristi Genkomst er her allerede virkende - og parusi betyder da også nærværelse og tilsynekomst - og netop er Kristus vi kristne nærværende som Kristus var for Paulus. Det er jo præcist hvad OPSTANDELSEN betyder - ellers er der jo ingen opstandelse hvis ikke Kristus virker mægtig i vores liv og er og en erfarings nærværende virkelighed i vores. Så parusien Kristi Genkomst betyder ikke at vi kan pege og sige se der - det er en gærrings proces i menneskehedens historiske liv hvor Guds Riget ved Jesus Kristus liv realiseres i takt med at Kristus bliver alt i alle.
Parusien der hænger uløseligt sammen med opstandelsen - har Paulus 2 lidt forskellige diskurser om - den for de der kun forstår tingene bogstaveligt og for de der forstår tingene i dets åndelige rette betydning som jeg forklarede ovenfor - læs fx hele 1 Kor 15. Den Messianske Æra hvor Guds Riget bliver oprettet i KRISTUS - i takt med at Kristus bliver alt i alle.
Begivenheden Guds Kærlighed Kristus udgydt i vore hjerter ❤️ ved Helligånden der er givet os er her hvor tid og evighed, menneske og Gud mødes i et samspil, som finder sted i tidens og rummets verden. Guds komme former sig som et samspil, hvori både Gud og menneske har et indspil.
Begivenheden Guds Kærlighed Kristus er Guds Nedstigen til tidens og det værendes verden i Kristus.
Gud der i Begivenheden Guds Kærlighed Kristus opretter en bolig i tidens verden - hvor Gud og menneske kan bo sammen. Det er Guds Nærvær i Kristus som vi erfarer det i bøn og Gudstjenesten - i salmesangen der åbner os for jubelen over dette livs skønhed og for kærlighedens omsorg for at alt og alle kan udfolde deres værens muligheder.
Jesus Kristi Gud frelser ikke bare
enkeltpersoner og forberede dem til himlen; snarere skaber han et folk på jorden blandt hvem han virker lever og bor og HELLIGgør og HEL'breder os - det er om noget legemet og jorden (naturen) der som Guds Skabelse skal frelses - der skal igen åbnes for os ind til LIVETS TRÆ midt i Edens Have - Paradis er her på jorden - som Troels Kløvedal sagde som noget af det sidste til sin søn vores allesammens kære Mikkel - Mikkel Beha Erichsen.
Frelsen i Kristus må aldrig skilles fra Skabelse - hverken os som skabninger eller naturen som skabelsen. Det er en forløsning af skabelsen og os skabninger og ikke en forløsning fra skabelsen og os skabninger, ja hvis ikke Gud selv lader Jesus liv, død og opstandelse gælder for mennesker også, må denne "skat" ligge ubrugt, spildt og begravet, siger Luther med henvisning til Galaterbrevet.