annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 20959472
Åndelig Føde 2726320
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2646563
Så er der linet op... 1981641
Jesu ord 1677655
Galleri
September Rødhus strand
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 12 gæster og 79 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.

Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:

HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder

Som svar til:
Skribent: Tikka
Emne: Re: Svar på forskelligt

Citat:
Citat:
Så hvem kan tro som Paulus – hvad man ikke kan og ej heller skal gøre hvis man er Paulus fan -

Citat:
Det valg har man jo ikke selv - ingen mennesker bestemmer selv hvornår ord bliver til Guds Ord - det er alene Helligånden der afgør dette. Og hvis dette sker igen og igen i forbindelse med Paulus Brevene - jamen så må jeg jo bøje mig - da det jo ikke er noget jeg har villet.

Men da mit kald måske er et andet end Paulus's kald og jeg lever i en anden tid vil vores "i Kristus" virke blive forskelligt - selv om Helligånden som jeg jo ingen kontrol har over konstant gør Paulus's ord til Guds Ord i en udstrækning at vores TRO stort set er identisk.

Det er jo ikke mig der vælger Paulus men Helligånden der vælger at gøre Paulus's ord til Guds Ord. TRO er jo ikke noget jeg gør men noget jeg kan få.

Aha! Så du mener man kan blive troende ved at læse Paulus breve … se se …

Ak ja den helligånd …

Citat:
Ja jeg ved godt at det er meget anderledes i dit liv, fordi for dig er det noget subjektivt (a)* men det har det aldrig været for mig.

Næee det er det ikke … Jeg har også kunne blive troende gennem ordet, men det er klart, der sker jo også en ændring af en da man jo fysisk … hvordan skal jeg forklare det … troen viser sig jo i ens liv gennem bøn og andet man forbinder med troen – noget som gøres af fri vilje og ikke pligt – ja vilje er forkert formuleret, da troen "bare" genspejles i ens person og adfærd.

**

Citat:
Citat:
er troen ikke ens, da troen er ens eget univers

Citat:
TROEN er personligt nok, men aldrig subjektivt ens eget univers. Det personlige er ikke privat eller ens eget univers. TROEN former et menneskes personlighed og personlighed er det jeg har sammen med andre mennesker - det jeg deler med andre mennesker.
I Nye Testamente har TROEN et endda meget kraftigt synligt udtryk - som en forelskelse ikke ret godt kan skjules kan TROEN ej heller skjules. TRO er ikke noget man kan rende rundt og putte med som sit eget univers - TRO er det vi har der nok rækker mest ud i verden mod andre mennesker.

Korrekt – men som vi kan blive enige om at græsset er grønt, må oplevelsen dog værre vor egen.

Citat:
TROEN er lig med KRISTUS selv = med Begivenheden KRISTUS den Gud Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus

Det er klart!

Opstandelsen er troens grundlag, som jo ifølge skrifterne bevidnes ved helligåndens komme til Jesu disciple.

.
Seneste indlæg
Lys
af Anonym
12/03/2025 12:54
Ramadan
af somo
11/03/2025 13:12
Hvad er meningen?
af Hanskrist
05/03/2025 10:46
Den religiøse spirituelle dimension
af Hanskrist
04/03/2025 19:19
Vigtige præciseringer
af somo
27/02/2025 18:20
Nyheder fra DR
DR Congos hær og oprørsgruppen M23 vil..
12/03/2025 23:35
Putin besøger Kursk-regionen: 'Ukrainsk..
12/03/2025 22:26
Nu kan du se stjerner derude - og det er..
12/03/2025 20:59
En række pander solgt siden 2020 tilbag..
12/03/2025 19:59
Togbusser forlænges her til aften
12/03/2025 19:26
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
DR Congos hær og oprørsgruppen M23 vil..
12/03/2025 20:15
Medie: Putin besøger Kursk for første ..
12/03/2025 18:24
Minister vil ikke undtage udlandsdansker..
12/03/2025 18:20
Møder om våbenhvile rykker til Moskva ..
12/03/2025 18:04
Der findes mange metoder til selvforglem..
12/03/2025 18:00