annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 18652789
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2573796
Åndelig Føde 2238064
Et andet syn 2123501
Så er der linet op... 1723296
Galleri
Hvem gemmer sig bag HansKrist
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 47 gæster og 262 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 37 af 50 < 1 2 ... 35 36 37 38 39 ... 49 50 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#42530 - 02/01/2024 23:40 Re: Kritikkens præmisser [Re: Hanskrist]
Anonym
Uregistreret

Kære HansKrist

Tak for roserne heart

Jeg havde dårlig samvittighed efter mit link til Bart Ehrman. Det var velment, men det var dårligt timet. Det glæder mig, at jeg kunne gøre det godt igen på en måde, du har fundet tilfredsstillende smiler

Kh Thomas
Top Svar Citer
#42531 - 03/01/2024 01:38 Re: Kritikkens præmisser [Re: Anonym]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3901
Sted: Nørresundby
Bart Ehrman's Kristendommens Triumf, mener jeg er titlen, var jeg begejstret for

Faktisk blev det en god oplevelse - den dag kunne jeg rumme at blive modsagt eller at han ihvertfald ikke bekræftede mig.

Tænkte lige - æv for pokker da jeg havde hørt færdig.

Men hurtigt efter føltes det godt og jeg blev sjovt nok blot endnu mere sikker på min egen personlige holdning til Paulus og Jesus spørgsmålet.

Nogle gange kan jeg slet ikke rumme at blive modsagt - nærmest hysterisk nærtagende og sårbar kan jeg blive. For at komme dette umodne træk til livs jeg er begyndt at ane medicinen kunne være at jeg fik blueprinten eller skrevet ret grundigt min egen lille Systematic Theology a la Paul Tillich.

Tror hvis jeg fik det gjort jeg ville blive bedre til at møde synspunkter der ikke bakker mig op.

-0-0-

Jeg har nu opdaget flere fantastiske indlæg af dig Thomas af ældre dato.

-0-0-

Mange Kærlige Hilsner HansKrist
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#42532 - 03/01/2024 02:09 Re: Svar på forskelligt [Re: Tikka]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3901
Sted: Nørresundby
Citat:
Tikka:

Så hvem kan tro som Paulus – hvad man ikke kan og ej heller skal gøre hvis man er Paulus fan -


Det valg har man jo ikke selv - ingen mennesker bestemmer selv hvornår ord bliver til Guds Ord - det er alene Helligånden der afgør dette. Og hvis dette sker igen og igen i forbindelse med Paulus Brevene - jamen så må jeg jo bøje mig - da det jo ikke er noget jeg har villet.

Men da mit kald måske er et andet end Paulus's kald og jeg lever i en anden tid vil vores "i Kristus" virke blive forskelligt - selv om Helligånden som jeg jo ingen kontrol har over konstant gør Paulus's ord til Guds Ord i en udstrækning at vores TRO stort set er identisk.

Det er jo ikke mig der vælger Paulus men Helligånden der vælger at gøre Paulus's ord til Guds Ord. TRO er jo ikke noget jeg gør men noget jeg kan få.

Ja jeg ved godt at det er meget anderledes i dit liv, fordi for dig er det noget subjektivt (a)* men det har det aldrig været for mig.

Citat:
(a)*:

Som vi formulerer os forskelligt, vil jeg også mene, at kristen tro og *spiritualitet er forskellig alt efter hvor i verden vi befinder os, men også indenfor en gruppe der deler ”fælles tro” er troen ikke ens, da troen er ens eget univers – også i fællesskabet.


er troen ikke ens, da troen er ens eget univers

TROEN er personligt nok, men aldrig subjektivt ens eget univers. Det personlige er ikke privat eller ens eget univers. TROEN former et menneskes personlighed og personlighed er det jeg har sammen med andre mennesker - det jeg deler med andre mennesker.
I Nye Testamente har TROEN et endda meget kraftigt synligt udtryk - som en forelskelse ikke ret godt kan skjules kan TROEN ej heller skjules. TRO er ikke noget man kan rende rundt og putte med som sit eget univers - TRO er det vi har der nok rækker mest ud i verden mod andre mennesker.



Du har en fuldstændig anderledes forståelse af TRO og TROEN end jeg og Paul Tillich og Luther og Paulus har. Der er en verden til forskel.

Og det er nødvendigt at blive ved denne store kvalitative forskel da du bliver ved og ved og ved med at mene vi to opfatter begrebet TRO ens men at vi blot tror noget forskelligt. Nej du ved slet ikke hvad TRO og TROEN er Tikka - ihvertfald ikke som Paulus Luther og Paul Tillich og jeg opfatter TRO og TROEN - du har en fuldstændig anderledes forståelse og det bliver vi nødt til at komme til bunds i.

Mit forrige indlæg var lidt inde på det og nu det her som følger:


Bibelens stilling i kristendommen.

The Bible does not contain words of God (or as Calvin has said, divine "oracles"), but it can and in a unique way has become the "Word of God".

Every day, by its impact on people inside an outside the Church, the Bible proves that it is the Divine Spirit's most important medium in the western tradition.
But it is not the only medium, nor is everything in it always such a medium. In many of its parts it is always a potential medium, but it only becomes an actual medium to the degree that it grasps the spirit of men.
No word is the Word of God unless it is the Word of God for someone; nor is it unless it is a medium whereby the Divine Spirit enters the spirit of someone.

Tro nu ikke at Paul Tillich og "Hans'i'KRIST'ian" opfordrer til analfebetisme:

Thinking pervades all the spiritual activities of man. Man would not be spiritual without words, thoughts, concepts. This is especially true in religion, the all-embracing function of man’s spiritual life. Paul Tillich; Systematic Theology, bd 1, side 18.

Fornuft er forhåndsbetingelsen for tro, i troen rækker fornuften ekstatisk ud over sig selv, deri ligger begges enhed og forskel.

Hvis fornuften gribes af det ubetingede (Kristus; det Helliges og Noumenale; Guds Ånds Nærvær) drives den ud over sig selv, men ophører ikke derfor med at være fornuft, endelig fornuft. Den ekstatiske erfaring af et ubetinget anliggende tilintetgør ikke fornuftens struktur. Ekstasen fortrænger ikke, men fuldender, hvad fornuften begynder. Fornuften kan kun fuldbyrdes, når den drives ud over sin endeligheds grænse og erfarer det absoluttes, det helliges nærværelse...

Fornuft er forudbetingelsen for tro, og tro er fuldbyrdelsen af fornuft. Tro er således ekstatisks fornuft. Der er ingen modstrid mellem troens væsen og fornuftens væsen. Paul Tillich

Der er ingen vej væk fra det skrevne bogstav. Ånden selv forhindrer os i at foretage et kompromis ved halvt at opfylde, halvt at trodse budene. Ånden selv kalder os tilbage, når vi prøver på at flygte ind i ligegyldighed, eller lovløshed eller (som det sædvanligste) ind i almindelig selvretfærdighed. Men når Ånden kalder os tilbage, gør den det ikke for at holde os inden for det skrevne bogstav, men for at give os liv. Paul Tillich.

Lever et menneske i et bibelkonkordantisk overtænkt og overtroet mentalt forestillings univers er det simpelthen ikke i Kristus - ikke et kristent menneske - men et dødt dement åndløs ideløs og gudløs menneske ifølge Paulus:

I er et Kristus-brev, der er blevet til ved vores tjeneste, ikke skrevet med blæk, men med den levende Guds ånd, ikke på tavler af sten, men i hjerter, på tavler af kød og blod.

En sådan tillid har vi til Gud ved Kristus. Ikke at vi af os selv duer til at udtænke noget, som kom det fra os selv; at vi duer til noget, skyldes Gud, som også har gjort os duelige til at være tjenere for en ny pagt, ikke bogstavens, men Åndens; for bogstaven slår ihjel, men Ånden gør levende. 2 Kor 3.

2 Kor 3 💕 er den smukkeste korte præcise beskrivelse af kristendommen 🔥

Det har jeg altid hævdet

Og det var en stor glæde at finde at Erik A Nielsen - Margrethe Aukens mand og far til Ida Auken - at han hævder nøjagtig det samme. 🙏

TRO er ikke belief - er altså ikke at læse i Bibelen og så tro (mentalt forestille sig det læste) i bogstaveligste forstand danne sig forestillinger af hvad der står skrevet her. Det har Paulus som vi så i 2 Kor 3 og andre steder hamret fast for eftertiden som den Tænkningens Skytshelgen og Frihedens og Kærlighedens og Glædens og da især Åndens Apostel pr se han er.

TROEN er lig med KRISTUS selv = med Begivenheden KRISTUS den Gud Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus der er grundstenene til Kirken og Guds Rigets Emergente frembrud - morgengry i verden.

Paul Tillich:

The worth "faith" cannot be applied to the Christ unless it is taken in its biblical meaning of a Spiritual reality in itself (det jeg betegner som Kristusvirkeligheden).

The faith of the Christ is the state of being grasped unambiguously by the Spiritual Presence.

-0-0-0-0-

it is not the spirit of the man Jesus of Nazareth that makes him jeg Christ, but that it is the Spiritual-Presence, God in him, that possesses and drives his individual spirit. This insight stands guard against a Jesus-theology which makes the man Jesus the object of Christian faith. This can be done in seemingly orthodox terms, as in Pietism, or in humanist terms, as in theological liberalism. Both distort or disregard the Christian message that it is Jesus as the Christ in whom the New Being has appeared. And they contradict Paul's Spirit-Christology, which emphasizes that "the Lord is the Spirit" and that we do not "know" him according to his historical existence (flesh) longer, but only as the Spirit who is alive and present. This saves Christianity from the danger of a heteronomous subjection to an individual. The Christ is Spirit and not law. Paul Tillich.

Det vigtigste vi lærer hos Hans-Kristian Hindkjær og Paulus og Paul Tillich er at Gud ikke går død i Jesus (se og læs ovenfor citat på engelsk) og Gud ej heller går død i Bibelen apropos 2 Kor 3.

Citat:
Lisbet Kjær Müller:

Kristendommen er netop ikke en bogreligion hvor vi bare kan slå op og citere fra, som om ordene var fortid og Jesus Kristus og Gud, Guds Ånd skulle være gået død i bibelen - og derved have mistet Ånden og Momentum i verden som begravet bort i åndløs ideløs og gudløse bogstaveligheder - et bibelkonkordantisk overtroet og overtænkt og overindlært mentalt forestillings univers.

Det er en bespottelse imod Ånden bare at gentage Bibelens ord ufordøjede, som om Ånden ingenting betyder, og som om man bare kan gentage det trykte ord. Ja det strider mod Ånden at gøre Bibelen til en bog man bare kan citere fra. Så letkøbt er den ikke, at vi bare kan finde nogle passende steder og gentage dem uden forståelse. Det er den åndløse bevidstløse gentagelse, der strider mod den levende Ånd, fordi gentagelsen gør ordene til fortid, og Helligånden bliver hjemløs. Betyder det at Bibelen ikke er vigtig? Nej, tværtimod. Bibelen er livsvigtig ved at vise bort fra sig selv og fremad, frem i tiden.

Bibelen vil ikke være død fortid, men levende og åndende nutid. Bibelen skal derfor med et gammelt ord granskes - fordøjes og fortolkes. Enhver tid og enhver person skal selv stå inde for ordene. Vi er nødt til at sættee os selv på spil, så er der liv og ånd. Men at gemme sig bag bogen, bibelen, er åndløst.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#42533 - 03/01/2024 12:31 Re: Svar på forskelligt [Re: Hanskrist]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3901
Sted: Nørresundby
Citat:
Tikka:

stadig er mennesket bibelsk i den nye pagt født som syndere.


Nu bliver det lidt for teknisk

Men i den nye pagt er du i din dåb og iklædning Kristus død fra loven og synden - så Livets Ånds Love i Kristus kan give os et liv i kreativ udfoldelse og vækst og kærlighed frem for den neurose og stagnation opdragelsen under "Bogstaven" og loven er skyld i. At Paulus her som i mange andre forhold er tusindvis af år forud for sin tid har moderne videnskabelig psykologi for længst empirisk bevist.

Hvis vi ikke formår at Lovsynge med vores Forstand om tingene da vil vi ikke kunne opbygge menighederne - Kirken eller kristendommen.

TROEN har ifølge Paulus intet at frygte fra TÆNKNINGEN - tværtimod opbygger "lovsangen med forstanden" om tingene Kristendommen. Noget Kræn-p roste mig for og ja det er vel også min helt store styrke når vi ser på de Helligåndens Karismatiske ÅndsGaver jeg har fået tildelt til gavn for menigheden Kirken og Kristendommen.


Citat:
Tikka:

Hvorfor mener du mennesket skal frelses – og hvad ligger du i det?

Jeg plejer at sige, at det eneste mennesket skal frelses fra, er sig selv, derved kan det også opfylde det dobbelte kærlighedsbud uden at være troende.


Ja hvad jeg ligger i det er at iklæde sig Kristus, at død fra loven og synden - og dermed blive flyttet over i Livets Ånds Love i Kristus - erfare Gud Helligåndens vidunderlige forunderlige gerninger med os.

Det kan ikke være rigtig at opdragelsen under Bogstaven og loven skal have lov til at ødelægge så mange menneskers liv jorden rundt - når både videnskabelig psykologi og livet i Kristus med al tydelighed har demonstreret en helt anderledes kreativ skabende livsbekræftende vækst og personlig menneskelig udvikling til gavn for samfundet og næsten.

"Jeg plejer at sige, at det eneste mennesket skal frelses fra, er sig selv, derved kan det også opfylde det dobbelte kærlighedsbud uden at være troende."

Hvordan pokker forstår du sidste sætning i det dobbelte kærlighedsbud?

Du kunne lære noget af Lau Sander Esbensen og bogen Gud er Kærlighed. Så synes du skulle følge med.


Citat:
»Du skal elske Herren din Gud af hele dit hjerte og af hele din sjæl og af hele dit sind. Det er det største og det første bud. Men der er et andet, som står lige med det: Du skal elske din næste som dig selv. På de to bud hviler hele loven og profeterne.«Matthæusevangeliet 22,34-46



Og ja at du kom fri af det du kalder tro ville være første skridt mod måske en dag at du vil formå at kunne skelne mellem din egen ånd og dens erkendelses former og Gud Helligåndens Ekstatiske Åbenbarings Erfaringer - der er en verden til forskel - hvilket du ikke har forstået. Aldrig nogensinde har det skinnet igennem hvad du skriver at du forstår den religiøse spirituelle dimension som kristendommen som alle andre religioner har sin kilde i.

Menneskets erfaringer af Gud og det guddommelige. Og her er Kristendommen i særklasse med et Guds'Liv og en SPIRITUALITET jeg gerne vil se mere livsbekræftende og triumferende succesfuld. Selv ateisten Bertrand Russell der har skrevet en bog om hvorfor han ikke er kristen har indrømmet eller erkendt dette med åben pande. Kristendommen er sublim SPIRITUALITET og MYSTIK der ikke ødelægger struktur (forstands strukturerne vores) og ej heller Agape, Kærligheden, ifølge Paul Tillich (Paul Tillich bruger konsekvent Agape om Paulus's diskurs om Kærligheden (selvfølgelig 1 Kor 13 men det er overalt hos Paulus i nøjagtig lige så smukt poetisk udtrykt - hvilket undrer mig at Lau Sander Esbensen ikke har fået øje på - ja mandens Cherry Picking fra Corpus Paulus ligner vores egen Arne Thomsen og Christian Braad Thomsen og Jan ABC (der har indrømmet han ikke er fortrolig med Corpus Paulus) og Tikka der kan Bibelen forfra og bagfra og derfor også ved hvilke kapitler og Breve fra Paulus hun skal gå i en stor bue udenom).


Citat:
Tikka:

Når jeg skriver i følge skrifterne, er det for at gøre opmærksom på, det ikke er noget jeg selv mener, eller finder på.


Citat:
Tikka:

… men uden tro på gud og hans udsendte søn, vil man ikke - ifølge skriften – há mulighed for at opnå evigt liv - og ej heller i dette liv kunne stå rene for gud, i kraft af Jesu blod - eller modtage ånden, da dette betinger dåb – en dåb på troen -


Jeg har spurgt dig om hvilken reference du har til skriften???

Vil du ikke ud med det???

Dernæst når du forhåbentligt finder den reference og hvem forfatteren er om du da godt gider redegøre for det syn på skrift og Ånd som denne forfatter har. Religionshistorisk er han verdensberømt for sit syn på Skrift og Ånd.


Mvh HansKrist

PS:

Vi skal have afklaret det med TRO og TROEN i en Ny Testamentlig Paulinsk sammenhæng og som man i protestantismens bibelfundamentalistiske kredse har misforstået tro - som du er et barn af Tikka.

For dig er tro hjernespind og hjerne fabrikation der bliver til virkelig virkelighed. Men sådan kan det kun være hvis det stammer fra vores subjektive forestillingsliv og det er ikke der TRO og TROEN hører hjemme (og religion hører hjemme) da hvad der hører ind under TRO og TROEN stammer fra Åndens Ekstatiske Åbenbarings Erfaringer - en hel anden kilde til erkendelse hvor vi er ude over subjekt objekt adskillelsen - hvor et isoleret subjekt forestille sig noget. I alle vores religiøse åbenbarings erfaringer er vi ude af os selv ( uden at have mistet os selv) - for at åbenbarings indholdet kan gribe os.

Aldrig er et menneske mere i eksistens og i verden og levende livsbekræftet end når det er under Åndens Ekstatiske Åbenbarings Erfaringer. Selv og verden er uløseligt forbundne i ekstasen der kaster os ud af vores isolerede subjektive forestillingsliv.

De originale eksempler herpå er forelskelsen - titte bøh legen (med spædbørn) og senere legen på legepladsen - og dans og musik og især sang. Latteren og morskab i festen er også gode eksempler på Åndens Ekstatiske Virke - men det kan også være når vi studerer og skriver forsknings artikler og bøger måske eller bygge huse - ja på alle arbejdspladser hvor håndværkere samarbejder er de pinedød afhængige af Åndens Glæde og Begejstring og Entusiasme og Engagement.


Paulinsk Lovfri kristendom og dens "i Kristus" Helligåndens Kristologiske SPIRITUALITET har sejret ad helvede til i de sekulære vestlige demokratier og hele verden tørster efter og begærer denne religiøse frihed og SPIRITUALITET så fyldt med de Helligåndens spontane suveræne livsytringer. At denne paulinske spiritualitet har sejret ad helvede til betyder at vi ikke kan se skoven for bare træer - kristendommen er så meget i det sekulære.

💕💌💘💌💕

Igår synes jeg lidt du var en røv med ører - men idag kan jeg godt se den STRUKTUR du bibringer debatten.

Men det er godt nok et højt niveau du løfter samtalen debatten op på.

Spørgsmålet er om folk står af eller du har tilpas med tålmodighed og pædagogiske evner til at få folk engageret. Ligeledes kommer det an på bidrag fra Jan ABC (og han virker stærkt kørende) og også vigtigt at Thomas bliver ved med både at prikke os og måske endda deltage nu Jan ABC er så flink at levere teksten fra Lau Sander Esbensen's bog Gud er Kærlighed. Således kan alle jo følge med.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#42534 - 03/01/2024 14:18 Re: Svar på forskelligt [Re: Hanskrist]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 2038


Citat:
Citat:
Så hvem kan tro som Paulus – hvad man ikke kan og ej heller skal gøre hvis man er Paulus fan -


Citat:
Det valg har man jo ikke selv - ingen mennesker bestemmer selv hvornår ord bliver til Guds Ord - det er alene Helligånden der afgør dette. Og hvis dette sker igen og igen i forbindelse med Paulus Brevene - jamen så må jeg jo bøje mig - da det jo ikke er noget jeg har villet.

Men da mit kald måske er et andet end Paulus's kald og jeg lever i en anden tid vil vores "i Kristus" virke blive forskelligt - selv om Helligånden som jeg jo ingen kontrol har over konstant gør Paulus's ord til Guds Ord i en udstrækning at vores TRO stort set er identisk.

Det er jo ikke mig der vælger Paulus men Helligånden der vælger at gøre Paulus's ord til Guds Ord. TRO er jo ikke noget jeg gør men noget jeg kan få.


Aha! Så du mener man kan blive troende ved at læse Paulus breve … se se …

Ak ja den helligånd …

Citat:
Ja jeg ved godt at det er meget anderledes i dit liv, fordi for dig er det noget subjektivt (a)* men det har det aldrig været for mig.

Næee det er det ikke … Jeg har også kunne blive troende gennem ordet, men det er klart, der sker jo også en ændring af en da man jo fysisk … hvordan skal jeg forklare det … troen viser sig jo i ens liv gennem bøn og andet man forbinder med troen – noget som gøres af fri vilje og ikke pligt – ja vilje er forkert formuleret, da troen "bare" genspejles i ens person og adfærd.

**

Citat:
Citat:
er troen ikke ens, da troen er ens eget univers


Citat:
TROEN er personligt nok, men aldrig subjektivt ens eget univers. Det personlige er ikke privat eller ens eget univers. TROEN former et menneskes personlighed og personlighed er det jeg har sammen med andre mennesker - det jeg deler med andre mennesker.
I Nye Testamente har TROEN et endda meget kraftigt synligt udtryk - som en forelskelse ikke ret godt kan skjules kan TROEN ej heller skjules. TRO er ikke noget man kan rende rundt og putte med som sit eget univers - TRO er det vi har der nok rækker mest ud i verden mod andre mennesker.


Korrekt – men som vi kan blive enige om at græsset er grønt, må oplevelsen dog værre vor egen.

***

Citat:
TROEN er lig med KRISTUS selv = med Begivenheden KRISTUS den Gud Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus

Det er klart!

Opstandelsen er troens grundlag, som jo ifølge skrifterne bevidnes ved helligåndens komme til Jesu disciple.

.
Top Svar Citer
annonce
Side 37 af 50 < 1 2 ... 35 36 37 38 39 ... 49 50 >


Seneste indlæg
Gud
af Arne Thomsen
19/09/2024 19:34
Er der en reformation på vej...
af Arne Thomsen
17/09/2024 14:39
Vigtige præciseringer
af somo
15/09/2024 10:08
Er man som kristen en Jesu discipel?
af Anonym
14/09/2024 21:56
,,Lad os tale om tro,,
af Hanskrist
14/09/2024 11:42
Nyheder fra DR
14 personer er anholdt i Portugal for at..
19/09/2024 22:31
Libanon: Sprængstofferne blev placeret ..
19/09/2024 22:07
Frankrigs premierminister har præsenter..
19/09/2024 21:21
Oversvømmelser har ramt Italien: To per..
19/09/2024 20:49
Landstræner melder Skjelmose VM-klar ef..
19/09/2024 19:58
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Eksperter vil tilføje hjertesvigt til W..
19/09/2024 20:19
14 personer anholdt for at påsætte dø..
19/09/2024 20:10
Over 30 ulovligt fældede træer vækker..
19/09/2024 19:57
Zelenskyj skal møde Harris og Trump ved..
19/09/2024 18:54
Forsikringsgiganten Tryg udvider brug af..
19/09/2024 18:23